Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg ser i øjeblikket på at købe en fladskærm på ca. 40". uhhh det er svært nok at vælge om det skal være full HD 1080p, om det skal være LCD eller Plasma osv.

Men hvad med DVB ??
Jeg har læst her på flatpanels, hvad det betyder, men mangler svar på et væsentligt spørgsmål.

Når jeg ser på fladskærmene, har langt de fleste i den prisklasse jeg ser på 10K-13K alle DVB-T.
Jeg har kabel-TV og har tænkt mig at bestille digitalt kabel TV.

- Kan man brugte DVB-T til digital kabel-TV?
- Har man samme muligheder for leje af film mm. via you see, hvis man har DVB-C vs. you see digital boks?
- Kan det anbefales, at man køber et TV med DVB-T, og sætter en you see digitalboks til?

Er forskellen på DVB formaterne kun stikket? eller er der andet.

Hvad er bedst mht. DVB-C,T osv. hvis jeg skal købe en fladskærm og tilslutter digitalt kabel-tv. og hvad har det af betyding, hvis jeg om 5 år flytter i eget hus, og skifter til satelit?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
- Nej, du kan ikke se digitalt kabel-TV via en DVB-T tuner.
- Nej, du kan ikke bestille video-on-demand hvis du ikke har YouSee's egen boks. Et TV med en indbygget DVB-C tuner kan ikke benyttes til dette formål.
- Du har ikke noget at bruge DVB-T til hvis du benytter kabel-TV, så om du vælger et TV der har sådan en tuner eller ej er ligegyldigt.

Forskellen i formaterne er kodningen. DVB-T og DVB-C er ikke kodet på samme måde og derfor kan den ene tuner ikke erstatte den anden.

Hvis du vil se de digitale kanaler der sendes via satelit, så skal du have en DVB-S dekoder i stedet. Det er altså endnu en boks. Der findes enkelte TV der har alle disse dekodere indbygget, såsom visse af Sharps store modeller.
Af nipnik
Når man ser på de fladskærms tv der er til salg, har de stor set alle sammen en eller anden tuner indbygget. Det er nærmest sværere at finde uden end en med.

Så hvad skal jeg så gå efter, hvis jeg som sagt skal putte kabeltv i det, og gerne vil have muligheden for at leje en film via you see.

SKAL jeg finde en fladskærm helt uden tuner eller KAN man fx bruge et tv. med DVB-T, så længe der sidder en you see boks mellem stikket i væggen og fladskærmen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu betaler du generelt ikke alverden for at få denne DVB-T tuner med, så hvorfor bekymre sig om det? Den gør ikke nogen skade.

Et TV leveres altid med den alm. analoge TV tuner, som du kan benytte til at se analogt kabel-TV, til at sætte til din almindelige tagantenne osv. men derudover har den så også en DVB-T tuner oveni. Denne kan så kun benyttes til at forbinde til en digital antenne på taget. Med YouSee boksen, så skal du slet ikke bruge nogen af tunerne, men at de sidder der alligevel gør hverken fra eller til.
Af nipnik
tak for svaret, det var lige det jeg var i tvivl om.
Min tanke er nemlig, at jeg gerne ville købe en med DVB-T tuner, så jeg evt. har den sidden i TV'et, hvis jeg indenfor de næste par år flyttede i hus, og skulle tilsluttet en parabol, i stedet for kable-tv-
Af Corgi
DVB-T tuneren gør ingen skade hvis den er der som skrevet tidligere , men du kan stadig ikke bruge den til Parabol , du kan tilslutte en DVB-T antenne til de jordbaserede digitale sendere , der findes en smule TV med DVB-C tuner indbygget mener bla Sony og Loeve har dem
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige at gøre det klart, så kan man ikke bare skifte en tuner ud. Den sidder ret dybt forankret i TV'ets elektronik. Hvis du vil dekode DVB-S eller DVB-C på et TV der kun har DVB-T, så må du forbinde en ekstern dekoder til TV'et via et kabel. Dvs. du får en ekstra fjernbetjening til at styre DVB boksen med.
Af nipnik
yakken skrev:For lige at gøre det klart, så kan man ikke bare skifte en tuner ud. Den sidder ret dybt forankret i TV'ets elektronik. Hvis du vil dekode DVB-S eller DVB-C på et TV der kun har DVB-T, så må du forbinde en ekstern dekoder til TV'et via et kabel. Dvs. du får en ekstra fjernbetjening til at styre DVB boksen med.
Hvis jeg køber en fladskærm med DVB-T tuner, og jeg har kabel-TV, men alm. kabel tv, altså et ganske alm. antenne kabel, behøver jeg så en ekstern tuner, for at kunne se mine programmer???
- Det er vel KUN, hvis jeg bestiller mit kabelTV digitalt, at en ekstern tuner kommer på tale ikke???
Af Beckham
Korrekt! For at se almindeligt anaologt kabel tv, behøver du ikke nogen ekstern tuner. Fjernsynet behøver ikke engang at have en DVB-T tuner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
yakken skrev:Et TV leveres altid med den alm. analoge TV tuner, som du kan benytte til at se analogt kabel-TV, til at sætte til din almindelige tagantenne osv. men derudover har den så også en DVB-T tuner oveni.
Det er vist også skrevet ret tydeligt hér...