Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er blevet forelsket i dette tv, men er meget i tvivl om den tuner der sidder i, hvis det købes som parallel import, er nok. Der er kun DVB-T tuner i. Jeg har stofa via antenne forening.

Vil jeg kunne modtage nogle digital kanaler, eller skal jeg bruge DVB-C?

Er det rigtigt at DR samt tv2 allerede sender i digitalt uden en mrd.lig omkostning? Og vil jeg kunne se dem digitalt med dvb-t?

Håber på nogle kloge hoveder kan hjælpe mig lidt her. Vil jo ikke købe et tv, som jeg så ikke engang kan bruge.

mvh René Grøn
Af Saederup
Du skal have en DVB-C tuner hvis du vil se digitalt tv via kabeltv.

Den behøver ikke være indbygget i fjernsynet. Alternativt kan du få en ekstern DVB-C tuner (ligner en lille video), som kan modtage de digitale kabeltv signaler. Denne har også ekstra funktioner, som ikke fås med en indbygget tv-tuner.

Ang. de gratis digitale signaler, tror jeg du har ret. ved TDC's Yousee, er de i hvert fald gratis.

Og så er det jo ikke sådan at fjernsynet ikke kan bruges. Men der må komme engang hvor stofa nedlægger de analoge signaler, og så må man investere i en ekstern DVB-C tuner.
Af reeri
Tak for svaret..
Det vil altså sige at jeg godt kan bruge tvét, men ikke modtage digitalt via kabel uden en form for box, så som selector osv. ?

Da der kun er mpeg-2 i tvet ville jeg under alle omstændigheder skulle have fat i en box, hvis jeg valgt at købe tvét med dvb-c (dansk model).? Altså at give de ekstra 3000-4000 kr. for at have indbygget dvb-c, er total spild af penge?

Sidst, er det muligt både at sætte en lille stueantenne op og modtage dr samt tv2 digitalt herigennem, samtidigt med at koble antennekablet til og modtage resten af kanalerne herigennem analogt. ?

MVH René
Af Saederup
1 og 2 er korrekt forstået. DVB-c tuneren vil kun give dig de få kanaler der sendes digitalt gratis ved stofa. Det er dog muligt at købe en kortlæser så du også kan se de kanaler der ikke er gratis.. men ikke i HD.

Hvis det skal indeholde DVB-C tuner der kan modtage mpeg-4, er de eneste fladskærme, så vidt jeg ved, Sony's v4500, E4000, W4000, W4500 og X3500 serierne. W4000 serien ligger ca. i prisleje med A656'eren fra Samsung (og her er det ikke kun de danske, men de europæiske, modeller der er udstyret med DVB-C tuner.

Om du har mulighed for at køre signalet fra 2 antennekabler sammen til ét, tvivler jeg på. Men sig endelig til hvis du finder en løsning.
Hvis ikke, skal man jo skifte mellem de to antennestik, hvilket IMO ikke er brugbart i længden.
Af reeri
Så det er korrekt forstået, at jeg skal have en box uanset om jeg vælge den danske eller udlandske model, hvis jeg vil have digital tv udover dr og tv2?

Det ville være smart hvis man både kunne bruge en stueantenne til de gratis digital kanaler, samtidig med at bruge antennekablet til resten. Stofa sender nemlig ingen kanaler digitalt (heller ikke dr og tv2).
Det mente en eskpedient i fona godt man kunne, men hvordan skulle det så lige forgå? Nogle der ved det?

MVH René