Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#10223
Skal bruge et TV til køkkenet, og har fået øje på dette flotte TV fra Samsung.

Søger nogle der har erfaringer med dette TV.

Har et par bekymringer, betragtningsvinklerne og højttalernes styrke (2x3 Watt).

Indtil videre har jeg ikke kunnet finde modellen som demo i nogen forretning (f.eks. Hifi-Klubben), og vil ikke købe uden at have set det først.

Har også overvejet Samsung SyncMaster 940MW, men det er lidt kedeligt, men på den anden side også en del billigere.

Er der evt. andre muligheder jeg har overset?
Mine krav er min. 19" widescreen, SCART-indgang, drejbar fod og max højde med fod 43 cm.
Af micma18
#10794
Sidder selv med præcis samme overvejelse, og kan ikke rigtig se hvor den gode grund er til, at investere i LE19R71B?

Designet er self. en del mere interessant på LE19R71B, men er nu ikke super overbevist omkring den spids i bunden... Men ellers ligner specs'ene til forveksling hinanden meget, og sikkert også nogle af de samme stumper der er benyttet i dem. Men det er sku lidt svært at sammenligne dem ordentlig, da 940MW ligger som monitor, og LE19R71B som tv.

Men sådan lige hurtigt taget ud af specs'ene:
== Opløsning (1440 x 900)
== Lysstyrke (300 cd/m²)
== Synsvinkel (160°/160°)
!= Kontrast (940MW = 700:1 / LE19R71B = 800:1) Stort set ens
== Respons (8ms)
!= Text-tv (940MW = Ja / LE19R71B = Ja med 10 siders hukommelse)
== Sleeptimer
== Vesa (75)
!= Effekt (940MW = 55w / LE19R71B = 45w)

Det der lige slår mig, er at panelerne trods de meget lignende specs, ikke er ens. Hvis man kigger på konstrasten er der en lille forskel, og sammen med det ekstra strømforbrug, og angivelsen af a-si panel type i Samsungs datablad for 940MW, så kunne det jo tyde på at den benytter en lidt ældre panel teknologi, som kræver en kraftigere backlight, og derfor ikke når helt samme kontrast, selvom lysstyrken en angivet ens... Men det er jo rent gætteri, og jeg ved ikke om det overhovedet er negativt eller positivt for billedet?


940MW = http://www.samsung.com/Products/Monitor ... ifications
LE19R71B = http://www.samsung.com/dk/products/tv/l ... ifications
Af nkildal
#10798
Jeg har været ude i samme overvejelser imellem de 2 TV og var oprindeligt indstillet på at købe 940MW pga. tilsyneladende identiske specifikationer og 940MW's lavere pris.
Et godt råd er dog at tage et smut ud og se på begge skærme i "virkeligheden" (det gjorde jeg - i Electric City i Tilst v. Århus).
På papiret er skærmene umiddelbart ens, men i praksis er det min opfattelse at der er klasser til forskel på billedet - LE19R71B's billede oplever jeg som meget mere kontrastrigt og dynamisk end 940MW's. I det hele taget synes jeg at 940MW skilte sig markant ud fra resten af "billedvæggen" (15-18 LCD TV med ens signalinput) med sin dårlige kontrast & svage farver....
Jeg vil skynde mig at tilføje, at det selvfølgelig er min egen subjektive vurdering - måske man kan justere sig til bedre billede - det skal jeg ikke kunne sige...
Derfor - mit råd er at tage ud og se på de 2 modeller live - jeg mener der er markant forskel.....

/Nicolai