Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jubo
#12530
Hej.
Jeg har næsten lige købt et Samsung LE32S71 som jeg egentlig er godt tilfreds med, men stor var min skuffelse da jeg koblede det sammen med min Pc (jeg bruger Windows media center) billedet er mildest talt dårligt, jeg har pt. Koblet sammen fra min s-vhs udgang på pc’en med et kabel der går over i scart til mit tv, det er jo nok ikke den optimale måde at gøre det på (afstanden er ca. 10 m.)
Mine spørgsmål er egentlig, hvis jeg køber et grafikkort med en ekstra Dvi udgang og kobler det på tv’ets D-sub indgang, vil jeg så få et bedre billede og vil det være pengene værd?
Kan man få et kabel der går fra Dvi til D-sub?
Er D-sub og Vga ikke det samme?
Hvor meget har grafikkortet at sige når man ser levende billeder, her tænker jeg mest på hvad man skal ofre af penge på at få noget ordentligt grej?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#12534
Jeg har næsten lige købt et Samsung LE32S71 som jeg egentlig er godt tilfreds med, men stor var min skuffelse da jeg koblede det sammen med min Pc (jeg bruger Windows media center) billedet er mildest talt dårligt, jeg har pt. Koblet sammen fra min s-vhs udgang på pc’en med et kabel der går over i scart til mit tv, det er jo nok ikke den optimale måde at gøre det på (afstanden er ca. 10 m.)
Så kan jeg godt forstå du er skuffet. S-video har ikke potentialet til at give et særlig godt billede.
D-sub indgang, vil jeg så få et bedre billede og vil det være pengene værd?
Kan man få et kabel der går fra Dvi til D-sub?
Er D-sub og Vga ikke det samme?
Hvor meget har grafikkortet at sige når man ser levende billeder, her tænker jeg mest på hvad man skal ofre af penge på at få noget ordentligt grej?
D-SUB vil give et langt bedre billede end din nuværende opløsning. Der er kæmpe forskel.

Du kan godt få et DVI til D-SUB kabel. Tit gøres det med en lille omformer. En sådan omformer følger ofte med nye grafikkort.

Begreberne D-SUB er VGA bruges tit om det samme, jo.

Grafikkort er efterhånden så gode, at du ikke behøver tænke på billedkvaliteten de leverer. Her hvor grafikkortet har noget at sige, er mere når du skal bruge kraft i forbindelse med spil eller 3D afvikling. Hvis det blot er til 2D behandling og billedbehandling, kan du som sådan godt købe et billigt et af slagsen.

Om det er det værd, tja. Det kommer jo an på, hvor meget du har tænkt dig at bruge din skærm sammen med Pc’en. Nogen synes det er uundværligt, andre er ligeglade. Hvis dit behov er til det, så synes jeg da bestemt det er det værd.
Af jubo
#12536
Ok. Tak skal du have. Jeg vil smutte ud og handle når forretningerne åbner igen.
Jeg har lige et lille ekstra spørgsmål med hensyn til kablet når det skal føres over en afstand på 10 m. hvordan er det med kvalitet på dvi/d-sub kabler, er der noget der kan anbefales frem for andre, eller er det underordnet hvad man køber?