Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#345139
Jeg har hørt direkte fra flere elektroingeniører, at al opstart slider på elektronik, da der sker en form for chok (må næsten være elektrochok), som sker hver gang en enhed startes op; nok også derfor man ofte ser, når uheldet er ude, at elektronik går i rødt, netop som man prøver at tænde for det., og sjældent mens det kører...

Jeg læste ikke forkert, jeg brugte bare beløbet "eller lign.", som eksempel på, at det på ingen måde kan betale sig!
Det er de store strømslugere, man skal tænke over at begrænse brugen af, ikke et standby-forbrug på en lille elektronikdims...
Af Axlon
#345145
Supergris skrev: 7. sep 2022, 20:11 Jeg har hørt direkte fra flere elektroingeniører, at al opstart slider på elektronik, da der sker en form for chok (må næsten være elektrochok), som sker hver gang en enhed startes op; nok også derfor man ofte ser, når uheldet er ude, at elektronik går i rødt, netop som man prøver at tænde for det., og sjældent mens det kører...
Det kommer selvfølgelig an på hvordan produktet er designet.
Hvis det er fejldesignet, så det ved opstart overbelaster komponenter, så er det klart det skader, men nu må man jo gå ud fra at de fleste produkter er nogenlunde ordentligt designet.
Og ja det kan godt være at nogle produkter laver en stress belastning under opstart, som svarer til 10min normal drift.
Så nu har du også hørt at det ikke passer fra andre elektroingeniører ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
#345146
Supergris skrev: 7. sep 2022, 20:11 Jeg læste ikke forkert, jeg brugte bare beløbet "eller lign.", som eksempel på, at det på ingen måde kan betale sig!
Bid i det sure æble, eller lign. for du så din 90kr i mit indlæg om tændte tv, så lad nu være med at finde på dumme undskyldninger, fordi du vrøvler og ikke kan rette det. Så 90kr for 4 timers tændt tv er korrekt, så kan du kommentere og skrive alt mulig lign standby, mit indlæg var citeret på en kommentar om tændte skærme :)
Af jerrya
#345152
It pays off far better to alter your habits a little so you save money where it hurts than to turn off the router and standby power at night if the sum is nowhere near DKK 90 or comparable. The few kroner per year saved can soon be wasted many times over again if the lifespan is limited because most electronics work best with the power on while in sleep mode.
Af Supergris
#345158
Mit indlæg var egentlig slet ikke med tanke på dit indlæg, bortset fra jeg lige nævnte det beløb, du var kommet ind på; jeg nævnte blot de 90 kr. som eksempel (skriver endda udtrykkeligt "eller lign.), så aner ikke hvad det er, du vrøvler om, eller hvad det er, du vil have, jeg skal undskylde for, men du må jo have følt dig ramt...

Jeg er helt med på, hvad det koster at have et apparat kørende, men jeg mener også at de fleste elektronikdimser bruger så lidt i standby, at det ikke giver meget mening at slukke dem om natten, da det drejer sig om et meget mindre beløb, end de 90 kr., du tilfældigvis nævnte i dit indlæg...
Hvis du har copyright på "90 kr.", vil jeg da gerne undskylde, det var jeg ikke klar over.
Undskyld...

jerrya, pudsigt, det ser næsten ud til, du har oprettet en profil, og har omskrevet mine ord til engelsk, hvor jeg må sige, det rammer meget godt, hvad det var, jeg forsøgte at komme ud med, eller er det blot en tilfældighed?
Ved jo slet ikke, om du kan læse og skrive dansk, men måske det gør det nemmere for bbplayer at forstå, hvis han læser det på engelsk? :)
Af allo
#345163
i det her regnestykke (tv og hvordan/hvor meget man bruger det) er Xbox og Playstation de ultimative og største superskurke (medmindre at ens tv kører 70% som baggrundsstøj uden at man ser på skærmen - i så fald så kunne man overveje at tænde for radioen...)

spiller man ca.20 dage/md. så betyder de ekstra 2-3-4 kWh (gange 20 dage - eller hvor mange dage man nu spiller om måneden) ok meget på årsbasis (især nu)

slukke (helt) for alt hvad der nu kan slukkes for når det ikke bliver brugt er selvfølgelig = en besparelse men...denne besparelse er så godt som helt ubetydelig - det er ikke her man kan gøre ret meget ved selve regningen...

