Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af JonasJohansen
Hej, jeg står og skal ud og købe et nyt TV, men jeg er kommet alvorligt i tvivl om det skal være et LCD eller Plasma. Jeg skal primært bruge TVet til at spille xbox360 og se DVD. TV-signalet er sekundært.

Jeg er splittet mellem et Panasonic TH 37 PV 60 EH (plasma) til 10000 kr, og et Toshiba 32 WL 66 Z (LCD) til 7500 kr.

Jeg kan forstå på diverse tests og forumindlæg at billedkvaliteten på panasonic tvet er overlegent, og de 5 ekstra tommer er bestemt også værd at tage med i betragtningen.

Dog kan Panasonic TVet kun vise en opløsning på 1024x768, og mit spørgsmål er så om det er nok til at kvalificerer det som et "ægte" hd? med andre ord, vil jeg opleve en skarpere opløsning med et LCD i 1366x768 når jeg spiller xbox? At billede står knivskarpt når jeg skal spille xbox360 er utrolig vigtigt. Hellere en anelse dårligere sort-gengivelse end grynet billede.

Et tillægsspørgsmål: Jeg kan forstå på diverse ekspedienter og fagfolk at der vil komme noget nyt til Marts(når fiansåret starter går jeg ud fra) som vil presse priserne på eksisterende modeller markant ned. Er der noget om snakken, eller kan man roligt købe ind nu hvor der er januarudsalg?
Af Kief
Til det med nye ting:

Jeg arbejder selv med salg af fladskærme og jeg har ikke umiddelbart hørt om noget unikt som skulle komme i marts. Skærme begynder så småt at komme med fuld HD men det er også det vildeste...

Man har snakket om Laser tv, men tror stadig der er et stykke tid før vi ser disse tv, produktionstempoet er ikke stort nok til at levere til store dele af markedet.

Jeg ville roligt købe nu, for der kommer hele tiden nye modeller, så man kan blive ved med at vente... Det tv du køber vil alligevel koste et par kilo mindre om et halvt år.

Faldet af skærme skyldes mere den overflod af skærme der efterhånden er smidt ud på markedet, end det skyldes ny teknologi.

Mvh

Casper
Af Kief
Jeg har selv Toshiba 32" WL 66 Z - og det er et dejligt tv.... Men ved også at mange er fortalere for pana'en... Evt. kunne du overveje 37" WL 66 Z?

Mvh

Casper
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Mange tak for svaret, jeg var godt klar over at priserne altid vil falde løbende og at de skulle falde drastisk netop iår(forside historien) men var lidt bange for at komme til at købe inden der skete et markant "ryk" i priserne.

Jeg kan finde 37" til en pris på lige under 10000 incl fragt, så det er bestemt værd at tage med i overvejelserne. Dog kan man også få en 37WL66P til 1000 kr mindre, men jeg går ud at den sidste slat penge er godt givet ud for en lidt bedre model.

Men igen, tak for anbefalingen.
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Men for lige at vende tilbage til spørgsmålet om omløsningen på Plasma TV'et. Jeg synes 1024x768 virker som en ret sær opløsning, kan det reelt betragtes som ægte HD?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er jo en fysisk grund til at opløsningen ikke er 1366x768. Plasma'ets pixels er ikke kvadratiske som de er på en LCD skærm, så derfor er det egentlig en 4:3 opløsning der bredes ud til et bredformat idet de tre RGB subpixels jo sidder ved siden af hinanden. Begrænsningen opstår idet man ikke kan lave plasmaceller så små som LCD "cellerne" (som jo er skabt via lithografi med meget høj opløsning).

Hvis din Xbox genkender TVet som en skærm og derved forsøger at køre 1:1 pixelmapping, så vil billedet rent faktisk ikke være widescreen idet Xbox'en jo forsøger at vise 4:3 på en 16:9 skærm. Dvs. billedet bliver strukket. Jeg ved ikke om sådan en Xbox selv kan kompensere for dette ved at klemme billedet i stedet - jeg ejer ikke sådan noget lejetøj ;)
Af DaWizeGuy
yakken skrev:Hvis din Xbox genkender TVet som en skærm og derved forsøger at køre 1:1 pixelmapping, så vil billedet rent faktisk ikke være widescreen idet Xbox'en jo forsøger at vise 4:3 på en 16:9 skærm. Dvs. billedet bliver strukket. Jeg ved ikke om sådan en Xbox selv kan kompensere for dette ved at klemme billedet i stedet - jeg ejer ikke sådan noget lejetøj ;)
Det er i så fald kun et problem, hvis man bruger VGA kabel. Bruges component kabel sender Xbox'en et 720p/1080i signal til TVet som så selv skalerer opløsningen korrekt.