Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ediie
Hej. Jeg skriver ang opgradering af gamel tv til stuen.
Jeg har en 65" Lg C1,som er isf kalibreret.
Har købt en 77" C4 til en god pris 13990kr.
Igår har jeg lavet en lille video test af billede. Source var youtube,og indhold i HDR.
Begge tv i fabriks billede indstilning i cinema mode.
Jeg må nok indrøme at der er ikke værd at bruge penge lige nu til opgradering,da billeder i de to tv er næsten ens.
C4 er lille smule lysere,men C1 er bedre til farver,der ligesomn popper mere ud,specielt rød. C4 er mere gult.
Har også testet i kalibrerede møde,C1 i isf 22 punkt (Isf bright),og C4 i Filmmaker måde 2 punkt kalibreret. Same story.
Hvad med G4,eller måske Samsung S95D som er på tilbud lige nu. Tænker 77". Eller er det bedre at spare penge og vente til de ny modeler snart kommer ud. Måske der kommer kampagne på dem. Tak
Hvad synes panelet.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvis billedet er for rødt eller for gult, så vises farver jo ikke korrekt.
Af Ediie
De er korrekte, da begge er testet i kalibrerede tilstand. Nok om det.
Jeg synes at C1 fra 2021 kan sagtens følge med C4 mht billede,dog en lille smule mørkere. Og føler at C1 giver mere kontrast ift C4.
Største forskel vil jeg sige, at det er værd at nævne at Sdr er bedre presenteret i C4. Ellers ikke andet. I de 3 år Lg har ikke kune lavet bedre fjernsyn mht C modeller er underligt. Selfølgelig er det en godt TV C4, hvis man køber et nyt TV,men med hensyn til at opgradere , fem fra C1,C2 er ikke værd
Det er ligesom man betaler for mere lys!
Vedhæftede filer
IMG_1310.jpeg
IMG_1310.jpeg (1.94 MiB) Vist 3386 gange
IMG_1313.jpeg
IMG_1313.jpeg (3.33 MiB) Vist 3386 gange
Af Supergris
Der er intet nyt i, at C-serien ikke har udviklet sig det store gennem årene, derfor har anbefalingen herinde også som regel været, at en "opgradering" denne vej ikke kan anbefales, med mindre det sker i forbindelse med et større TV...
Af Ediie
Jeg har ønsket mig en opgradering til større tv(Oled),i den her tilfælde 77" C4. Men er god nok lidt skufet,da jeg hade forventet lidt mere.
Der er gået 3 år,og at de ikke kunne forbedre Tv billedesmæsigt er lidt trist. Udøver små hundrerde nits. Er det det man betaler??
Her er nogle links til de video.

Af henrik.yde
Du havde måske forventet et "kvantespring" ?? OLED er i forvejen (næsten) perfekt, og så er det jo svært at optimere. Der er sket meget med lysstyrke, strømforbrug, varmeudvikling + holdbarhed. Burn in er stort set væk på de nyeste TV. Der er kommet nye paneltyper, MLA OLED og QD-OLED, så der er da sket en hel del. Og i 2025 og fremefter kommer der b.l.a såkaldte 4 lags paneler fra LG. De forventes at ramme 4000 nits. 1 gen. OLED TV var på 600-800 nits og havde store problemer med Burn in.
Og så er der selvfølgelig glæden ved at få et nyt og større TV.
Senest rettet af henrik.yde 27. feb 2025, 12:35, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Nu er det jo nok de færreste der køber et nyt TV efter 3 år i samme størrelse, blot for at få en nyere model. Hvis det er på grund af apps, der ikke fungerer, så er en ekstern løsning den smarte løsning.
Jeg forstår på ingen måde, hvad det er, du er så utilfreds med.
Jeg er ret sikker på, du ikke kunne få et 77" LG C1 til under 14000 kr. for 3 år siden, hvilket jo egentlig er en bedrift i sig selv, når man ellers ser, hvordan priserne generelt er steget på alverdens ting...

Hvis du ikke er imponeret over billedkvaliteten, så prøv at fodre det med et ordentligt signal, og husk i det mindste at benytte den optimale billedprofil og at slå "ECO" fra, hvilket gør en KÆMPE forskel!
Af Beckham
Du skal også lige huske at tv'et jo også er afhængig af kilden og på den front er der jo ikke sket det vilde. 4K HDR er jo stadigvæk det ypperste. 8K er der ikke sket det voldsomme på endnu.

Når det er sagt så forstår jeg måske heller ikke helt utilfredsheden. Er selv lige gået fra 65" til 77" og synes det i sig selv er et fedt hop at have taget. Men nej, der er på ingen måde nogen revolution i selve billedkvaliteten.