Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels ;)

Jeg håber I kan hjælpe mig med et valg af nyt fjernsyn.

Jeg har 15.000 kr.
Jeg skal sidde små 5m væk fra skærmen.
Jeg ser almindeligt tv (tv2, tv3, tvdk osv.).
Jeg ser film fra min DVD-afspiller.

Jeg overvejer en dag at købe et Multimedia-center (er det en HTPC? :)).

Lige pt. har jeg et Sony KV-28WF1E (også kaldes Sony Model Oldgammel).

Jeg var selv ude i ElGiganten og så på et Toshiba 37WL66Z, hvilket stod rigtigt godt, men det kan jo være i har nogen bedre forslag?

Håber at I kan hjælpe mig! :)
Brugeravatar
Af azrael
Hvis du havde kigget lidt mere på forum, så havde du nok set, at ved (især) almindelig tv-kigning bør du kigge på plasma. Som sædvanligt anbefaler jeg at kigge på Panasonics PV60E-serie, som kan fås til meget rimelige priser (og holder sig indenfor dit budget endda hvis du vælger 42" modellen). Skynd dig over til TapeConnections hjemmeside for at se mere... :)
Af faz
Hehe jeg HAR rent faktisk læst samtlige sider på denne side af dette forum - også derfor jeg fandt ud af at Toshiba 32" modellen skulle være RIGTIG god ...

Grunden til at jeg ikke bare valgte plasma, er fordi jeg har hørt lidt om at plasma godt kunne (måske mere sjældent nu til dags) "fastfryse" sit billede til glasset. Og det at det har glas reflekterer også mere. Ydermere har jeg hørt fra andre folk (okey indrømmet nok ikke dem som rigtigt har forstand på det) at man altid bør vælge LCD fremfor plasma.

Men kan du forklare mig hvorfor du vælger plasma fremfor LCD? Jeg kan se at kontrast forholdene er 10000:1 på plasmaen mens LCD'en har 1000:1 ... dog har LCD'en en bedre opløsning på 1366x768 istedet for 1024x768 som plasmaen kan tilbyde (har opløsningen egentligt noget at sige, tænker speciel på HDTV?)

Men jeg er altså også selv nybegynder og håber stadig at I kan komme med nogen flere options :)

Ps. 37" er maximum - jeg har ikke plads til mere :(
Brugeravatar
Af azrael
Plasma har bare et bedre billede end LCD, så det er ret nemt at foretrække plasma frem for LCD. Som sædvanlig skal man tage alle de forskellige specifikationer med et gran salt (gerne flere). Det kan godt være, at LCD har de bedre specs, men plasma har det bedre billede. Svært at argumentere for, men et enkelt kig på plasma vs. LCD f.eks. hos El-Dværgen siger alt.

Der vil altid være lidt risiko for burn-in ved plasma, men det er en meget lille risiko efter min mening, og risikoen er også størst lige i starten, om noget. Problemer med reflekser i glasfronten er efter min mening også stærkt overdrevne. Det er hverken mere eller mindre end med billedrørstv, men selvfølgelig kommer meget an på tv'ets placering.

En af mine kammerater har for øvrigt en Panasonic 42" plasma af ældre dato med en opløsning på 848x480 pixels. Den bruger han glædeligt som HTPC ved en opløsning på 1360x768 via VGA. Man kan ikke sidde i timevis og lave tekstbehandling, men til alle andre formål er den mere end fin.

Hvis du ellers vil smide 15000 kroner efter en flad og det skal være LCD, så vil jeg anbefale Philips 32PF9731D. Toshiba'en er også rigtig fin, men jeg synes at tilbuddet er bedst ved 32" modellen. Toshibas (aktuelle) modeller er i al fald komplet no-nonsense, dvs. de bruger kræfterne på billedkvaliteten frem for alt muligt gejl, og det er ret beundringsværdigt efter min mening.

BTW, hvis du ikke ved hvad du skal med dit Sony tv, så bare sig til... :)
Af blander
Hvis du har 15.000 så prøv at kigge syd for grænsen. Du får temmelig meget mere plasma og lcd dernede for pengene.

FX kan du spare 11.000 på et Grundig 42" dernede som er set til godt 23000 herhjemme.

Kig på plasmapriser.dk - der er et par gutter der finder prisforskelle på plasmaskærme.
Af faz
Jeg tror bare ikke at jeg tør helt at bruge plasma ... Mit dårlige knæ ryster :D

Men skærmen SKAL være 37" da 32" er for småt og 42" er for stort :)

Og mit gamle Sony skal stå inde i soveværelset :)

Forretningen skal også være i DK, da hvis jeg får problemer så kan man forklare det på dansk :)

Hvad mener du forresten med at tilbuddet er bedst ved 32" azrael? :)
Brugeravatar
Af azrael
Jeg mener, at pris-/ydelsesforholdet ser ud til at være bedst ved 32WL66Z. Det er hævdet, at 37"-modellen ikke står helt så godt som 32"-modellen, hvilket jeg ikke kan udtale mig om, men 32"-modellen har en billedkvalitet der prismæssigt sagtens kunne være det dobbelte.

Du burde nu stadig overveje plasma. Evt. kunne du jo tage en med fra El-Dværgen, afprøve den og benytte dig af deres 30-dages returgaranti.