Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle,

Jeg synes AlfaView Tv'et har været nedstemt ofte, i sammenligning med bl.a. samsungs mærker. Jeg var igår inde at kigge på de forskellige LCD-modeller, og AlfaView tv'et var det sidste jeg kiggede på. I vinterferien her har de et tilbud kørende på deres 37" model i børstet aluminium til 9793,- incl. højttalere i stedet for normal 13990, hvilket vel er et udmærket tilbud.

Jeg synes det klart havde det bedste billede når gjaldt almindeligt analogt TV i forhold til de andre. Jeg kan have været uheldig at signalet var meget dårligere i de andre butikker, men jeg var nu stadig vældig imponeret over dennes kvalitet.

Jeg har fulgt en del med i trådene omkring toshibas 37LW66z model, bl.a. og er jeg den eneste der synes at designet er plasticagtigt i forhold til AlfaViewet?
Nu er design jo ikke det eneste det kommer an på, men som sagt var billedkvaliteten også langt lavere.

Måske er den eneste løsning, at købe dem begge samtidigt, tage dem med hjem og teste dem ved siden af hinanden.

Nogen der i øvrigt har prøvet toshibas/alfaviews lcd tv med dvb-c/dvb-t tunere sat til? Hvordan er kvaliteten så?
Mit antennelaug tilbyder fra marts alle kanaler via dvb-c og en dekoder. Så det bliver nok det signal der kommer til at gå ind i tv-et.

Vil sætte pris på alle fordele/ulemper ved de nævnte tv's, og om jeg er helt ude i hampen hvis jeg køber et AlfaView...

Panch

--------------
[EDIT]
Jeg glemte at fortælle at ved fremvisningen i AlfaViews butik var signalet analogt, men igennem en TDC selector boks. Giver det et signal der kunne ligne digitalt SD eller? For så er der jo en grund til at det ser meget bedre ud end signalerne i de andre butikker, og så vil de andre tv jo kunne klare sig bedre hvis de fik et sådant signal ind.
Brugeravatar
Af azrael
TDC Selector er DVB-C, så der var ikke meget "analog" over det signal du så... :)
Af panch
Aha, der kan man bare se ::l
Så er der ikke noget at sige til det. Gad vide hvordan de andre fjernsyn så ud med det signal så...
Af Kief
Jeg har desværre ikke set så mange af Alfaviews skærme med analog signal, men der må være en grund til de kun kører med animerede disney film på deres skærme og ikke antenne ;)

Men jeg har snakket med flere mennesker som har været på rundtur og de var alle enige om at signalet analogt på Alfaview'en var markant dårligere end eks. Samsungs skærme.

De onde rygter siger at Alfa's skærme er bambus skærme de køber i østen og smider en pæn kasse uden om, hvilket måske kan forklare den ringere billede-kvalitet.

Jeg synes deres tv er utrolig flotte, men som du selv siger, det afhængere mere end design når man køber tv :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er skam ikke onde rygter - det er den pure sandhed ;)
De kan ikke holde så lave priser på så store TV hvis ikke indmaden er billig.

Og ja, det er ret skummelt at der ikke lige er et rigtigt antennesignal man kan få at se i deres butikker. Jeg mener at de har en enkelt butik hvor der er analogt signal, men det er muligt at de har skiftet det ud med en selector. Jeg tror det var i Hellerup.
Af panch
Så er det da at tage folk alvorligt ved næsen. Det indbyder jo til at den 'almindelige' dansker bliver imponeret ved køb, skuffet når han kommer hjem, og for doven til at bringe det tilbage igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor tages man ved næsen? Folk kan jo bare spørge i stedet for kun at kigge. Hvis man ikke selv kan regne ud at en tegnefilm kørt fra en DVD-afspiller nok ikke er det mest repræsentative, eller at et digitalt TV signal giver et bedre billede, så vil jeg mene man selv har bedt om det.

Når Fona vil vise et TV fra dets bedste side, så fodres det da også med et HD-signal.
Af panch
Det er ment på den måde, at jeg er overbevist om at eks. mine forældre aldrig ville være klar over at der var forskel på signalet når manden i AlfaView forretningen siger at det er et analogt signal. Det får de også at vide i Fona, og kvaliteten er bedst i Alfa-forretningen da der er selectorbox på som han ikke oplyser om, før man spørger ind til det.

Det var jo netop ikke en DVD der kørte, men et tv-signal. Jeg er da også først nu klar over at et selector-signal i virkeligheden er et dvb-c signal.

