Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Helle
Jeg har det sidste halve år haft en velfungerende tilkobling af en video og en digital boks mpeg4 til mit TV (som også har mpeg4 tuner).
Men nu mellem lørdag og søndag er der ikke længere lyd på videoforbindelsen, uanset hvor højt der skrues op. Koblingen hár fungeret med dårligere lyd - dvs optagne programmer har skullet stå med dobbelt styrke, men der hár været lyd.
Hvis jeg afspiller et tidligere optaget program, ér der lyd - så jeg går ud fra, at der ikke er noget galt med videooptageren.
Jeg har prøvet at skifte kabler, og i øvrigt vrikke med alle stik, men uden resultat.
Kan det være lyden i den digitale boks, der er gået? Jeg har prøvet alle indstillingsmuligheder, men har ikke fundet noget der giver lyd.
Har noget et godt råd - ud over at prøve at købe en ny digital boks? På forhånd tak.
Helle skrev:Jeg har det sidste halve år haft en velfungerende tilkobling af en video og en digital boks mpeg4 til mit TV (som også har mpeg4 tuner).
Men nu mellem lørdag og søndag er der ikke længere lyd på videoforbindelsen, uanset hvor højt der skrues op. Koblingen hár fungeret med dårligere lyd - dvs optagne programmer har skullet stå med dobbelt styrke, men der hár været lyd.
Hvis jeg afspiller et tidligere optaget program, ér der lyd - så jeg går ud fra, at der ikke er noget galt med videooptageren.
Jeg har prøvet at skifte kabler, og i øvrigt vrikke med alle stik, men uden resultat.
Kan det være lyden i den digitale boks, der er gået? Jeg har prøvet alle indstillingsmuligheder, men har ikke fundet noget der giver lyd.
Har noget et godt råd - ud over at prøve at købe en ny digital boks? På forhånd tak.
Du har ikke bare fået skruet ned for/ muted, lyden på boksen?
Er der lyd fra boksen, hvis du tilslutter den tv'et direkte?
Af Helle
Desværre - der er ikke muted. Jeg hár prøvet denne mulighed, både mute knap på fjernsyn og på digital boks.
Når jeg sætter antennestikket direkte i boks og der vises tv fra videokanal, kommer der heller ikke lyd - hvilket er grunden til min mistanke om at lyden kan været gået på boksen. Jeg ved ikke om der findes måder at cheke ind- og udgående lyd på boksen? - udover at prøve at købe en ny boks.
Hilsen Helle
Af Peter Schrøder
Helle skrev:Desværre - der er ikke muted. Jeg hár prøvet denne mulighed, både mute knap på fjernsyn og på digital boks.
Når jeg sætter antennestikket direkte i boks og der vises tv fra videokanal, kommer der heller ikke lyd - hvilket er grunden til min mistanke om at lyden kan været gået på boksen. Jeg ved ikke om der findes måder at cheke ind- og udgående lyd på boksen? - udover at prøve at købe en ny boks.
Hilsen Helle
Hvordan er det forbundet? Jeg forestiller mig: Antennestik > box > videooptager > tv? Og box, video og tv er forbundet med scartkabel?
Prøv først at slukke for boxen. Træk strømstikket helt ud og vent 30 sekunder før du sætter det i igen. Hvis det ikke virker: Har du evt. et andet scartkabel du kan prøve med? Scartkablet fra video til tv er tilsyneladende i orden. Hvis du bruger det, kan du ganske vist ikke se, hvad du optager, men til en lille test er det vel i orden? Du skal naturligvis forbinde det igen, inden du kan teste optagelsen.
Hvis der heller ikke er lyd på optagelsen med det "gode" kabel, er det nok din box som er defekt.
Af Helle
Hej peter
Jeg er på mit uddannelsessted og kan først teste, når jeg kommer hjem.
Jeg vi prøve det, du foreslår - jeg har kun prøvet at helt udskifte det ene kabel.
