Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HrNeumann
Nu skal jeg lige have noget på det rene, da jeg virkelig koger rundt i det hele.. :)

Min plan var at købe et Sony KDL-40D3500 med henholdsvis indbygget DVB-C og DVB-T. I min lejlighed har jeg Stofa net og har følgende bekymringer:

1) Hvis jeg vil se digital TV skal jeg så alligevel have en boks ved siden af, som den man bestiller gennem Stofas Zaptor?

2) Hvis jeg bare vil nøjes med digital DR, TV2, skal jeg så stadig bruge en boks fra Zaptor?

3) Hvis ja, til stadig at have en boks, hvad er ideen så med indbygget DVB-C?

4) Hvis jeg gerne vil se deres HD-kanaler, som fx Kanal 5 osv., skal jeg så igen også have en boks fra Zaptor?

5) Jeg overvejede at købe et Samsung 40", dog kun med DVB-T - jeg kan vel stadig modtage digital TV, såfremt jeg bare køber hele pakken fra Zaptor inkl. boks?

6) Hvad er ulempen ved IKKE og have indbygget digital tuner?

Håber I kan svare på disse spørgsmål, da jeg bare lige vil være helt sikker inden jeg foretager mig yderligere.. :)

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Alright lad os tage dem fra en ende af. Zaptor er kabel-tv udbyder og du har derfor kabel-Tv. Hvis du henter Tv som i dag, så modtager du analogt kabel-tv.
Hvis du derimod har en DVB-C tuner, kan du hente digital kabel-tv. (C for cable)
En DVB-T kan hente digital via en husantenne eller stueantenne.

1. Ikke hvis du køber D3500, nej. Den indbyggede DVB-C tuner kan hente digitale kabel-tv kanaler. Du skal blot have en dekoder kort, som indsættes i Tv'et. Dette fås flere steder.

2. Hvis du vil nøjes med DR1, DR2, DR Update og TV2, kan du bruge en husantenne. Hvis du vil modtage disse digitalt, skal du bruge en DVB-T tuner.

3. At den kan bruges som digital kabel-tv tuner.

4. DVB-C og DVB-T tunerne i 40D3500 kan ikke modtage HD-kanaler. Hvis du vil modtage HD kanaler skal du enten op i Sonys W3000 eller X3500 serie. Alternativt skal du have en ekstern boks, ja.
Denne eksterne boks kan samtidig benyttes til de andre digitale kanaler, og derfor bliver den indbyggede DVB-C tuner overflødig.

5. Ja, med Zaptor boksen kan du modtage digitalt kabel-tv. Du kan desuden modtage DR1, DR2, DR Update og TV2 via en stueantenne med DVB-T tuneren.

6. At du får ekstra fjernbetjening og en boks ekstra og dertil hørende kabler.

Jeg håber det besvarede dine spørgsmål :)
Af HrNeumann
Tusind tak for svarene. De hjalp en hel del.. Jeg takker og bukker :)

Jeg har umiddelbart tænkt lidt over tingene, og jeg tror valget ryger på et Samsung LE40M87BD, som dog kun har DVB-T (Ubrugeligt for mig). Det vinder i design og en smule i de tekniske specifikationer, hvis du spørger mig, og da jeg kan læse ud for overstående, at jeg alligevel skal ud og erhverve mig en dekoderboks når HDTV bliver lanceret i et større udvalg af kanaler - så kan det ærlig talt være ligemeget med det digitale signal lige pt. Der er vel heller ikke den helt store forskel på analog og digtal sammenlignet med HDTV?

Og så fik jeg læst mig frem til, at man jo kan slå to fluer med et smæk, ved at købe indbygget dekoder i en harddiskoptager. Lyder umiddelbart ganske fornuftigt :)

Kommentér endelig på det jeg lige har skrevet og endnu en gang stor tak for svaret!
Brugeravatar
Af azrael
Jeg vil lige hurtigt give mit besyv med. Zaptor er ikke en udbyder, men Stofas navn for en service lignende YouSees Selector. Der er ved Zaptor tale om en delvis DVB-C løsning, men Zaptor boksen har også nettilslutning, som senere *kunne* tænkes at erstatte DVB-C komponenten med IPTV (jeg håber det dog ikke). P.t. bruges nettilslutningen som returkanal ved f.eks. pay-per-view (dvs. den måde du kan melde dine valg tilbage til Stofa).

Jeg er ikke klar over om et Zaptor smart card kan anvendes i en ren DVB-C dekoder (sådan som de findes i bl.a. de nyere Sony tv), men udover smart cardet *skal* du også have et såkaldt CAM (conditional access module), som smart cardet skal indsættes i *hvorefter* CAMet kan indsættes i tv'et. CAMet købes bedst hos udbyderen af kabeltv, dvs. i dette tilfælde Stofa, da det skal svare til den krypteringsstandard udbyderen anvender (Irdeto for Stofas vedkommende).

Håber, at det hjælper. :)
Af Beckham
HrNeumann skrev: Der er vel heller ikke den helt store forskel på analog og digtal sammenlignet med HDTV?
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dit spørgsmål her korrekt. Men jeg kan sige så meget, at der er en verden til forskel på det analoge signal kontra det digitale. Det digitale står bare så meget skarpere. Fra standard digitalt og op til HDTV er der sikkert også en væsentlig forskel, uden jeg dog selv har sammenlignet. Har dog selv sammenlignet analogt og standard digitalt og her er der som sagt en verden til forskel.
Af HrNeumann
Jo, du forstod mit spørgsmål korrekt. Jeg læste dog på Forbrugerstyrelsens hjemmeside, at det digitale tv ikke er så stor en ting, som man lige lægger det op til.

Citat:
Især nyere film og dokumentarudsendelser vil udnytte den fulde skærmbredde på et bredformats-tv. Selve billedkvaliteten bliver ikke stort forbedret. Her skal vi vente på en anden digital standard kaldet HDTV. Den skifter DR først så småt til omkring 2010.

Lydkvaliteten bliver væsentligt forbedret. Man vil få surround-lyd i stuen.

Digitalt tv gør det altså lidt sjovere at se især film i fjernsynet. Tekst-tv bliver også let forbedret, og med tiden vil man også kunne spille små spil og deltage i quizzer på det digitale tv-net.

-

4. Er digitalt tv det nye system med FANTASTISK billedkvalitet!!!?
Nej. Det hedder HDTV. De danske kanaler begynder først at sende i dette format omkring 2010.

Kilde: http://www.it-borger.dk/forbrug/radio/digitalt-tv-2

Så det var derfor jeg skrev, som jeg gjorde - men hvad siger folk, er der virkelig en verden til forskel, eller er det helt fint bare at vente på HDTV?

Men mange tak fordi du gav dit besyv med og kommentér endelig igen :)