Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Min mormor har i mange år haft et Philips fjernsyn der virkede glimrende, men efter noget tid i hendes nye bolig gik det i stykker.

En gang imellem kom der striber på skærmen, hvorefter fjernsynet ville slukke, og starte igen. Det ville køre sådan indtil man hev stikker ud af væggen.

Hun fik et nyt fjernsyn, denne gang er brugt Samsung, men det har nu fået præcis det samme problem. Det nye fjernsyn bliver dog ved med at lave striber og genstarte, selv efter lang tid ude af stik

Der har været en fra TDC ude og kigge på antenneboksen, og fik skiftet nogle ting og sagde det hele så godt ud nu.

Problemet er der dog stadig.

Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt? Og hvad vi kan gøre
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som om, at det har noget med tv-signalet eller TDC at gøre. Hvis TV'et også slukker og genstarter sporadisk, så peger pilen i stedet på selve TV-skærmen. Det er nok optakten til en defekt, sikkert dårlige (billige) kondensatorer, hvilket er et sted der ofte spares på særligt billige TV-modeller, men dog også nogle af de dyrere modeller. I så fald er det muligt at reparere, men spørgsmålet er, om det kan svare sig.
Af PeterD
Ja, nogle producenter bruger billig(ere) komponenter til deres budgetskærme for at holde prisen nede (og tjene mest muligt).

Philips bliver lavet af kinesiske TP
Vision. Håber det bedste men hvis det ikke kan repareres og hun ikke gider det bøvl, ville jeg kigge efter andre mærker.

Er opmærksom på hvis der er mindre skærme (under 30") kan de bedre betale sig at købe direkte hos producentens butikker, da Elgiganten osv ikke ligger inde med de mindre skærne i kendte mærker.
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2024, 05:02 Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som om, at det har noget med tv-signalet eller TDC at gøre. Hvis TV'et også slukker og genstarter sporadisk, så peger pilen i stedet på selve TV-skærmen. Det er nok optakten til en defekt, sikkert dårlige (billige) kondensatorer, hvilket er et sted der ofte spares på særligt billige TV-modeller, men dog også nogle af de dyrere modeller. I så fald er det muligt at reparere, men spørgsmålet er, om det kan svare sig.
Okay.
Det undrer os bare, at to fjernsyn der har virket i lang tid, begge går i stykker umiddelbart efter de bliver brugt i hendes nye hus.
Kan det have noget med strømmen i stikkene at gøre?
Af Leif G
Jeg har et næsten tilsvarende problem med et ældre Philips tv: med jævne mellemrum hakker billedet, fryser og går i sort. Efter ca. 20 sekunder genstarter fjernsynet. Hvis jeg sætter et (nyere) Samsung tv til det samme antennestik er der ingen problemer. Signalet leveres af Yousee via hybridnet/coax, og jeg har indtryk af, at problemet har sammenhæng med slidtage af komponenter i nogle af deres bokse, som står rundt omkring i området, for hvis de har rettet et større problem med signalet i området, forsvinder fejlen helt, men kommer så gradvist igen over en periode. Dette er selvfølgelig kun baseret på mine egne iagttagelser, ikke på nogen speciel teknisk indsigt ;)
TobiasVoigt skrev: 28. jun 2024, 17:20
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2024, 05:02 Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som om, at det har noget med tv-signalet eller TDC at gøre. Hvis TV'et også slukker og genstarter sporadisk, så peger pilen i stedet på selve TV-skærmen. Det er nok optakten til en defekt, sikkert dårlige (billige) kondensatorer, hvilket er et sted der ofte spares på særligt billige TV-modeller, men dog også nogle af de dyrere modeller. I så fald er det muligt at reparere, men spørgsmålet er, om det kan svare sig.
Okay.
Det undrer os bare, at to fjernsyn der har virket i lang tid, begge går i stykker umiddelbart efter de bliver brugt i hendes nye hus.
Kan det have noget med strømmen i stikkene at gøre?
Det kan jeg godt følge dig i. Det jeg bider mærke i er dog detaljen med, at skærmene genstarter. Det plejer at pege på fejl i hardwaren af selve skærmen.

Striber på skærmen kunne godt skyldes signalet, men jeg har bare svært ved at finde scenarier, hvor det vil hænge sammen med en genstart. Når du skriver antenneboksen fra TDC, er det så en tv-boks, der er tilsluttet TV'et via HDMI eller lignende? Eller er det selve installationen fra TDC, hvorfra der trækkes et antennekabel til TV'ets antenneindgang?