Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ckn
Så kom jeg i gang... Fik købt en antenne og et filter som forhandleren mente jeg skulle have...
Fik koblet antennen til i stuen... -ingen succes... satte den op i vinduet... -stadig ingen succes... en halv meter ud af vinduet... 30% signalstyrke... :( Så begyndte jeg at lede efter de gamle antennekabler på loftet efter vores gamle stueantenneanlæg (bor til leje, hvor der er 6 lejligheder, så det tog lidt tid lige at finde det rigtige kabel :s ) Endte med at sætte den indkøbte antenne op under taget, og med kabel direkte i tv'et havde jeg mellem 90 og 100% signal... Succes :D
I dag har jeg så prøvet at sætte filteret ind i mellem, og det lukker totalt for DVB-T signalet, mens DVB-C signalet fint kommer igennem :(( Så tror det er et forkert filter... Det hedder "Lunex Bånd-combiner 65UU13"
Den har 2 UHF ind (-3,5 dB) og en OUT.

En sidebemærkning med hensyn til signal, så fanger jeg Svendborgsenderen?

Update: Jeg har lige lavet et ny kanalsøgning på DVB-T. Nu fanger den pludselig Åbenrå senderen, men kan se at jeg har mistet DR Ramasjang, DR K og DR HD... På DVB-C tuneren har jeg mistet Discovery og TV3, på henholdsvis kanal 122 og 10?
Help!?! ;;)
Af ckn
Er der nogen der har problemer med at fange MUX2 på Åbenrå-senderen?
Af Abuu
Hvad er varenummeret eller model koden på det filter du har købt?

Det bør hedde 7500-xx hvor xx er den kanal du vil flette ind.
Af ckn
Abuu skrev:Hvad er varenummeret eller model koden på det filter du har købt?

Det bør hedde 7500-xx hvor xx er den kanal du vil flette ind.
Problemet er jo nok at det ikke er et filter jeg har fået, men en bånd-combiner...
Det hedder "Lunex Bånd-combiner 65UU13"
Den har 2 UHF ind (-3,5 dB) 1 VHF ind (-0.5 dB) og en OUT.

Der hvor jeg har købt antennen, har de ikke de filtre, så de ville anbefale mig at gå til en rigtig antenneforetning, for at få det rigtige filter...

Situationen er sådan lige nu at hvis jeg smider antennen direkte i tv'et, så fanger den Svendborg-senderen med mellem 90% og 100% signalstyrke. Sætter jeg overstående combiner ind, så mister jeg alle DVB-T kanaler. (intet signal) Laver jeg så en ny kanalsøgning med combineren indsat, så finder den Åbenrå-senderen (ca. 80% signalstyrke) Men den finder kun MUX1, MUX2 kan den ikke finde... Er det fordi jeg kun har 80% signalstyrke, at jeg ikke kan få MUX2 igennem? Eller står min antenne forkert?
Af sonsora
Det er meget sjovt at du siger at du mister TV3 og discovery, fordi det fuldstændig samme sker for mig hvis min tv står slukket i længere tid ad gangen, og det er kun de 2..

Jeg bor i Korsør, så jeg kunne forestille mig at jeg også får fra Åbenraa senderen igennem Korsør antenneforening (Yousee)

Dog har jeg også et andet problem, nemlig at mange af de kanaler som jeg betaler for (f.eks. discovery og zulu) siger den er krypterede, så jeg kan ikke modtage dem.
Af dkscan
sonsora skrev:Jeg bor i Korsør, så jeg kunne forestille mig at jeg også får fra Åbenraa senderen igennem Korsør antenneforening (Yousee)
Hvis signalet leveres af YouSee, så er det ikke fra en antennemast. Og i øvrigt sendes TV3 slet ikke mastebaseret i Danmark. Derimod kan dårlige kabler og stik bevirke, at kabel-tv bliver forstyrret af mastebaseret tv.
sonsora skrev: Dog har jeg også et andet problem, nemlig at mange af de kanaler som jeg betaler for (f.eks. discovery og zulu) siger den er krypterede, så jeg kan ikke modtage dem.
Kanalerne fra fuldpakken findes nu i to versioner:
- En ukrypteret version i fuldpakkens frekvensområde.
- En krypteret version i mellempakkens frekvensområde så kanalerne kan vælges i som favorit-kanaler.

Du skal finde de ukrypterede versioner. Der er dog angiveligt visse antenneforeninger, der har problemer med at få sendt de ukrypterede versioner.
Af sonsora
Okay jamen det lyder jo som om at min antenneforening kunne være en af dem med det problem ;)
hvorfor de to kanaler ryger ved jeg så ikke

men tak for hjælpen da :)
Af ckn
Min løsning blev at have 2 antenneledninger liggende, og så skifter jeg når vi skal se DR HD... Tror ikke der er power nok i min antenne til at signalet kan klare et filtertab på -3,5 dB...

Så mangler vi bare et ordentligt ukomprimeret billede på DR HD... :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
ckn skrev:Så mangler vi bare et ordentligt ukomprimeret billede på DR HD... :s
Ja, det er næsten en skandale så ringe DR HD er på DTT, og selv på kabel-nettet er kvaliteten ofte så ringe, at "HD"-logoet burde fjernes.