Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KlausRose
Hej

Vi skal hænge vores tv i beton væg men har planer om at udskifte vores tv om et års tid.
Vi har et 55” men forventer noget 75+” om et år.

Jeg vil helst undgå at bore to gange og rykke vores tv beslag om et år.

Er det smarteste allerede nu at hænge tv’et hvor det kommende tv skal hænge? Eller noget andet?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der skal jo nok bores 2 gange, hullerne/placeringen til beslaget passer næppe til begge størrelser.
Af HrJensen1
KlausRose skrev: 24. mar 2025, 15:48 Hej

Vi skal hænge vores tv i beton væg men har planer om at udskifte vores tv om et års tid.
Vi har et 55” men forventer noget 75+” om et år.

Jeg vil helst undgå at bore to gange og rykke vores tv beslag om et år.

Er det smarteste allerede nu at hænge tv’et hvor det kommende tv skal hænge? Eller noget andet?
Det kommer lidt an på, hvilket slags beslag at du vælger. Der er en hel skov af forskellige slags beslag, og nogle af dem, er vægdelen den samme, mens man så bare skruer en enhed bagpå tvet, i nogle andre bolthuller. For de 4 huller bagi fjernsynet på en 55 og 75+ tv har en helt anden afstand.

Hvis du skal på jagt efter beslaget, så start med at søge efter nogen som kan tage den tommerstørrelse, som I planlægger i fremtiden, og så krydstjek i dens specifikationer, om den også kan bruges til 55".

Eksempelvis kan sådanne Vogels beslag tage alt fra 40 til 100"

https://www.vogels.com/da-dk/c/comfort- ... =3834050SP

Vær dog opmærksom på, at vægdelen måske skal flyttes op eller ned, for at du ikke skal kigge helt op i himlen på det ene tv, mens du kigger ned i jorden på den anden. Altså center af tv, skal være nogenlunde i øjenhøjde
Af KlausRose
Vi har købt et Alterzone Titan Heavy-duty da den havde en del forskellige VESA kompabilitet muligheder.

Umiddelbart tror jeg vi bliver nødt til at hænge det ca 125 cm over gulvet da vores tv bord plus front højttaler er ca. 67 cm og jeg kan se et 77 er nogenlunde 100 cm højt. Tænker en 7-10 cm mellem speaker og tv er passende selvom det måske er lidt højt i forhold til vores lave sofa
Af Supergris
Min tommelfingerregel siger, uanset størrelsen, så gå efter midten på skærmen, som gerne skulle være omkring 110-115 cm fra gulvet, hvor det så naturligvis skal tages hensyn til evt. møbel, cenyrrhøjtaler, soundbar eller lign.

Om der skal bores en eller flere gange, bliver næppe det store problem, da skærmen vel dækker for eventuelle tidligere ophæng?
Af kimklarup
tror ikke det bliver et problem, da det nye tv vil dække evt gamle huller som ikke passer til nyt tv
Af KlausRose
Det er en god pointe!

Desværre er vores tv bord lidt højt når vores center speaker står ovenpå og tænker de gerne skal være 5-10 cm mellemrum mellem højttaler og skærm?

God pointe med det alligevel bliver dækket. Jeg er bare ikke stor fan af at bore i væggen 🤣
Af Supergris
Man behøver ikke altid at være fan af noget. Nogle gange er det bare nødvendigt at komme ud af sin comfortzone...
Senest rettet af Supergris 25. mar 2025, 23:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Radiomanden
KlausRose skrev: 25. mar 2025, 10:26 Jeg er bare ikke stor fan af at bore i væggen 🤣
Det bliver man jo nød til når der er noget som skal hænges op, om det er det ene eller det andet.
Af coffee
apropos vægbeslag. findes der beslag man kan montere i loftet?
Af HrJensen1
coffee skrev: 25. mar 2025, 17:03 apropos vægbeslag. findes der beslag man kan montere i loftet?
Ja, men så skal du nok kigge i professionel retning, med dertilhørende høje priser