Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jonashansen
Hej.
jeg er helt rundt på gulvet når det drejer sig om hvad der sker i 2009 og i2012.
Jeg har analog/fællesantenne lige nu. hva skal jeg gøre i 2009 for ikke at tale om 2012.
please hjælp mig!!
Af jonashansen
mange tak det hjalp meget :)
er der nogen der ved hvad sådan en mpeg4 boks kommer til at koste??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De kan skam allerede fås. Yousees boks koster ca 1000 kr plus udgiften til abonnementet hver måned og den halvårlige kortsfgift. Stofa og Canal Digital har lignende bokse.
Af BrianJVC
Der er lige en rettelse til noget af ovenstående. Analoge signaler slukkes ikke i 2012 men allerede i 2009.
I 2012 begynder DR at prøvesende i HD.
Af jonashansen
hej.
jeg er lidt forvirret. jeg har analog kabel-tv fra en fælles antenne.
Bliver det fuldstændig slukket i 2009 eller 1012?
Jeg vil være rigtg glad hvis der er noogen der kunne svare rimelig hurtig

er der nogen der har en boks og kan fortælle lidt om hvor god en fjernbetjening der er med. ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det står nærmere beskrevet i afsnittet "Fremtiden på Tv markedet" i artiklen nævnt tidligere.

Det lukkes i 2009. I 2012 overgår alle kanalerne til mpeg-4, men frem til 2012 vil de nuværende DR1, DR1, DR Update og TV2 fortsat være mpeg2.
Af jonashansen
okay så hvis jeg forstår det ret betyder hvis jeg ikke kun ville kunne se
TV2,DR1,DR2 og en eller anden update så skal man havde en boks i 2009 eller hvertfal ikk lang tid efter? hvis det er forkert vil i ikke lige rette mig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi snakker om LUFTBÅRNE signaler her. Ikke kabel-TV. Du kan jo heller ikke se andet end DR1, DR2 og TV2 via din almindelige antenne i dag.

Dét der snakkes om er modtagelse af kanaler via en stueantenne og fra år 2009 skal det altså ske via DVB-T med MPEG2 dekodning. Fra år 2012 skal det ske vha. en MPEG4 DVB-T modtager.

Så kan det vist ikke siges klarere.
Af jonashansen
mange tak yakken
det var lige det jeg vilde høre :)
Af Nick_S
BrianJVC skrev:Der er lige en rettelse til noget af ovenstående. Analoge signaler slukkes ikke i 2012 men allerede i 2009.
I 2012 begynder DR at prøvesende i HD.
Naturligvis. Min fejl.
Siger den samme "digital-tv" remse 30 gange om dagen til diverse kunder. Kan åbenbart bare ikke skrive den korrekt 1 gang ;)
Af loveduck
Jeg er stadig lidt på bar bund. Forstår det ikke helt :P Jeg har Stofa-TV. Står i den situation, at jeg gerne vil købe nyt fjernsyn. Taktisk dumt tidspunkt eller hvad skal jeg være særlig opmærksom på?
Af koden
hvad er du i tvivl om. Som yakken skriver, så kan det ikke siges klarere:

"Dét der snakkes om er modtagelse af kanaler via en stueantenne og fra år 2009 skal det altså ske via DVB-T med MPEG2 dekodning. Fra år 2012 skal det ske vha. en MPEG4 DVB-T modtager."

Så må man håbe at de MPEG4 tunere der sælges nu interne som eksterne også passer til de MPEG4 signaler der sendes i 20012.
Er standarden fastlagt o.s.v. ?