Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære medlemmer af flatpanels.
Jeg står i den situation, at jeg overvejer at købe et nyt TV til stuen, og tænker det er oplagt her med Powers åbning i Odense.
Jeg har lige nu et 5 år gammelt TLC fjernsyn, som en sælger i Elgiganten overbeviste mig om at købe. Det har som sådan været en okay oplevelse, dog er fjernbetjeningen det værste jeg nogensinde har brugt, og så kan fjernsynet blive lige en anelse for mørkt (selv om natten) når den skal bruge HDR og vise noget i UHD.
Det er vist et QLED fjernsyn.

Når jeg åbner tilbuddene er der sidevis af tilbud på TV, så føler det er en jungle at navigere i. Er der nogle af jer der har identificeret et så godt tilbud at man burde slå til? Har lige nu et 65'', men er villig til at blive eller gå højere. Jeg tænker selv noget ala OLED, men der er jo også QLED, QNED etc.
Til info: Her en oversigt over aktuelle priser på skærme:

https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php

Kortere og (meget) forenklet beskrivelse:

QLED og QNED = LCD tv, hvis du skærer ind til benet. Sidstnævnte med "MiniLED" Giver et lysere billed (en højere lysstyrke ) og potentielt bedre farver end LCD. Sidstnævnte bedre kontrast og skridtet mod OLED ( ligesom Samsungs "Neo QLED" er skridtet op fra deres LCD/LED skærne )

OLED tv = Udsender hver pixel sit eget lys. Dette betyder, at hver pixel også kan slukkes helt, så der slet ikke kommer noget lys. Det betyder, at du får et mere kontrastfyldt billede. Det betyder at OLED TV'et har et bælgmørkt sort-niveau og større farveskala end LCD.

OLED er en anden teknologi en QLED/LED/LCD og, måske, den de fleste foretrækker, med flere plusser end minusser.

Så har man også lavet "QD-OLED" for at give det "højere lysstyrke" som "QLED" skærme, men det har måske resulteret i permanente mærker på skærmen over tid, men måske er det blevet bedre med udviklingen her i 2024?

viewtopic.php?t=53987

Der er så lavet en "Burn In - garanti" men hvorledes den er dækkende 100% i levetiden og under hvilke forudsætninger, vil jeg ikke kommentere på )

Ærgeligt med TCL skal ikke kunne sige om de er blevet bedre i de sidste par år mht. skærmkvaliteten Deres topmodeller ( og prismæssigt forholdvis dyre) får dog relativ pæne anmeldelser på div testfora men det nytter jo intet hvis de ikke holder.

Så er du forhåbentlig klædt en smule bedre på når/hvis du konfronteres/falder i samtale med en sælger og mange ord/forkortelser pludselig flyver rundt.

PS. Når du beslutter dig for et køb så HUSK at bruge tid på at indstille skærmen " bedst muligt".
Et tv med "out of the box" indstillinger er, næsten altid, temmelig elendige.

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1285931399