Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ved at være godt forvirret over DVB-T tunere, MPEG4, digitalt signal, kabelnet mm.
Derfor prøver jeg nu at få rede på et par ting.

Jeg har erhvervet det fabelagtige TV PZ800. Dette TV har som bekendt DVB-T tuner.
Fjernsynskanalerne modtages gennem YouSee kabelnet. Jeg har endnu ikke fået skaffet en YouSee boks for at modtage kanalerne digitalt. Ind imellem sender Kanal 5 film i HD format. Her bilder jeg mig ind, at jeg ser et langt bedre billede. Der har været et par tråde som spekulerer i at PZ800 kan dekode MPEG4 signaler. Dette vil jeg dog stadig betragte som ubekræftede rygter.
Men hvordan er det nu lige det hænger sammen med HD format og MPEG2 kontra MPEG4?
- Sendes HD signaler altid ud i MPEG4 format, eller kan de også sendes i MPEG2?
- Skal man kunne modtage digitalt TV for at kunne se HD format?

Som det fremgår er jeg ved at være godt rundtosset! :s
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
HDTV er som udgangspunkt digitalt, når det sendes, så derfor kræver det som minimum, at man kan modtage digitalt Tv for også at få HDTV. Som du selv er inde på så sendes HDTV også i mpeg4 - ikke mpeg2.

DVB-T tuneren i dit Tv er imidlertid kun beregnet til at modtage antenne-Tv. Det vil sige, at du lige nu kan modtage DR1, DR2, DR Update og TV2 med en stue- eller husantenne.

Hvis du skal have HDTV og generelt få digitalt Tv over kabel-tv, så skal du bruge en DVB-C tuner. En DVB-C kan godt være indbygget i Tv'et, men det gælder ikke for PZ800. Derimod er YouSee boksen en DVB-C tuner.
Læs også mere om boksen her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc ... 1221457388

Læs eventuelt også vores artikel om digitalt Tv og HDTV her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872
Af Supergris
Du kan dog have ret i at Kanal 5 står bedre end de andre kanaler... Det har muligvis noget at gøre med, at det bliver sendt i en bedre kvalitet!!!
Hvis du får en HD-modtager fra YouSee, vil du dog virkelig kunne se en forskel!!!
Af bossanova
Jeg har selv lige fået PZ800 og YouSees nye HD-boks. I aften viste de Chelsea-Roma både i SD på TV2-sport og i HD på TV2-sportHD og hvilken forskel i kvalitet. Man kan kun håbe, der snart kommer en større andel kanaler med HD-signaler.
Af Kratz
Tak for jeres svar. Det var nogenlunde som jeg havde regnet mig frem til.
Blev blot lidt forvirret over billedet ser ud til at stå markant bedre når der sendes et program i HD i forhold til normalt (altså begge dele på Kanal 5). Men det må som nævnt være noget jeg bilder mig ind...