Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lassebo1981
#12750
Jeg skal bruge et tv og det skal bruges meget til DVD film og Xbox, hvad skal jeg vælge. Jeg her op til 15k til rådighed....
Af M-Sniper
#12753
Hej Lassebo1981

Det er det evige spørgesmål du har stillet.. Plasma eller LCD Hmmmm

Du er nok selv den bedte til at svare på det. tag ud til de forskellige elektronik firmaer og bed om et tv signal og et dvd signal på dem og samenlign de tv der ligger i din prisleje...

Tips til hva man kan kikke efter..
Sort: hvordan tegner panelet sort, de sorte bjølker kan hjælpe dig med at se hvor sort panelet kan vise.. optegningen af hår f.eks. kan man se hårstrå/hårets struktur eller er det sløret. (sort er også det der giver billedet dybde, jo bedre sort yo bedre dybde/3D effekt)

Bevægelser: prøv at se på rullende tekst, evt. på TV2 NEws hvis de har det. hvordan står teksten?

Farverne: som standart når skærmene kommer ind i butikken (hvis de ikke piller ved den) er de indstillet fra frabrikkens side til at at være max farve kax kontrast osv. hvilke giver imponerende farve (især i tegnefilm) i udstillingen men når man kommer hjem er det bare forkert, der er simpelthen for meget farve, hvis du må tag fjbt. og find indstillingen naturlig, eller sæt det ned til du synes det virker naturlig.. og betragt det..

Farveforløb: hvis de sender billeder med farveforløb se om der er tydelige overgange med farver eller er den jævn, (indikere hvor mange farver/ hvormange gråtoner den kan gengive)

Håber det giver nogle tips til at udforske det næsten uigennemskuelige fladskærms verden..

En anden ting er størelsen af den skærm du vil have, hvis dit max er 15K, så kan du vælge en ganske udmærket 42" f.eks, men du kan også gå nogle tommer ned og vælge lidt high end 37" eller 32" alt efter hvor langt eller hvor stor biograf du vil have..

PS. jeg er ingen guru for fladskærme, dete er min egen vurdering af hvad man skal kigge efter...

PSS. der har været en undersøgelse lavet af Hitachi, panasonic og pioneer, hvor plasma skærme slår lcd skærme stort, men det undre mig de ikke har skrevet hvilke produkt de har sammenlignet, for hvis man vælger en low mid lcd, i forholdt til mid / high plasma, er det da klart plsama vinder? er der andre der kan svare mig på det spørgesmål, hvilke skærme de har testet???
Af DaWizeGuy
#12755
Lassebo1981 skrev:Jeg skal bruge et tv og det skal bruges meget til DVD film og Xbox, hvad skal jeg vælge. Jeg her op til 15k til rådighed....
Det er vanskeligt at give dig et præcist råd, når du formulerer dine krav så bredt. Men jeg skal alligevel prøve at give nogle generelle råd:

1. Går du efter et TV på mindst 40'', får du klart meste for pengene ved at vælge plasma.

2. Er billedkvalitet den vigtigste parameter er plasma bedst. LCD halter stadig efter plasma når det gælder farvegengivelse, kontrast og responstid.

3. Spiller du meget Xbox, bør du tænke dig grundigt om, før du beslutter dig for at købe plasma. Uanset hvad alle plasmaguruerne siger, er der stadig en reel fare for indbrænding, selv på de nyeste Pioneer og Panasonic modeller.
Af Lassebo1981
#12766
Hejsa og tak for jeres svar.

Jeg er på udkig efter et tv i størrelsen 37" og ikke større. Det jeg er mest bange for at der kommer slør/ghost eller hvad det nu hedder. Jeg vil gerne have et tv som næsten kan garantere mig at der ikke forekommer dette især ikke på DVD.
Af M-Sniper
#12775
Hej igen

37 synes jeg også er en fin størrelse (i hvertilfælde hjemme hos mig)

Af plasma synes jeg du skulle se efter:
Panasonic 37pv600

af LCD se efter:
philips 37pf9631D
Sharp LC37GD9
Sharp LC37XD1

Prøv at se efter disse i butikkerne.. hvis du kan finde dem..