Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle,

Jeg kan ikke lade være med at synes, at jeg er lidt ilde stedt, da næsten alle fladskærme (til at købe for penge) man kan få i dag kun har analog eller dvb-t indbygget.

I mit antennelaug (Glentevejen, Odense) kommer alle kanaler snart som DVB-C via et digitalt spejl som ligger på nogle af frekvenserne for det øvrige pakkeudbud.

Men så bliver jeg nødt til at købe en dum dvb-c boks ved siden af den
fladskærm jeg planlægger at købe, ikke sandt?

Jeg forstår ikke dvb-c løsningen ikke er mere udbredt. Flere og flere må da begynde at få muligheden, ihvertfald her i Danmark gennem TDC's selector eller som andre via et digitalt spejl ved deres lokale antennelaug.

Jeg kan forestille mig, at en del af grunden er, dvb-c kodning kan foregå på flere måder, hvorfor det vil være for omfattende at lave fjernsyn der kan klare alle kodningstyper.

Det jeg synes er mest træls er, at jeg så får endnu en fjernbetjening, og
jeg ikke kan udnytte den der kommer med fladskærmen.

Andre med samme synspunkter? Eller som kan oplyse mig bevæggrunde for
udeblivelsen af dvb-c i fladskærme?
Brugeravatar
Af azrael
TDC og Stofa (typisk) kan tjene flere penge på dig på denne måde. En af deres bevæggrunde er angiveligt, at selvom der er tale om DVB-C, så er der "forskelle" i implementeringen og "ekstra services", som netop *deres* box og *deres* implementering har (det skulle selvfølgelig være godt for dig).

Omvendt sidder der (igen angiveligt) ikke generisk DVB-C dekoder i de nye tv-apparater fordi det danske marked i forvejen er så lille (siger producenterne), og det danske DVB-C marked skulle så være forsvindende lille...

/az
Af xenon
jeg har læst et sted at DVB-C ikke er en stadard som sådan... en DVB-C tuner fra taiwan vil således ikke fungere i dk... derfor er der ingen tv med dvb-c til det danske marked fordi det er for lille (som azael også siger det)
Af panch
Jeg takker for svarene. Ja åbenbart er der for mange forskellige standarder til at producenterne vil smide det i deres tv.
Brugeravatar
Af azrael
DVB-C som sådan er en fast (europæisk) standard. At nogle producenter så laver noget "uden om" er noget helt andet, og at valget af krypteringssystem er op til udbyderen af servicen er så noget helt tredje igen. I bund og grund burde al DVB-C hardware med CI slot og passende kort kunne bruges med alle slags DVB-C signaler, omend ikke med den komplette funktionalitet (EPG, ekstra services mm).
Af panch
Ja, det har jeg været inde at kigge på, men prøv at se prisen! Den er alt for høj synes jeg.

Jeg vil jo gerne have et 37", og gerne til ca 12.000.
Af Har Brug for 32"
hej. hvis du ikke har købt noget tv endnu så har der lige været , i kt-radio i odense, et pana TH 42 PV 60 EH til 12000 kr. ved ikke om tilbudet stadig gælder, men du kan da prøve at ringe til dem i morgen for at høre?
Af panch
Ja man kan da altid gå ind at prøve det, for at se kvaliteten, men tilbudet til 12.000 synes jo lidt meget i forhold til at købe det i tyskland (www.idealo.de) til ca 7.800 ex fragt.
Af Har Brug for 32"
panch skrev:Ja man kan da altid gå ind at prøve det, for at se kvaliteten, men tilbudet til 12.000 synes jo lidt meget i forhold til at købe det i tyskland (www.idealo.de) til ca 7.800 ex fragt.
men tyskland!!! hvis der er problematik med mekanikken. hvad så. så skal man til at sende og skrive med de kære tyskere. men hvis man så laver en ekstra forsikring på f.eks. edbforsikring.dk så er man vel dækket godt og tosset ind?

og med de besparelser der er med handel i tyskland. ja så skulle det jo også være muligt.

men hvad med tv´et tekniske kvalifikationer er de de samme. jeg tænker her på antennestik, tekst tv, strømadapter mm.?
Af panch
Ja lidt træls hvis noget går galt. Så skal det sendes retur, med tysk korrespondance til følge (eller engelsk hvis man er heldig). Evt kunne sådan en forsikring være en god idé. Ved ikke lige hvordan det så forløber med reklamationer.

Bomber Bo har for nyligt købt et Toshiba 37WL66Z LCD tv fra tyskkland (se http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=2684)
Så vidt jeg ved forløb det problemfrit.

Selv med en fragtpris på 500 kr (aner ikke hvad det koster) kan skidtet sendes frem og tilbage 8 gange før prisforskellen er udlignet...

Når det bliver min tur til en fladskærm(snart forhåbentlig!) så vil jeg nok vove pelsen hvis der er så meget at spare som her.