hydropower er svaret og ikke de der retarderede vindmøller og andre idiotiske 'planer' og skræmmekampagner...
Af Axlon
#345164
allo skrev: 8. sep 2022, 16:30 hydropower er svaret og ikke de der retarderede vindmøller og andre idiotiske 'planer' og skræmmekampagner...
:D :D :D :D :D :D
Jeps vandkraft er helt sikkert fremtiden i flade Danmark, eller en lille atomreaktor i en olietønde ude i baghaven :D :D
Af Nagash
#345167
Jeg skiftede job i juli. Nu cykler jeg, da der er 2½ km til og fra arbejde, plus jeg får en betydelig bedre løn. Så har valgt de ekstra penge bl.a. kan gå til den dyrere energi :)
Brugeravatar
Af hans123
#345170
hydropower er svaret og ikke de der retarderede vindmøller og andre idiotiske 'planer' og skræmmekampagner...


Kan du fortælle lidt om hvordan vandkraft burde udføres i Danmark ?
Hvor mange MW forventer du der kan laves af vandvejen ?
Af Rainbird
#345174
Vi skruer ned for forbrug af al elektronik. Jeg arbejder hjemmefra på en bærbar computer som jeg lader op primært når strømmen er billig, vi laver mad uden at bruge ovnen så ofte, og ja, vi bruger også TV mm. mindre.

I forvejen har vi egentlig et ret energieffektivt setup. Vores 40" Sony LED trækker kun 30-40W, ditto for soundbaren, og vores eneste spilkonsol er en Switch. Så selvom vi sagtens kan betale for strømmen, og vores forbrug jo er en dråbe i havet ift. til resten af Danmark, så vil jeg hellere spare, så der er lidt billigere strøm til alle andre.

Der går ingen skår af os for at lave noget sjovt som kræver mindre strøm end at bruge elektronikken. 😊
Af allo
#345183
hans123 skrev:Kan du fortælle lidt om hvordan vandkraft burde udføres i Danmark ?
Hvor mange MW forventer du der kan laves af vandvejen ?
der burde være flere af slagsen rundt omkring i Europa og i Skandinavien

vindmøller er noget af det værste og mest ubrugeligt crap ever...og ikke nok med det så er det en kæmpe belastning for miljøet (produktion, vedligeholdelse og ikke minds: de skal også bortskaffes på et tidspunkt), for naturen og for ens egne omgivelser (hvis man er så uheldig og bor tæt på dem) og de bidrager med stort ser ingen ting...

det hele (inkl. alle disse kæmpe parker og hav af vindmøller) er definitionen af ineffektivitet og noget som minder om en miljøkatastrofe

læs lidt om det selv (hvor stor en TWh forskel kan der være mellem hydropower vs vindenergi) her (eller mange andre steder):
- https://www.innovationnewsnetwork.com/h ... pply/6440/

en af de mest spektakulære byer ligger i ørkenen, vi er tæt på at kolonisere Mars (blot for at nævne to eksempler) - så mon ikke det ville være muligt at implementere et vandkræftværk enten i eller tæt på Danmark og etablere noget som rent faktisk virker og er brugbart (og ikke skader og ødelægger så meget som de idiotiske vindmøller gør)
Af Axlon
#345184
allo skrev: 9. sep 2022, 13:24 der burde være flere af slagsen rundt omkring i Europa og i Skandinavien

vindmøller er noget af det værste og mest ubrugeligt crap ever...og ikke nok med det så er det en kæmpe belastning for miljøet (produktion, vedligeholdelse og ikke mest: de skal også bortskaffes på et tidspunkt), for naturen og for ens egene omgivelser (hvis man er så uheldig og bor tæt på dem) og de bidrager med stort ser ingen ting...
Du er sgu altid så sjov allo.
:D :D :D :D
Og så lige efter en af de tørreste sommerer Europa nogen sinde har haft.
:D :D :D :D :D :D :D
Af allo
#345187
det har også været stort set helt vindstille og der findes også andre (resterende 10) måneder er de to varmeste/tørreste men...du griner ad og fokuserer på udvalgte ting og det meget selektivt - og det er selvfølgelig helt ok...

faktum er at der eksisterer (og fungerer) ting som er meget svære at gennemføre (om det er de to eksempler som jeg nævnte eller om det er pyramider som blev bygget for 4000 år siden eller 100vis andre ting og sager)

og det er også et faktum at vindmøller er spild af ressourcer (alt inkluderet) på alle fronter - og det er et vandkraftværk ikke