Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
#12386
Skalering foregår sådan set i samtlige tv. Selv fladskærme med fuld HD panel (1920x1080) kan internt behandle billedet ved en anden opløsning, og så er man sådan set lige vidt. Igen, det vigtigste er hvordan *du* synes at billedet står istedet for at holde sig til en masse specifikationer, som alligevel ikke fortæller "hele sandheden". :)
Af Hessi
#12387
Efter noget hjælp og undersøgelse har jeg fundet ud af at hvis man som mig regner med at bruge TV'et til se TV og DVD og især HD video så er det bedst at køre 720p opløsning fra PC og lader TV skalere billedet op til 1366 x 768.

Det har bl.a. været grundlaget for mit valg, som blev Toshiba 32WL66Z.

Men jeg må så acceptere at alt medie som ikke har 720p opløsning bliver skaleret til 720p via PC'en og skaleret igen til 1366 x 768 via TV'et.

Kunne godt have valgt et andet TV som understøttede 1:1 pixel mapping så alt bliver skaleret via PC'en, men det det ville være på bekostning af billedkvaliteten ved HD medie da TV'et skalere bedre end PC'en.
Af Hessi
#12390
Sender vi eller kommer vi til at sende DVB-T eller DVB-S her i DK?
Brugeravatar
Af azrael
#12393
Der sendes allerede DVB-T herhjemme, men det er kun interessant for folk med egen stueantenne. Hvis man modtager tv via kabel (eks. TDC eller Stofa), så har man intet at bruge DVB-T til. 'T'et i DVB-T står for øvrigt for Terrestrial, altså jordbaseret. 'S'et står for Satellite, og bruges altså kun til satellittransmissioner. Til kabeltv bruges DVB-C, og det bruges faktisk allerede i hhv. TDCs Selector og Stofas Xtra. Der findes dog kun få tv med DVB-C dekoder. DVB-standarden har dog ikke direkte noget med HDTV at gøre, og p.t. er det kun et normalt (digitalt) PAL-signal, der sendes, og dette i MPEG2-format.

Tillykke med valget for øvrigt. Jeg tror ikke du kunne have valgt meget bedre som omstændighederne er.
Af Hessi
#12397
Hey.

Dvs man kan ikke få digital signal hvis man har stofa tv? Eller også køre det bare over det der PAL format/standard?
Brugeravatar
Af azrael
#12398
Hvis du vil have digital signal via Stofa skal du købe en DVB-C dekoder og abonnere på StofaXtra til 50 kroner per måned. Efter min mening er det åger, da TDC kun skal have 200 kroner per år for samme service (Selector), men man er vel næsten tvunget til det, hvis Stofas signal er så ringe som det er her (særligt LCD er *meget* lidt tilgivende over for dårlig signalkvalitet).
Af Hessi
#12400
Min TV-tuner i min HTPC har DVB-C tuner. Er det ikke nok?

Så faldt jeg lige over nogle tilbud.

Sharp LC-32SA1E... sat ned til under 6.000 kr. (spare ca. 300 kr. i forhold til Toshibaen)
JVC LT-32A70... sat ned til 6.999 kr. (Er 750 kr. dyrere end Toshibaen)

Er de noget værd?
Brugeravatar
Af azrael
#12403
Sharp SA1E er identisk med SD1E pånær den manglende DVB-T dekoder. JVC'en tror jeg ikke kan leve op til hverken Sharp eller Toshiba. Og om DVB-C dekoderen i dit HTPC virker kan jeg heller ikke udtale mig om. Det finder du vist først ud af efter du har købt et StofaXtra kort. Din HTPC skal i al fald have Irdeto understøttelse, ellers virker det ikke.
Af Hessi
#12404
Dvs. fordi jeg er tvunget gennem boligforeningen til at have stofa så kan jeg ikke få digital signal, med mindre jeg betaler de skide 50 kr. om måneden? eller...?
Brugeravatar
Af azrael
#12409
Sådan ca. ja. Du kunne selvfølgelig hive dit antennestik ud, sætte en DVB-T stueantenne op og se tv via en DVB-T tuner/dekoder (indbygget eller ekstern), men det er nok lidt begrænset hvad du ser af kanaler så. Ellers fører der ingen vej forbi StofaXtra til 50 kroner per måned. Så får du de sædvanlige kanaler i digital kvalitet. Mener for øvrigt det kræver man allerede har den store pakke, men jeg er ikke sikker og jeg synes ikke lige jeg kan finde noget på www.stofa.dk.