Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MortenM
Hej Alle

Jeg har læst div. guides herinde men for at være sikker, håber i vil være behjælpelig med at besvare et spørgsmål.
Hvis man modtager signalet via parabol/reciever, behøver man ikke det der hedder DVB-S tuner?, da man allerede henter det via. recieveren?
Eller er det mig der har misforstået noget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har en ekstern boks stående, som du bruger til at modtage dit parabolsignal, så har du ikke behov for nogen form for indbygget tuner. Du skal heller ikke bekymre dig om MPEG4 kompatibilitet, eller andet lir.

Her man en ekstern boks, så fungerer TV'et udelukkende som en monitor, dvs. uden nogen som helst krav til TV'et ud over at det skal:
- Have en korrekt indgang til at modtage signalet fra boksen. Det vil typisk være HDMI.
- Evt. skal være HD-Ready for at sikre at opløsningen som minimum er klar til 720p.
Af MortenM
Mange tak for svaret.
Lige en tilføjelse, det er sådan som du har beskrevet det at jeg modtager
signalet på. Reciever er koblet til via scart samt dvdmaskinen til fjernsynet, men der er vel 2 scart udgange på de fleste nye tv'er idag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det kan du faktisk ikke regne med at der er. Samsungs nye TV er blevet så flade, at der ikke er plads til scart-stik på den. De har derfor kun HDMI og et enkelt komponent-stik. Det skal du passe lidt på med, og i hvert fald undersøge sagen nøje før du køber TV.

Er du sikker på at din sat-boks ikke har en HDMI-udgang?