Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ney
Hej, jeg er for nylig flyttet, og får derfor mulighed for at få leveret tv via stofa.

Jeg har planer om at købe et tv med indbygget dvb-c tuner på et senere tidspunkt og har i den forbindelse nogle spørgsmål, da jeg slet ikke har styr på digital spejl etc.

1) kan jeg bestille en ganske normal analog pakke og senere købe et CI-modul + dekoder kort og så se de digitale kanaler uden at skulle skifte signal?

2) kan man splitte signalet og derved modtage det gode gamle analoge signal i soveværelset samtidig med at tv-et i stuen bruger det digitale?

3) kan man bruge en forstærker boks før splitteren hvis ovenstående kan lade sig gøre, men signalet ikke er stærkt nok efter splittelse?

På forhånd mange tak.
Af vtviking
Så vidt jeg har forstået skal man ikke gøre noget hvis man har C tuner men igen hvis du vil se alle stofas kanaler i digitalt skal du leje en Zaptor boks og betale hvert måned til den. Det kan også være at hvis du har C tuner skal du bare have et CA modul med Zaptor kort. som koster 375.- årligt.
Men vent hellere på flere svar da jeg selv er lidt i tvivl. har også selv stofa
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som kabel-TV kunde får du altid de analoge signal. Hvis du tilkøber et digitalt abonnement, så vil du kunne tage både analogt og digitalt TV i de antennekabler, du allerede har i huset. Det vil ikke ændre sig når du åbner for det digitale signal hos Stofa. Det kræver dog en separat dekoder ved hvert TV du ønsker at se digitalt TV på, men du vil stadig kunne se analoge kanaler som hidtil. Dvs. "ja" til 1. og 2.

Du kan godt benytte en forstærker før splitteren, så du ikke risikerer, at signalet bliver for svagt. De digitale signaler er lidt følsomme overfor signalstyrken, så alt for mange split vil nok gå ud over evnen til at se digitalt TV.
Af Ney
yakken skrev:Som kabel-TV kunde får du altid de analoge signal. Hvis du tilkøber et digitalt abonnement, så vil du kunne tage både analogt og digitalt TV i de antennekabler, du allerede har i huset. Det vil ikke ændre sig når du åbner for det digitale signal hos Stofa. Det kræver dog en separat dekoder ved hvert TV du ønsker at se digitalt TV på, men du vil stadig kunne se analoge kanaler som hidtil. Dvs. "ja" til 1. og 2.

Du kan godt benytte en forstærker før splitteren, så du ikke risikerer, at signalet bliver for svagt. De digitale signaler er lidt følsomme overfor signalstyrken, så alt for mange split vil nok gå ud over evnen til at se digitalt TV.
Super! Mange tak :)

Skal kun lave et split (og det ene skal nok kun have analigt signal), så det er vel bare at gøre det og så se om det forværrer, og hvis ja så smide en forstærker på. Men så kan jeg jo trygt hive fat i stofa og få dem til at oprette mig en kabel-pakke. Så bliver der også fred på hjemmefronten :p

ps. nogle splittere der er mere anbefalelsværdige end andre? Eller bare den første og den bedste på av-cables?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har desværre ikke den store erfaring med splittere, men typisk så er den bedste kvaliet, af de typiske T-splittere dem hvor du skruer stikket fast - de hedder vist F-stik. Jeg bruger selv en ganske almindelige T-splitter, men de TV, der sidder på dette stik, kører ikke digitalt.
Af vtviking
yakken skrev:Som kabel-TV kunde får du altid de analoge signal. Hvis du tilkøber et digitalt abonnement, så vil du kunne tage både analogt og digitalt TV i de antennekabler, du allerede har i huset. Det vil ikke ændre sig når du åbner for det digitale signal hos Stofa. Det kræver dog en separat dekoder ved hvert TV du ønsker at se digitalt TV på, men du vil stadig kunne se analoge kanaler som hidtil. Dvs. "ja" til 1. og 2.

