Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#12343
Hej - Jeg overvejer at købe plasma skærmen Panasonic TH-42PV60E som bla. skal benyttes sammen med et media center - men også til almindelig pc brug - altså gå på internettet, checke mail osv.
Panasonic har en max opløsning på 1024x768 - mit spørgsmål er så om det er en høj nok opløsning til pcbrug - har læst indlæg som råder til at opløsningen min. skal være 1366x768 - kom endelig med gode råd og erfaringer - inden jeg bestiller ved tapeconnection
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12344
Vær opmærksom på at selvom 1024x768 lyder fint nok, så blæser du det op på en 42" skærm. Jeg vil ikke anbefale dig at bruge så stor en skærm som erstatning for en monitor og fra et strømmæssigt synspunkt er det jo fuldstændigt håbløst - skærmen vil bruge mindst 6 gange så meget strøm som en stor PC skærm.
Af nickbuus
#12346
Som nævnt skal skærmen også primært bruges som tv - men også koblet sammen med et media center og da windows media center jo egentlig bare er windows xp med en udvidet windows media player - vil jeg også gerne kunne bruge den som almindelig pc fra tid til anden. og er derfor interesseret i skærmens muligheder til dette formål.
Brugeravatar
Af azrael
#12348
Hvis du kun skal surfe og evt. checke mail fra tid til anden, så kan du godt bruge tv'et til det. Længere tids pc-brug som f.eks. ved Office opgaver må dog frarådes.

Jeg baserer denne påstand på basis af, at en af mine kammerater har et 42" Panasonic plasma (PHD-serien mener jeg det er). Tv'et er efterhånden 3-4 år gammelt og har derfor den lave 848x480 opløsning. Pc'en er sat til at vise et 16:9 format (mener det er 1280x720), og det virker *glimrende* til mediacenter behov, men ikke til længere tids pc-arbejde (jeg burde vide det, jeg har brugt mange timer med at konfigurere og opdatere systemet).
Af nickbuus
#12349
Mener du dermed at et tilsvarende lcd tv ville være et bedre køb? hvis man bruger "pc mode" meget?
Brugeravatar
Af azrael
#12350
Egentlig ikke. For godt nok har LCD-tv lidt højere opløsning, og man kan finde nogen med 1:1 pixelmapping, men omvendt har plasma langt bedre billedkvalitet og de typisk 1366x768 pixels i et LCD-tv er *stadig* ikke god nok til længere tids pc-brug. Hvis du skal visualisere det, så tænk på, at en typisk (4:3) 17" eller 19" monitor har en opløsning på 1280x1024.

Kort sagt, et fladskærms-tv vil under ingen omstændigheder være en *god* erstatning for en monitor, og det har heller aldrig været meningen. For øvrigt gjaldt det samme for billedrør. Et billedrørs-tv ville heller aldrig kunne doble op som monitor, selvom forskellen (efter min mening) er blevet markant mindre ifm. fladskærme (refreshrate er f.eks. ikke et problem ved fladskærme).