Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
TV begreber har jeg læst, men er i tvivl.

Et LCD i dag skal være HD forberedt.
Så bør det have HDMI stik.

Hvis ens DVD ikke har det men kun har DVI og Scart, så bør TV også have det. Eller er DVI kun til pc'ere så DVD kan bruge scart eller HDMI??

men HDMI er ikke nok. Det skal også være forberedt til kopi beskyttelsen HDCP, da man ellers ikke kan se udsendt tv med kopi beskyttelse?

HD ready betyder at HD TV kan ses med ens egen afspiller, men ikke at det kan modtages udefra.
Det kan det måske med en DVB tuner, men da standard for HD ikke er på plads, så kan det være man alligevel skal ud og have ekstern HD boks..

HD kræver tv med minimum 768 linjer, men 1080 er bedre (og dyrere).

har jeg glemt noget der kunne være nyttigt at vide?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Et LCD i dag skal være HD forberedt.
Så bør det have HDMI stik.

Hvis ens DVD ikke har det men kun har DVI og Scart, så bør TV også have det. Eller er DVI kun til pc'ere så DVD kan bruge scart eller HDMI??
Scart er efterhånden forældet, men det er da altid rart at have en scart indgang eller to til gamle enheder. DVI kan nemt laves om til HDMI, så skærmen behøver ikke have DVI. Lyden skal dog så overføres med et andet kabel.
har jeg glemt noget der kunne være nyttigt at vide?
Ja det synes jeg, og det er nok det mest essentielle. Nu hvor du er kommet frem til at du gerne vil overholde nogle krav, dem som jeg godt kan lide at kalde minimumskrav, så må det allervigtigste jo være billedkvalitet. Det kan sættes lidt i relation til dit citat: "HD kræver tv med minimum 768 linjer, men 1080 er bedre (og dyrere). ", for man skal passe på med at fokusere alt for meget på sådanne ting. Et godt 768 Tv kan jo være bedre end et dårligt 1080 Tv.

Generelt synes jeg man opnår absolut mest ved at satse på de anerkendte mærker. Også fordi de bruger kvalitetspaneler og opfylder disse "minimumskrav".
Af koden
Hej Rasmus.

Det med billed kvalitet ved jeg godt.
Jeg bevæger mig kun omkring anerkendte mærker.
Men i sidste ende bliver det nok det fysiske skue der bestemmer hvad jeg køber og ikke hvad der har de bedste specifikationer.

Skulle bare have på plads, hvad der bør være i TV, ud over det essentielle som jo altid er billed kvalitet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skulle bare have på plads, hvad der bør være i TV, ud over det essentielle som jo altid er billed kvalitet.
Det er også helt i orden. Jeg kan godt fornemme, at du allerede har fokus på det gennem dine andre tråde, men man skal jo altid passe på med heller ikke at kigge sig blind i et eller andet.

Derudover synes jeg du har de ting på plads, som man rent "specifiaktions"-mæssigt bør være opmræksom på. Som f.eks. HDMI.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg har også et par kommentarer, men det er mere rettelser. For det første vil HDMI *altid* have HDCP-understøttelse. Det foreskriver standarden simpelthen, mens DVI (som egentlig er et PC-stik) kan, men ikke skal, have det.

Desuden er den "lave" HD-opløsning anført til 720 linjer, og ikke 768. Af tekniske årsager laves panelerne dog i formatet 1366x768, selvom tidligere generationer lå tættere på med deres 1280x720 pixels.

Når man dog ser bort fra alt det, så skriver Rasmus jo den eviggyldige sandhed, at gode specifikationer på papiret ikke er garant for et godt billede. Det er desværre noget, som langt de fleste ofte glemmer, men indrømmet, det er også nemt at lade sig forblænde af alle de spændende specs et produkt måtte opvarte med. :)