Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fruen
1000 tak for et konstruktiv forum. Jeg har fået meget udaf at følge med og har også fået nogle meninger, men

Jeg skal have et 42" LCD tv og vil gerne bruge de penge det nu måtte koste hvor det er billigst. Valget står mellem overstående.
Forskellen mellem disse er 1080 p og i . Jeg vil altså ikke med tiden kunne få fuld udbytte i f.eks. blue ray og ved extrem store PS3 spil. Jeg vil dog få fuld udbytte idet tv vil blive sendt i 1080i engang.
JVF. test klarer Phillips sig jo generelt bedst og 42" Sharp er ikke en 37/46" men den "billige" udgave.

Hvilken en vil i så fortrække.???
Ps. jeg ved det er d. 31 imorgen!!

En :s rundforvirret pige på 40
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er stadig af den overbevisning, at 9731D serien fra Philips klarer de analoge signaler bedst, mens XD1 serien fra Sharp har en mindre fordel, når det kommer til HD gengivelsen.

Selv om 42 tommer udgaven af Sharps model ikke helt matcher de andre, så synes jeg stadig den er ganske interessant.

I din situation synes jeg det skal afhænge af, hvor meget tid du rent faktisk bruger på de enkelte ting. Er gengivelsen af analoge Tv signaler f.eks. topprioritet? Hvis den er det, så har 9731D serien et forspring. Om det så er merprisen værd, er nok mest af alt en individuel betragtning.

Hvis analoge signaler er det du primært skal bruge Tv'et til syens jeg også det er værd at overveje en plasma fra Panasonic eller Pioneer. Ikke at det hjælper på valget, men det er skam to ganske interessante apparater. De er dog ikke lige så velegnede til spilkonsolbrug og mediecenter brug, hvis det er vigtigt for dig. :)
Af jch
Også tak for et informativt forum som jeg har læst meget.
Er lige kommet ind af døren efter en fremvisning af 46"XD1'en hos Geco
og jeg må sige at det var imponerende at se selv også med er analog
signal.
Men det er for stort til mig så jeg køber 37"en i stedet.

PS. jeg har også set Philips 42"en men det er for dyrt i forhold til Sharp.

Mvh.
jrc
Af fruen
Tak for hurtigt svar :)

med analog signaler mener du ikke digital tv??? vi har ikke kabel tv, men parabol, og vil gerne at billedet på film nu og fremover altid er en klasse bedre, -i tv'et levetid. Om vi kommer til at bruge det til pc spil. Ja vi har en teenager så når vi køber ps3'er skal de kunne spille need for speed eller hvad det nu hedder også så det er til at holde ud at se på for alle.

Min mand har forelsket sig i pioneren, men den vi så i fona havde allerede en "brænderfejl" og det vil vi blive mege skuffet over i den prisklasse. Jeg går hjemme i dagtimerne og bruger ofte tv'et til baggrundsstøj, så det er ofte i gang i mange timer. Jeg har dog hørt at pioner også har 60 t brændetimer? Hvis du nu alligevel skal foreslå et, hvilket skal det så være?

Til orentering:
Jeg invisterer ikke så ofte det sidste var den 1. skærm phillips lavede med seperat tuner og inden vi vidste hvilket lydsignal vi vill få altså. Det holdt i 22 år og 2 total ombygninger og den kostede 11000 dengang. Det er der ikke mange der kan hamle op med :p
Af fruen
jch skrev:Også tak for et informativt forum som jeg har læst meget.
Er lige kommet ind af døren efter en fremvisning af 46"XD1'en hos Geco
og jeg må sige at det var imponerende at se selv også med er analog
signal.
Men det er for stort til mig så jeg køber 37"en i stedet.

PS. jeg har også set Philips 42"en men det er for dyrt i forhold til Sharp.

Mvh.
jrc
Vi taler altså kun om små 3000 kr. og 42" for jo ikke så god kritik som 37 og 46", hvis jeg har læst rigtigt, ellers må jeg jo ud og have et par briller. HVis jeg nu var villig til at betale, hvilket er så bedst?
Af larssoe
Jeg får det til 4.000,- og så er Sharp´en inkl. vægbeslag, dvs. små 5.000 ialt.

Jeg har selv valgt et 37" XD1E. Ville egentlig hellere have et lidt større, men de mange historier om de større Sharp-skærme (også 46") på avforum har gjort at det blev 37".
Af hodl
larssoe skrev:Jeg får det til 4.000,- og så er Sharp´en inkl. vægbeslag, dvs. små 5.000 ialt.

Jeg har selv valgt et 37" XD1E. Ville egentlig hellere have et lidt større, men de mange historier om de større Sharp-skærme (også 46") på avforum har gjort at det blev 37".
larssoe.
øhhh.
hvilke historier??
er det på AV-forum (UK)
eller andre danske forummer?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
fruen skrev:med analog signaler mener du ikke digital tv??? vi har ikke kabel tv, men parabol, og vil gerne at billedet på film nu og fremover altid er en klasse bedre, -i tv'et levetid.
Med analoge signaler mener jeg f.eks. analogt kabel-tv eller stue antenne. Hvis I allerede har parabol, så må I modtage digitale signaler.

