Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg skal have et nyt TV da jeg ikke har et i forvejen. Det skal være et 22" LCD. Jeg har indtil videre fundet ud af flg:

1. Dér hvor jeg er, er der kabel-tv.
2. Antenneforeningen benytter sig af Yousee.
3. Yousee siger at de indtil 2012 vil køre analogt parallelt med digitalt. Dvs man kan fortsat bruge et gammelt TV - i 2 år endnu. Så den hype med slukke signaler osv er ikke så slem endnu.

Her mine spørgsmål:

1. Når et TV har indbygget DVB-C tuner, betyder det så at der er et slot hvor man kan skubbe et SIM-kort eller lign ind som er leveret af kabel-tv-udbyderen?

2. Jeg synes generelt at der ikke findes så mange TV med indbygget DVB-C tuner som med indbygget DVB-T tuner, er det fordi man forventer at folk vil benytte sig af fx en Selector box?

3. Hvis man er med i en antenne-forening på fx 20 husstande, vil antenne-foreningen typisk stå for at have 1 DVB-C tuner som så sender ud til 20 husstande, eller regner man med at hver person skal have sin egen selector box eller indbygget DVB-C?

4. Jeg har lidt på fornemmelsen at hvis man er med i en antenne-forening, så skal man slet ikke gøre noget da der i de fleste tilfælde vil blive taget hånd om det. Er det korrekt forstået?

Mvh Lucas
bikemaniac skrev: 3. Yousee siger at de indtil 2012 vil køre analogt parallelt med digitalt. Dvs man kan fortsat bruge et gammelt TV - i 2 år endnu. Så den hype med slukke signaler osv er ikke så slem endnu.
YouSee lukker ikke for de analoge signaler i 2012. Deres udmelding er, at de forventer at sende analogt i ca. 10 år.
bikemaniac skrev: 1. Når et TV har indbygget DVB-C tuner, betyder det så at der er et slot hvor man kan skubbe et SIM-kort eller lign ind som er leveret af kabel-tv-udbyderen?
Ja der vil vær et slot til et såkaldt CA-modul undertiden også kaldt en kortlæser. Det skal bruges, hvis man vil se de krypterede digitale kanaler.
Fra den 15/9 fjerner YouSee krypteringen på de digitale kanaler, som man i forvejen har i sin analoge pakke. Så hvis du kan nøjes med disse i digital udgave behøver du ikke noget CA-modul og programkort.
bikemaniac skrev: 2. Jeg synes generelt at der ikke findes så mange TV med indbygget DVB-C tuner som med indbygget DVB-T tuner, er det fordi man forventer at folk vil benytte sig af fx en Selector box?
Det er fordi DVB-C ikke er lige så udbredt andre steder i verden, så det tager længere tid, før producenterne får tilpasset sig. Samtidig kræver de ekstra faciliteter så som start forfra at man bruger en boks, så ikke alle har behov for indbygget DVB-C tuner.
bikemaniac skrev: 3. Hvis man er med i en antenne-forening på fx 20 husstande, vil antenne-foreningen typisk stå for at have 1 DVB-C tuner som så sender ud til 20 husstande, eller regner man med at hver person skal have sin egen selector box eller indbygget DVB-C?
Hvert apparat skal normalt have sin egen digitale tuner. Loven kræver, at must carry-kanalerne skal distribueres digitalt. Øvrige kanaler kan man frit vælge at distribuere analogt eller digitalt eller begge dele.
bikemaniac skrev: 4. Jeg har lidt på fornemmelsen at hvis man er med i en antenne-forening, så skal man slet ikke gøre noget da der i de fleste tilfælde vil blive taget hånd om det. Er det korrekt forstået?
Det er korrekt. Specielt hvis foreningen får sit signal fra en af de store udbydere så som YouSee, så er der ikke så meget at spekulere på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. antenneforeningen, så slipper man jo ikke helt for at lave hjemmearbejde selv. Antenneforeningerne kan vælge at sende de digitale signaler rundt med andet end DVB-C. Digitale spejle gør det muligt at sende signalet ud via DVB-T, så du skal have styr på hvilken metode din antenneforening benytter.