Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har et Samsung M87 TV med indbygget DVB-T tuner og vil gerne modtage digitalt tv via en stue antenne.

Så vidt jeg kan forstå M87 manualen er det nødvendigt at benytte TV's Component indgang for at udnytte den indbyggede DVB-T tuner (Ret mig endelig hvis jeg er galt på den her).

Da jeg kun kan finde stue-antenner med en alm. antenne (RF) eller scart udgang synes jeg ikke lige jeg kan se muligheden for at bruge den indbyggede DVB-T tuner??

Skal jeg have haft en Set-top boks for at koble stue-antennen og TV'et sammen for at modtage Digitalt TV eller findes der en løsning?
Brugeravatar
Af azrael
Der skal ingen særlig tilslutning til for DVB-T antenner. Nogle apparater har godt nok to antenneindgange, hvor én af dem så er dedikeret til DVB-T tuneren, men det er ret sjældent.

I dit tilfælde skulle du blot tilslutte din normale antenne til antenneindgangen. Det virker dog kun, hvis du tager signalet ned med egen antenne. Hvis du modtager f.eks. kabel-tv vil du typisk ikke kunne modtage DVB-T signaler (enkelte antenneforeninger lægger signalerne ind på deres anlæg, men det er meget utypisk og egentlig heller ikke meningen).

Lad os altså gå ud fra, at du tager signalet ned via egen antenne. I så fald skulle du kunne sætte dit tv op efter anvisningerne i manualen under afsnittet "Visning af DTV-menusystemet" på side 32 i manualen. Hvis det ikke virker er din antenne muligvis ikke brugbar til at fange signalerne, men det skulle undre mig.