Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 123479
Hej.

Jeg overvejer snart at anskaffe mig en 32' eller 37' fladskærm, og vi har kabeltv fra parknet.

Er det rigtigt forstået at fladskærmen skal indeholde en DVB-C tuner (mpeg4) for at kunne se kabeltv-kanalerne digitalt?

Hvor stor forskel er der på billedkvaliteten på analogt kabeltv og digitalt kabeltv, især i forhold til den ønskede størrelse fladskærm?

Og hvor længe kan man regne med at kabeltv-kanalerne bliver udsendt analogt? Det ville jo være frygteligt, hvis det analoge signal bliver slukket kort tid efter, jeg evt. har købt en fladskærm uden digitaltuner.

På forhånd tak for hjælpen.

Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pt. har du kun brug for en DVB-C tuner med MPEG2 kompatibilitet for at se kabel-TV digitalt. MPEG4 bruges til HD kanalerne og er endnu ikke nødvendigt for SD.

I min mening er der en verden til forskel på et analogt og et digitalt signal. Fladskærme er ikke bygget til at vise analoge signaler.

Der vil ikke blive lukket for de analoge kanaler foreløbigt. Der er ikke annonceret noget om lukning af nettet, men HD kanaler sendes naturligvis kun via det digitale net, så du vil nok gå glip af visse nye kanaler i fremtiden.

Selvom du køber et TV uden DVB-C, så kan du jo altid supplere med en ekstern boks på et senere tidspunkt. Der er ikke nogen fladskærm der pludselig bliver forældet hvis man lukker for det analoge sendenet. Du vil også kunne bruge et alm. CRT TV til den tid.