Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg har sat mit TV til salg på DBA, det er et Lg oled c1, jeg tænkte sælge det og købe C4 modellen istedet, men til almindeligt brug , ikke gaming , kigger dog en del fodbold , er det mon så pengene værd opgradere?
Er forskellen meget stor på de 2 modeller , eller er det minimalt man oplever af forbedringer?

Har sat mig Lg oled til salg for 7000kr
Jeg synes, at forskellen er minimal, hvis man holder webOS-delen ude af ligningen. LG C4 er lidt mere lysstærk, hvilket du måske vil bemærke, men ellers er billedkvaliteten meget sammenlignelig.

Min anbefaling er normalt, at man opgraderer sit 3-5 år gamle LG OLED TV for at få større skærm, for at få HDMI 2.1 funktionalitetspuljen, eller for at rykke til MLA OLED eller QD-OLED.
Mange tak for godt svar Rasmus , tror at jeg så venter nogle år endnu før jeg skifter , bruger Apple TV 4K, og har yousee app installeret med den store pakke 40 point, og er yderst tilfreds med billedet og lyden , har netop købt en bluesound afspiller og 2 Dali gulv højtaltere.
Så kan nok ikke gøre mere for at få bio oplevelse
Brugeravatar
Af TBC
Enig. Jeg synes også at et skifte fra et C1 KUN ville give mening i forhold til at skifte til en skærm med enten MLA-WOLED (f.eks. G4) eller en skærm med QD-OLED panel. Ellers er det imho spild af penge at skifte bare for at have en nyere og mere marginalt bedre model.
Kommer an på hvad du mener med OLED?
Hvis du læser hvad der bliver skrevet, så betragtes "QD-OLED" på linje med "MLA OLED", som begge betragtes som et step eller to over tidligere generationer af OLED.
MLA OLED har indtil videre været forbeholdt G-serien fra LG og enkelte topmodeller fra andre producenter.
Den bedre billedkvalitet kommer med en ret stor ekstra pose penge, bortset fra Samsungs modeller (QD-OLED) fra sidste år, der kan fås til noget, der ligner halv pris af introduktionsprisen, og hvad konkurrenterne ellers koster...
...Men som testsiden rtings nævner i deres 2 måneders test af QD-OLED fra Samsung S95B og Sony A95K.

"The two QD-OLED displays on this test (Samsung S95B OLED and the Sony A95K) are both showing signs of possible permanent image retention (burn-in), but the LG WOLED TVs like the LG C2 OLED and the LG G2 OLED are clean."

https://www.tomsguide.com/features/we-j ... ow-us-away

Man må vel formode at en skærm med højere lysstyrke (Nogle LCD/QLED skærme er tæt på 2300 nits i dag. Mens QD-OLED rammer 1000-1400 nits) alt andet lige er meget mere udsat for burn-in fra logoer og grafik, hvis det står tændt 8 timer hver dag.

Hvordan er kvaliteten af WOLED sammenlignet med QD-OLED i forhold til at se tv i normale omgivelser ? og vi skal vel altid følge disse 4 generelle gode råd fra FP med at både lys og farver skal dæmpes, for at få det "bedste billed" ?

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1285931399
Ingen kommentarer på min betragtning af at QD-OLED højst sandsynligt er mere udsatte for Burn In vs MLA ?

Eller er kvaliteten af QD-OLED nu så god så burn in slet ikke er et tema nu efter 2 år ?