Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Okay.. Where to start?
Jeg har prøvet at læse en masse her og på yousee's hjemmeside, men jeg er snotforvirret..

Jeg har købt et panasonic px80, så langt så godt.
Jeg har så efterfølgende fundet ud af fjernsynet "kun" har indbygget dvb-t tuner. Og allerede her starter min forvirring.
Det vil så sige, at eftersom jeg har kabeltv, kan jeg ikke se fjernsyn overhovedet før jeg får købt en ekstern dvb-c tuner? (hd boks fra yousee?)
Det kan godt være jeg er idiot, men antennestikket passer ikke ind i fjernsynet nogle steder, men det er vel også fordi fjernsynet skal modtage signal gennem et hdmi kabel, som får signalet fra tuner/hd boks, som får signalet gennem antennekabel fra væggen?

Jeg er lige flyttet ind, og i ejendommen er der noget der hedder "Parknet".
Og her starter min forvirring først rigtigt.
Taget fra parknet's hjemmeside:

* Hos Parknet er der hele 4 TV pakker at vælge imellem. Det betyder at man er ikke tvunget til at se og betale for de allerdyreste kanaler.

* Parknet udsender det danske DVB-T signal, så man gratis kan se digital tv på nyere TV med indbygget dekoder.

* 50 kr/md. for en lille pakke. Er vel nok Danmarks billigste TV pakke for kabeltv.

* 120 kr/md. for mellempakke. Dette er formentlig også Danmarks billgste mellempakke. Indeholder bl.a kanal 4 og 5, samt TV3 og 3+.

Dvs, jeg modtager nogle kanaler digitalt via parknet, som jeg ikke kan se fordi jeg mangler en dvb-c tuner?

Endvidere skriver de:

4. Digital TV - af typen DVB-C

I Parknet udsender vi TV1000 og Canal+, samt Hustler tillægspakker.

For at modtage dette skal du have en Selector og et abonnement hos TDC.

Bemærk al henvendelse og betaling vedr. disse tillægspakker sker til TDC (Yousee).

Mine tanker går på at købe en HD-boks med harddisk fra yousee. Hvis jeg køber den, f.eks uden digital tv pakke, vil den så bare kunne modtage mine kanaler fra parknet, og så kører den derfra? Signaler som i øvrigt er digitale, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Hvis jeg køber med digital tvpakke, modtager jeg vel stadig kanaler fra parknet, men eneste tvpakke jeg kan bruge fra yousee er dem parknet udbyder?

Håber ikke det er helt forvirrende læsning.. Og håber jeg har lavet indlægget det rigtige sted :)

På forhånd tak, Peter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du har da fået rodet godt og grundigt rundt i det.

First things first:
<dette gælder i al almindelighed>
1. Panasonic PX80 har BÅDE en analog TV tuner og en digital DVB-T tuner. Dvs. du kan se almindeligt analogt TV fra et antennestik, præcis som du gjorde før du fik en fladskærm. INTET er anderledes. Du kan dog også se kanaler der er kodet i MPEG2 via DVB-T standarden

2. Du har ikke brug for en DVB-C boks for at se kabel-TV med mindre du VIL have kanalerne digitalt. Du vil stadig kunne se almindeligt analogt kabel-TV i al den tid det eksisterer - og der er ikke anonceret nogen deadline for nedlukning af analogt kabel-TV endnu.
</dette gælder i al almindelighed>

<Herfra er det specifikt for Parknet>
3. Du er så heldig at Parknet jo rent faktisk sender TV ud i DVB-T formatet, hvilket betyder at den DVB-T dekoder dit TV har indbygget godt vil kunne dekode alle de digitale kanaler. Du skal dog huske at købe disse kanaler hos Parknet - som du selv skriver så koster de 50kr/måned for den lille pakke osv.

4. HVIS du vil have TV1000 - SÅ skal du have en digital DVB-C boks fra Yousee. Og KUN hvis du vil have det.

Med andre ord: Der SKAL være et antennestik i dit TV der passer på det du kan hive ud af væggen. Det er IKKE et HDMI kabel der skal sættes i!