Men ja, du har ret i at folk skal spørge ind til, nøjagtigt hvad det er for en kilde, og i dette tilfælde, hvad en selector-boks gør ved det analoge signal når det kommer ind. Men jeg mener forretningen har et ansvar for at informere folk om, hvorfor signalet er så godt.
Af zenne
panch skrev:Det er ment på den måde, at jeg er overbevist om at eks. mine forældre aldrig ville være klar over at der var forskel på signalet når manden i AlfaView forretningen siger at det er et analogt signal. Det får de også at vide i Fona, og kvaliteten er bedst i Alfa-forretningen da der er selectorbox på som han ikke oplyser om, før man spørger ind til det.
Det vil jeg også give dig fuldstændig ret i. Det kan være groft den måde de markedsføre deres produkter på, men sådan har branchen jo altid været. Men så er det godt at der er hjælp at hente, blandt andet her ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er sandt at visse personer ikke er klar over alle aspekter i sådant et TV-køb, men jeg kan ikke rigtigt have ondt af det - hvis man ikke sætter sig ind i tingene først, så bliver oplevelsen derefter. Det samme gør sig gældende hvis jeg render ud og køber en brugt bil uden at ane hvilke fejl der typisk vil være på den pågældende model.

Jeg mener bestemt ikke at det er butikkens ansvar at vise hvilke kvaliteter deres produkter ikke besidder. Selvfølgelig skal de svare sandfærdigt hvis du spørger specifikt, men her må man igen have fornuften med i tasken, da en sælger nok aldrig ville sige afskrækkende ting såsom "TV billedet er markant ringere på et almindeligt antenne-signal".
Af Kief
Jeg er for så vidt enig med Yakken om at man som sælger ikke skal priortere de svagheder et givent produkt har, men samtidig er man også nødt til at være en smule ærlig. Alfaview vil muligvis tjene mange penge på deres skærme her og nu, men med tiden vil tiltroen til deres produkt falde i takt med utilfredse kunder.

Nu må vi se, har hørt mange som har en Alfaview skærm og som er glade for dem, men de ved måske ikke hvad de kunne have fået! :)
Af panch
zenne skrev:Det vil jeg også give dig fuldstændig ret i. Det kan være groft den måde de markedsføre deres produkter på, men sådan har branchen jo altid været. Men så er det godt at der er hjælp at hente, blandt andet her ;-)
Ganske korrekt. Jeg er blevet meget klogere, hvad angår teknologier og muligheder. Men jeg er stadig meget forvirret hvad angår valget af TV. Og når man så ikke kan se de forskellige modeller man har udtænkt sig, stillet op ved siden af hinanden med samme antennesignal, ja så bliver det jo ikke meget nemmere :((

Så i sidste ende må man nok forlade sig på folks meninger om forskellige modeller, og så springe ud i det!
yakken skrev:Jeg mener bestemt ikke at det er butikkens ansvar at vise hvilke kvaliteter deres produkter ikke besidder. Selvfølgelig skal de svare sandfærdigt hvis du spørger specifikt, men her må man igen have fornuften med i tasken, da en sælger nok aldrig ville sige afskrækkende ting såsom "TV billedet er markant ringere på et almindeligt antenne-signal".
Jeg er enig i, at man naturligvis ikke behøver at sætte sit produkt i ringere lyd end hvad godt er, men til gengæld må man jo svare ærligt på kunders spørgsmål når de spørger om hvorfor signalet liige er så meget bedre end andres.
Af zenne
Selvfølgelig skal man sætte sig ind i tingene, men desværre er alt for mange mennesker meget godtroende og måske lidt for naive. Personligt er jeg af den opfattelse man altid skal undersøge tingene i dybden og det tog da også mig omkring 5 måneder at finde det rigtige LCD tv, og cirka et par ugers tid at finde en fladskærm til comptueren...begge med hjælp herinde fra faktisk ;-)

Men igen...et eller andet sted har man også et etisk ansvar. Både over for sig selv og sine medmennesker!

Nu arbejder jeg inden for mæglerbranchen. At nævne tings svagheder er altså også en måde at skabe respekt og tillid overfor kunden. Så finder han/hun ikke lige det produkt tilfredsstillende kan man muligvis finde noget andet i fællesskab?
Brugeravatar
Af A 666
Hey Panch
Jeg kan kun tilslutte mig det de andre har sagt og sige at jeg bestemt ikke kan anbefale alfaview skærme.
Udover det som er nævnt med at de bruger billige komponenter for at holde prisen nede(hvilket der ikke er noget galt i) så er der visse andre ting der gør man skal holde sig fra dem.
F.eks føres der i flere tilfælde en umoralsk foretningsgang overfor kunderne, så som at sælge skærme velvidende om at de har defekter UDEN at gøre kunden opmærksom på det(pixel fejl osv)
Jeg ved af personlig erfaring at nogen af deres skærme bliver samlet højst uprofessionelt og så med det forkerte værktøj.
- Kunne du måske tænke dig at din skærm fik monteret tunere af en teknisk uviden sælger som var godt statisk opladet og skruede tingene i med en magnetisk skruetrækker , nej vel ?
Senest rettet af A 666 12. feb 2007, 14:41, rettet i alt 1 gang.