SKAL man have Zaptor boksen hvis man har indgang til et CA modul ?
Af Ney
vtviking skrev:

SKAL man have Zaptor boksen hvis man har indgang til et CA modul ?
Nej, det er nok med et CA modul, men man går glip af nogle enkelte funktioner som zaptoren kan (who cares :p ) men kræver man hat et tv med indbygget tuner ::l
Af Ney
BrianH skrev:Med hensyn til splitteren og forstærker, så har jeg købt denne http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 30_da.html
med 4 udgange. Den fordeler og forstærker signalet og jeg bruger det til 3 forskellige rum og det virker perfekt overalt :-)
Super mange tak, er der nogle af de 3 tv der kører digitalt?
Af ckn
Jeg har Stofa og 2 tv koblet på. Ét digitalt og ét analogt. Jeg har ingen forstærkning på signalet... For at se digitalt har jeg fået et CA-modul og et Zaptorkort fra Stofa. (499 kr for CA, og 375 kr/året for Zaptorkort)
Er rigtig glad for det digitale signal på min 50", signalet er ikke 100% perfekt, men en STOR forbedring i forhold til det analoge...
Af BrianH
Ney skrev:
BrianH skrev:Med hensyn til splitteren og forstærker, så har jeg købt denne http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 30_da.html
med 4 udgange. Den fordeler og forstærker signalet og jeg bruger det til 3 forskellige rum og det virker perfekt overalt :-)

Nej, jeg har ikke noget digitalt. Antennekablet hos mig ude "fra vejen" går ind i forstærkeren, hvorfra det fordeles til tre rum, hvor det går til en stikdåse. Hvis du får digitalt tv, vil der være digitalt signal i det rum, hvor du tilslutter det digitale udstyr og analogt i resten. Du vil godt kunne bytte rundt på udstyret og modtage det digitale signal i de andre rum.

Jeg prøvede en splitter til antennekablet uden forstærker, men der var en stor forbedring med den.
Husk forstærkeren skal være med returvej, hvis du modtager internet i samme kabel
Af Ney
ckn skrev:Jeg har Stofa og 2 tv koblet på. Ét digitalt og ét analogt. Jeg har ingen forstærkning på signalet... For at se digitalt har jeg fået et CA-modul og et Zaptorkort fra Stofa. (499 kr for CA, og 375 kr/året for Zaptorkort)
Er rigtig glad for det digitale signal på min 50", signalet er ikke 100% perfekt, men en STOR forbedring i forhold til det analoge...
Når der engang blir råd til en 50" skal jeg også have et CA modul, og så bliver det nuværende tv og zaptorbox flyttet til soveværelset så den bedre halvdel kan se reality tv i fred O_O
Af Ney
BrianH skrev:
Ney skrev:

Nej, jeg har ikke noget digitalt. Antennekablet hos mig ude "fra vejen" går ind i forstærkeren, hvorfra det fordeles til tre rum, hvor det går til en stikdåse. Hvis du får digitalt tv, vil der være digitalt signal i det rum, hvor du tilslutter det digitale udstyr og analogt i resten. Du vil godt kunne bytte rundt på udstyret og modtage det digitale signal i de andre rum.

Jeg prøvede en splitter til antennekablet uden forstærker, men der var en stor forbedring med den.
Husk forstærkeren skal være med returvej, hvis du modtager internet i samme kabel
Kommer en tekniker ud og fixer mit antenne stik så der kommer noget digital ud til internet her senere på ugen, så spørger ham. Hos TDC var det nok med en box man stak ind i stikket, men det er åbenbart ikke godt nok hos Stofa.
Ved ikke lige hvad du mener med returvej, men håber en forstærker/splitter til de 2 tv og digitalkabel til modemmet er nok til det hele kører :)
Af BrianH
Ney skrev:Kommer en tekniker ud og fixer mit antenne stik så der kommer noget digital ud til internet her senere på ugen, så spørger ham. Hos TDC var det nok med en box man stak ind i stikket, men det er åbenbart ikke godt nok hos Stofa.
Ved ikke lige hvad du mener med returvej, men håber en forstærker/splitter til de 2 tv og digitalkabel til modemmet er nok til det hele kører smil
Returvej i forstærkeren betyder bare, at signalet fra internettet kan gå begge veje. Ellers ville du kun kunne modtage, men ikke sende noget via nettet :)

Den forstærker jeg linker til har returvej