Digitale signaler håndteres væsentligt bedre af LCD-TV.
Jeg har dog hørt at pioner også har 60 t brændetimer? Hvis du nu alligevel skal foreslå et, hvilket skal det så være?
60.000 synes jeg er meget overvurderet. Plasma skærme har generelt en halveringstid der er noget lavere. Jeg læste for kort tid siden en test, hvor man havde prøvet at fremprovokere ældningen og det tog 20.000-30.000 for størstedelen af de nyeste plasma'er.

Men det er naturligvis også nogle år. Det svarer vel nogenlunde til en typisk CRT skærm.

Den jeg vil anbefale er 427XD, som er deres nyeste 42 tommer.
larssoe.
øhhh.
hvilke historier??
er det på AV-forum (UK)
eller andre danske forummer?
Jeg tror, at det der tænkes på, er at 42 tommeren har lidt dårligere egenskaber end de tre andre, og man på 46 og 52 tommeren har snakket om banding. Bandingen er dog i min mening en storm i et glas vand. Ja, den er der, men så prøv da at tag mange andre high-end Tv og fortæl mig, at de klarer det bedre? Det gør få i min mening.

Problemet med problemer (øhh) på fora er, at de lynhurtig sætter gang i en kædereaktion. Folk der før var fuldt ud tilfreds med deres Tv, kan pludselig se denne omtalte banding og hader det som pesten. Ja endda folk, som slet ikke bemærkede det før, sætter sig ned i en mission på at fremprovokere det, og så lader de sig rive med af stemningen.

Det er der efterhånden utallige eksempler på, for en lang række ellers gode produkter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... vi nævner f.eks. Dell 2007WFP monitoren, Pananonics PV60E TV'et og Samsung 42Q7H TV'et for at tage et par af dem hvor frustrationerne eskalerede.

I den sammenhæng er det lidt sjovt at der er så få der rent faktisk klager over banding på eksempelvis deres nye monitors, selvom langt de fleste ikke er fri for det. Størstedelen af de mid-end skærme vi tester her på siden lider af banding i større eller mindre grad, men man skal virkelig lede efter det før man ser det, så derfor er det ofte rent hysteri.
Af miri
Rasmus Larsen skrev:
fruen skrev:med analog signaler mener du ikke digital tv??? vi har ikke kabel tv, men parabol, og vil gerne at billedet på film nu og fremover altid er en klasse bedre, -i tv'et levetid.
Med analoge signaler mener jeg f.eks. analogt kabel-tv eller stue antenne. Hvis I allerede har parabol, så må I modtage digitale signaler.

Digitale signaler håndteres væsentligt bedre af LCD-TV.
Hej Rasmus

Når du skriver, at digitale signaler håndteres bedre af LCD-tv, gælder det så uanset om de overføres via RGB eller HDMI.....? Det er trods alt ikke alle dvb-s modtagere, der har hdmi....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, til en vis grad. Det er jo nok også en generalisering fra min side, men når signalerne modtages digitalt, er de også væsentlig mere egnede for mange LCD-TV til at skabe et godt billede.
Af hodl
Jeg tror, at det der tænkes på, er at 42 tommeren har lidt dårligere egenskaber end de tre andre, og man på 46 og 52 tommeren har snakket om banding. Bandingen er dog i min mening en storm i et glas vand. Ja, den er der, men så prøv da at tag mange andre high-end Tv og fortæl mig, at de klarer det bedre? Det gør få i min mening.

Problemet med problemer (øhh) på fora er, at de lynhurtig sætter gang i en kædereaktion. Folk der før var fuldt ud tilfreds med deres Tv, kan pludselig se denne omtalte banding og hader det som pesten. Ja endda folk, som slet ikke bemærkede det før, sætter sig ned i en mission på at fremprovokere det, og så lader de sig rive med af stemningen.

Det er der efterhånden utallige eksempler på, for en lang række ellers gode produkter.[/quote]

nååå!1

var godt bekendt med dette problem (banding)
det var en historie der startede vistnok i UK på AV-forum engang i sommers sidste år.
oplever absolut intet af dette.
formoder at jeg har fået en bedre udgave 8)
Af fruen
Hold da op hvor i kan, man bliver jo revet med O-O

Altså ingen plasma til os (det var jo også det jed arbejdede på)

så skal vores valg altså stå imellem sharp og phillips, men rent kvalitetsmæssigt med vores behov er så den bedste mener du stadig phillips???

(jeg er jo "fruen" og jeg kan li designet på begge men der er nu et eller andet over phillips)

med venlig hilsen
Fruen
Af hodl
fruen skrev:Hold da op hvor i kan, man bliver jo revet med O-O

Altså ingen plasma til os (det var jo også det jed arbejdede på)

så skal vores valg altså stå imellem sharp og phillips, men rent kvalitetsmæssigt med vores behov er så den bedste mener du stadig phillips???

(jeg er jo "fruen" og jeg kan li designet på begge men der er nu et eller andet over phillips)

med venlig hilsen
Fruen
altzååå.

tag dog ud og se på varen!!!
div. test og rådgivning er INTET i mod at opleve det selv. kun vejledning.
men selvfølgelig er tilslutning også vigtigt( hvis behovet er der) det kan du finde i dette forum.
mit råd er ud i den friske luft og se på varen.