Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg mener at kunne spotte at opløsningen er højere, når jeg bruger YouSee's HD-boks end hvis jeg bruger tv'ets (Panasonic G10) DVB-C tuner. - Kan det passe?
Min HD-boks kører med en opløsning på 720p. Umiddelbart kan jeg ikke se, hvilken opløsning tv'ets DVB-C tuner bruger, når jeg ser digitalt tv via denne.
Af BrianH
Det kan godt være boksen opskalerer, men bliver det bedre af det?
Af cableguy
Ja, det synes jeg - men det kan jo være at mine øjne bare spiller mig et puds.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ser almindeligt TV (dvs. ikke HD), så er opløsningen 720x576 punkter - dvs. 576i. Opløsningen er ikke bestemt af boks eller intern tuner i TV'et, men derimod af Yousee i den anden ende.

Så du får præcis samme opløsning gennem boksen og TV'et. Din boks opskalerer dog de 576-linier til 720 hvis du har den indstillet til 720p, og derefter opskalerer dit TV så de 720-linier til 1080. Ser du udsendelser via den indbyggede tuner, så opskalerer TV'et fra 576-linier til 1080 direkte.
Senest rettet af Torben Rasmussen 14. okt 2009, 09:24, rettet i alt 1 gang.
Af Kratz
yakken skrev:Din boks opskalerer dog de 576-linier til 720 hvis du har den indstillet til 720p, og derefter opskalerer dit TV så de 720-linier til 1080. Ser du udsendelser via den indbyggede tuner, så opskalerer TV'et fra 576-linier til 1080 direkte.
Og sidstnævnte burde vel give det bedste resultat?
Af cableguy
Nogle brugere på recordere.dk oplever også, at billedet står mere utydeligt med tv'ets indbyggede DVB-C tuner sammenlignet med div. HD-bokse. De stiller ligefrem spørgsmål ved hvor god DVB-C tuneren er i Panasonic. Jeg mener stadig at kunne se en forskel - selvom det yakken skriver giver god mening.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg forklarer kun hvordan opløsningen klares. Om tuneren så i sig selv er ringere kommer oveni. I princippet kan Panasonic godt have lavet ged i deres tuner.
Af OleA
Efter at have kørt med den interne DVB-C tuner i V10 modellen er det min opfattelse, at Samsung SMT3126 giver et væsentligt bedre billede.
Må håbe at Panasonic får lavet en bedre C-tuner til deres næste modeller.