Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis ikke du kan indstille dig ud af problemet med de råd/oplysninger der er givet, så må du leve med det som det er.
Så er TVet måske ikke så godt til hurtige bevægelser, der kan jo prøves andre udsendelser/serier/film med hurtige bevægelser for at se om problemet så stadig forekommer.
Brugeravatar
Af TBC
Hvis det er noget der opstår ved billeder i bevægelse og det opstår i "blink", så er min tanke helt klart den at det skyldes en overdreven aggressiv motion interpolation (Logoet trækkes med i bevægelsen).

Prøv at ikke blot at skrue ned for Auto Motion Plus eller Picture Clarity eller hvad funtionen så end kunne hedde på netop dit TV, men direkte at slå det fra og så se om fænomenet ikke forsvinder ved det. Forsvinder det af det, men du alligevel fortrækker du en vis grad af motion interpolation (det er der jo nogle der gør), så må du finde et lavere niveau af motion interpolation, hvor du bedre kan leve med kompromisserne i den forbindelse.

ps. Det nytter ikke noget at nulstille, så får du fabriksindstillingerne hvor funktionen højst sandsynligt er slået til. Vil du have rimelige indstillinger, sådan mere all-round, kan du evt prøve disse : https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... d/settings De vil formentligt trække i retning af et mere naturligt billede med mindre 'pang'

Yderligere inspiration kan findes her:
Senest rettet af TBC 24. jul 2024, 16:41, rettet i alt 2 gange.
Der skal jo ikke være "Pang" i et billede, det skal være naturligt, mange gør absolut intet ud af at ændre på det når der købes, så selv på et dyrt TV kan billede være ganske rædsomt at se på, det er jo ikke meningen. Det skal ikke vær for lyst, mørkt, rødt, blåt eller andet, det skal da være 1:1 som man ser det med sine øjne.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
TBC skrev: 24. jul 2024, 15:52 Hvis det er noget der opstår ved billeder i bevægelse og det opstår i "blink", så er min tanke helt klart den at det skyldes en overdreven aggressiv motion interpolation (Logoet trækkes med i bevægelsen).

Prøv at ikke blot at skrue ned for Auto Motion Plus eller Picture Clarity eller hvad funtionen så end kunne hedde på netop dit TV, men direkte at slå det fra og så se om fænomenet ikke forsvinder ved det. Forsvinder det af det, men du alligevel fortrækker du en vis grad af motion interpolation (det er der jo nogle der gør), så må du finde et lavere niveau af motion interpolation, hvor du bedre kan leve med kompromisserne i den forbindelse.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... d/settings De vil formentligt trække i retning af et mere naturligt billede med mindre 'pang'
Det var samme link til rtings jeg skrev tidligere og burde være brugbare.

Vil som allerede nævnt deaktivere eller starte med laveste levels på især disse:

Picture Clarity Settings
For at deaktivere/aktivere motion interpolation, indstil Picture Clarity til 'Custom'
Blur Reduction for indhold der er 60fps eller derover.
Judder Reduction
Brugeravatar
Af TBC
IT-Bruger skrev: 24. jul 2024, 18:20Det var samme link til rtings jeg skrev tidligere og burde være brugbare.

Vil som allerede nævnt deaktivere eller starte med laveste levels på især disse:

Picture Clarity Settings
For at deaktivere/aktivere motion interpolation, indstil Picture Clarity til 'Custom'
Blur Reduction for indhold der er 60fps eller derover.
Judder Reduction
Ja, det kan jeg se nu du skriver det. Dit indlæg var blot så velredigeret at linket stod som "denne fremgangsmåde" (eller noget i den retning).

Vi er generelt enige og Jeg tror fra beskrivelsen og billederne der er postet at det er en aggressiv mindre vellykket implementering af motion interpolation der kunne være synderen. Det ville i hvert fald potentielt kunne udarte sig som sådan, ved meget bevægelse i billedet.