Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg synes det er sådan lidt automatisk "must" ting der har siddet fast i de fleste indretninger at TV på væggen er bare noget man SKAL gøre siden det blev muligt med de første fladskærme, uden at tænke over om det rent faktisk giver mening i indretningen. Et eksempel ud af mange andre eksempler på hvor jeg synes det ikke giver mening er feks at have et tv møbel i den rette højde og størrelse og så hænge TV på væggen lidt over hvor man faktisk ligeså godt kunne have brugt fødderne på TV'et. Alt det besvær uden at man får noget ekstra ud af det.

Men generelt er jeg for "doven" til at hænge TV på væggen og ønsker det heller ikke og ønsker heller ikke at "ødelægge" væggen med borehuller :).

Jeg foretrækker altid at stille TV på møbel.
Jeg bruger selv Ikea Kallax i 77 cm højde i 147cm længde x 2 i længden så det bliver 294cm i længden, stående direkte på gulvet og tv'et stående på fødder på dette.
Så har jeg gemt alt det AV der giver mening at gemme på hylderne og fyldt resten af hylderne med isolering til lidt absorbering af lyd fra rummet og betrukket hele fronten med stof.
Det synes jeg fungere meget godt for mig. Jeg er især glad for lydabsorberingen der rent faktisk virker.

Jeg går ikke så meget op i om TV'et skal 5 cm højere eller lavere, sålænge tv'et har nogenlunde den "rette" højde for nakkens ergonomi i forhold til den siddeposition man har for det meste af tiden.
Brugeravatar
Af hans123
Syntes det ser lang mere elegant ud at det hænger på væggen.

Ben får det at være langt ude. Ved mindre du har et lille TV

Og ved at hænge det på væg er der plads til en fin center lige neden under så den også spiller fint
hans123 skrev: 16. apr 2025, 07:51 Syntes det ser lang mere elegant ud at det hænger på væggen.

Ben får det at være langt ude. Ved mindre du har et lille TV

Og ved at hænge det på væg er der plads til en fin center lige neden under så den også spiller fint
Er det respons til mig? :)

TV'et er 77" og centerlyd er også fin.
TV "fylder" lidt mere end hvis det hang på væggen, men tænker det nok går, når mit møbel fylder 39cm i forvejen og stikker selvfølgelig længere ud end selve TV'et, ellers ville man jo ikke kunne stille det der :).
Fordelen for mig ved ikke at hænge på væggen er den mobilitet det giver ved at skifte rundt på både TV og AV udstyr. Men 39 cm begynder at blive udfordrende når man prøver 98" TV. Men kan også lade sig gøre.
Jeg har prøvet alt fra 42" og op og fungere fint. Så mener ikke at man skal gå så meget op i højde, så længe nakken har det godt og lyden er nogenlunde i ørehøjde for det meste af tiden.
Af Supergris
Højden er faktisk ret vigtig, da et TV jo ofte er noget, der bliver brugt flittigt, så det gælder vel om at gøre det så behageligt som muligt...

Generelt er der en tendens til at hænge det for højt...
Af Supergris
Som skrevet tidligere, så er det svært eller i det mindste, upraktisk at bruge mål fra kant af TV, da det afhænger af både størrelsen af selve skærmen men også rammen...