Jeg har lavet en tricky forbindelse, idet jeg har et dobbeltstik i fjernsynet -således at boks og video kun er tændt, når jeg vil optage - fjernsynet har jo egen tuner. Men det har som nævnt virket i mere end ½ år.
Det underlige er, at jeg optog mens vi var borte et par dage, og da jeg kom hjem og skulle sætte en ny optagelse til, bemærkede jeg at lyden var væk. Så lyden er forsvundet ret pludseligt. Kender du mon andre det er sket for?
Hilsen Helle
Af Peter Schrøder
Helle skrev:Hej peter
Jeg er på mit uddannelsessted og kan først teste, når jeg kommer hjem.
Jeg vi prøve det, du foreslår - jeg har kun prøvet at helt udskifte det ene kabel.
Jeg har lavet en tricky forbindelse, idet jeg har et dobbeltstik i fjernsynet -således at boks og video kun er tændt, når jeg vil optage - fjernsynet har jo egen tuner. Men det har som nævnt virket i mere end ½ år.
Det underlige er, at jeg optog mens vi var borte et par dage, og da jeg kom hjem og skulle sætte en ny optagelse til, bemærkede jeg at lyden var væk. Så lyden er forsvundet ret pludseligt. Kender du mon andre det er sket for?
Hilsen Helle
Mht. sådan en box, så virken den jo i hele dens levetid ;)
Det kan sagtens ske at lyddelen står af, af en eller anden grund. Det kan også være at den bare skal genstartes, altså ha' afbrudt strømmen i nogle sekunder. Hvis den kun er 6 mdr. gammel, er der vel stadig garanti på den?
Af Helle
Hej Peter
Kunne ikke umiddelbart få boksen til at virke med dine tips. Har nu købt en anden boks, og nu virker det igen (lyden er dog stadig lavere når jeg bruger videokanalen).

Du har ganske ret i, at der må være garanti på den 1. boks - for jeg købte den først omkring 1. november. Nu vil jeg først afprøve den 1. boks i sommerhus, hvor kablerne er sat mindre kompliceret - idet det er et 'antikt' fjernsyn med indbygget video - og så derefter kontakte sælgeren af boksen, hvis boksen heller ikke virker der.

I hvert fald tusind tak for dine forslag. Det har været rart at tale med én der interesserer sig for teknikken (min mand gider ikke sætte sig ind i det).
Hilsen Helle
Af Peter Schrøder
Helle skrev:Hej Peter
Kunne ikke umiddelbart få boksen til at virke med dine tips. Har nu købt en anden boks, og nu virker det igen (lyden er dog stadig lavere når jeg bruger videokanalen).
I hvert fald tusind tak for dine forslag. Det har været rart at tale med én der interesserer sig for teknikken (min mand gider ikke sætte sig ind i det).
Hilsen Helle
Velbekomme.
Mht. lydniveauet på videoen, havde min gamle VCR en mulighed for at justere recordinglevel. Måske din også har det? Det må være irriterende at skulle skrue op og ned for lyden hele tiden. Især når man glemmer at skrue ned, når man skifter tilbage til TV.
Af Helle
Hej Peter
Undskyld svartiden. Jeg afleverede gruppeopgave (40 sider!) i går, og jeg er ca 15 timer i søvnunderskud. (eksamen i opgaven om 2½ uge).
Men jeg har nu haft tid til at finde frem vejledningen til video'en. Jeg kan ikke se, at der er mulighed for at indstille optagelyd (det er en sony SLV SE700E2).
Men - jeg tror nu ikke det har med video'en at gøre. For når jeg SER fjernsyn gennem boks og videokanal, er det samme problem - lyden er ca. det halve.
Jeg har ikke lige fundet fjernsynets vejlening. Men inden jeg roder rundt der: ved du om der er mulighed for at indstille FJERNSYNETS EXTENSION til en anden lydstyrke? For så er det jo på fjernsynet, jeg skal rode rundt.
Uanset om du ved det, tak for den tidligere sparring - jeg tager snart i sommerhus og checker den gamle boks. Så kan du få slutningen på dét eventyr.
God weekend.