Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kratz
Så vidt jeg har forstået er deep colour kun noget værd hvis alle enhederne understøtter denne funktion - inklussiv mediet, og det er vist sjældent det sker.
Af Cutter
Lad være,,det giver et ekstra pift til farverne, som du ikke behøver!
Eller,,,hvis jeg husker rigtigt - så er det kun hvis du har filmet noget selv, med dit eget videokamera, at du får brug for det,,,men ret mig gerne hvis jeg husker galt ;;)
Af Otto J
Cutter skrev:Lad være,,det giver et ekstra pift til farverne, som du ikke behøver!
Eller,,,hvis jeg husker rigtigt - så er det kun hvis du har filmet noget selv, med dit eget videokamera, at du får brug for det,,,men ret mig gerne hvis jeg husker galt ;;)
Jeg tror du tænker på X.V.Color, det er noget andet.

En blu-ray er optaget i 8 bit. Det giver ikke nogen synderlig mening at overføre med mere end 8 bit til tv'et alligevel, så reelt er der ikke nogen gevinst ved at slå deep color til (selv om du sikkert kan finde nogle der mener de kan se forskel).
Brugeravatar
Af KristofferA
Tak for svarene. Kan læse mig frem til at ingen Blu Ray skiver har Deep Color endnu...måske det kommer. Ville det være en forbedring?

Jamer Cameron arbejder jo også på højere FPS til Avatar 2 så ingen længe er 24fps ikke nok.
Der sker hele tiden noget nyt. :)
Af Otto J
KristofferA skrev: Tak for svarene. Kan læse mig frem til at ingen Blu Ray skiver har Deep Color endnu...måske det kommer. Ville det være en forbedring?
Blu-Ray understøtter ikke Deep Color. Der ligger en lille forbedring i at gå fra 8 til 10 bit, alt derover er overflødigt. MEN - det forudsætter at éns display rent faktisk kan gengive 10 bit, og uagtet at de fleste reklamerer med meget mere, så er det faktisk meget få displays der kan levere bare de 8 bit vi har, uden kvalitetstab.

Dette skal ikke forveksles med bit-dybden i signalbehandlingen, der kan sagtens være behov for højere bit-dybde i signalbehandlingen, men i kildematerialet og dermed overførslen af det, er mere end 10 bit overflødigt, og 8 bit er i praksisk "godt nok" til ikke at være en begrænsning i praksis, medmindre du har en high-end projektor-løsning. Hvis du har synlig banding på et almindeligt tv, så kan du være 99,9% sikker på at det ikke er de 8 bit i kildematerialet der er begrænsningen, bandingen opstår et andet sted i kæden.
KristofferA skrev: Jamer Cameron arbejder jo også på højere FPS til Avatar 2 så ingen længe er 24fps ikke nok.
Der sker hele tiden noget nyt. :)
Der er også andre der har forsøgt sig med højere framerate, men ikke alle bryder sig om det. Man skal huske at målsætningen med en film meget sjældent er at genskabe virkeligheden, tværtimod. Og for såvel bitdybde som framerate, så gælder det at du rimeligt hurtigt når et punkt hvor yderligere forbedring reelt ikke er synligt i praksis. Derfor er jeg ikke enig i den udbredte opfattelse af at kvaliteten "automatisk" bare forbedres løbende med udviklingen. Vi er ved at nå et punkt hvor yderligere forbedringer i selve systemerne ganske enkelt ikke er særligt synlige. Dét der skal til, er forbedringer i kvaliteten af gengive-udstyret. Blu-Ray formatet som det er, er "godt nok" til at begrænsningen groft sagt _altid_ ligger i displayet. Hvis man først har set en blu-ray gengivet på et 5 meter bredt lærred af en projektor i million-klassen, korrekt opstillet - så vil man være enig, det er ikke formatets kvalitet der er problemet længere.
Brugeravatar
Af KristofferA
Ok. Dvs. der er ikke nogle forbedringer på vej i den nye HDMI standard f.eks. som vil være en forbedring?
Flere bits er vel altid bedre? Altså f.eks. BD skiver med 250 GB på.
Her er lidt om hvad Cameron arbejder på med Avatar 2.
http://www.slashfilm.com/james-cameron- ... vatar-2-3/

Jeg er enig I at højere FPS før i tiden har lignet video mere end film, men måske Cameron kan finde the sweet spot der stadig ligner film, men uden alle begræsningerne der er i 24fps.
Af bantam
Tanken om højere framerates er interessant - men selvom HDMI og de fleste displays i dag understøtter xvYCC (wide gamut), Deep Color og 1080p ved 60[Hz], så kan Blu-ray skiver (som nævnt højere oppe) ikke bære indhold i disse formater.

Hvis vi skal "højere op" end 720p ved 59.94[Hz], bliver det et interlaced billede - og så kommer mange TV og/eller afspillere til kort mht. kvaliteten af de-interlacing: Derfor ser det ud til at mulighederne begrænses til f.eks. 1080i ved 59.94[Hz] eller 720p ved 59.94[Hz] – og det ved almindelig BT.709-farvegengivelse.

En højere framerate ser ikke umiddelbart ud til at være mulig for den nuværende BD-standard.
Brugeravatar
Af KristofferA
Ok. Men det vil også kun være aktuelt for film der kommer efter Avatar 2 optaget i det nye format for næsten alle film indtil nu er optaget i 24fps.