Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zetor
Hej jeg har købt en ny fladskærm og sat min surround forstærker til min satbox HDbox fra canal digital men oplever at der er forsinkelse på lyden når man skruer op for fjernsynet samtidig er det ligesom at stå i en ekkodal, og jeg kan også fornemme det når jeg sidder og kigger, de er forbundet med (kan ikke huske hvad de hedder) sådan et kabel med et rødt og hvidt stik i hver ende , KAN det være fordi det er ca 10 meter langt? eller fordi det er tilsluttet forkert? håber på der er nogle med nogle bud på forhånd tak :-/
Af Per Ole
Signalerne i kabler bevæger sig med lysets hastighed, så selv om dit kabel var 10 kilometer langt, ville det ikke forårsage nogen lydforsinkelse.
Forskellen du hører skyldes, at ved enhver digital bearbejdning forsinkes signaler en lille smule i de forskellige led de skal igennem når de modtages og behandles hjemme i stuerne på forskellige anlæg. Signaler fra forskellige kilder og apparater vil derfor kun sjældent være helt synkrone.
Du skal vælge at høre lyden enten fra fjernsynet - eller fra satelitboksen.
Hvis billed og lyd i sidstnævnte konstellation er usynkront, kan det måske hjælpe at lade lyden fra satelitboksen gå via fjernsynet til din surroundforstærker.