Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af harry
hej er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg ikke kan finde den meny der hedder tilføj dvb-t hd kanaler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke nogen speciel liste til HD-kanaler. Det er alt sammen DVB-T kanaler.
Af harry
i brugs anvisningen er der et meny punkt der hedder:Tilføj dvb-t hd kanaler,og den er også vist som et punkt under menyer på fjernbetjeningen,og når jeg ser på drhd,s test med den streg der kører over skærmen så er der ikke nogen forskeld på billedet,
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Testen på DR HD er ikke en test af om du modtager HD eller ej. DR HD modtages kun i HD - den sendes ikke i en SD version.
Af harry
nej det er rigtig men de siger jo at der skal være en tydelig forskel på den ene side af stregen,og det er det ikke,det er det jeg mener.
hilsen harry
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det ser ud som det gør. Du kan ikke få DR HD til at se ud af mere end det gør. Husk at HD kvaliteten ikke kan matche eks. BluRay.
Af harry
det er helt rigtig at det ser ud som det gør,også tager vi det en gang til for prins knud,der er ikke forskeld på kvaliteten om jeg ser det på dr1 eller drhd,og når de køre en test siger de at der skal være en synlig forskel på hverside af den linie/streg der bevæger sig hen over skærmen.
og der er der ikke.
hilsen harry
Af Mons
Hej Harry

Jeg har selvsamme skærm som dig. Og nej - jeg synes heller ikke forskellen ved DRs HD-test er markant, men den er der bestemt!

Tror det handler lidt om at lige netop den optagelse de bruger til HD-testen jo er optaget i HD, og derefter nedskaleret til SD - og så kan de jo køre denne hersens "glidende" overgang mellem SD og HD..

Sagt på en anden måde så er SD-delen meget god, da det er en nedskaleret HD-optagelse - og derfor sammenlignes HD med ret så god SD - og derudaf den ikke vildt store forskel..

Der er stor forskel på SD-materiale, hvilket sikkert hænger nøje sammen med hvorledes det er optaget. Jeg har endnu til gode at se god billedkvalitet af fx sitcoms i digital SD. "Venner" og "Kongen af Queens" er direkte en skændsel at se på! Hvorimod DRs egenproducerede nyhedsprogrammer står nærmest krystalklart i SD digitalkvalitet.
Ligeledes er der også forskel på kvaliteten af DRHDs udsendelser - på trods af at DR har lovet kun at udsende i 720p.
Ergo - resultatet bliver aldrig bedre end kildematerialet!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
harry skrev:det er helt rigtig at det ser ud som det gør,også tager vi det en gang til for prins knud,der er ikke forskeld på kvaliteten om jeg ser det på dr1 eller drhd
Læs lige dit første indlæg igen. Du lægger jo ikke op til at det er selve kvaliteten på DR HD du betvivler. Det er først i dit 3. indlæg du antyder, at du ikke er tilfreds med udseendet af kanalen.

Jeg kan også gentage mig selv: Der ER forskel på DR1 og DR HD. Det er muligt, at du ikke ser den, men det kan afhænge af mange faktorer, såsom siddeafstand (et 42" TV er ikke specielt stort til HD visning), indstillingerne på dit TV, og så det faktum, at DR i forvejen leverer et af de bedste SD signaler på hele sendefladen - netop fordi deres produktionsudstyr skyder i HD, som så blot nedskaleres til SD-kanalerne.

Hvis du vil se forskel på SD og HD, så få set Kanal 5 i stedet. CSI er et udmærket eksempel på et program, der vinder i HD. Det anspores nok også af at selve kvaliteten på non-HD-kanalen ikke er den bedste i verden, så forskellen er mere tydelig.