Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af irma_n
Hej

Jeg har indstillet min ps63c7705 efter de kaliberings indstillinger i anmeldelsen her på siden. Men synes bare at når jeg ser mkv filer fra min mac mini at billedet er for mørk. Jeg kan god lide lidt lysere billede så tingene kan ses..

Men kan bare ikke finde den rigtige indstilling så billedet er lys nok samtdig med at billedet også er i god kvalitet - har i forslsg til indstillinger der passer til mit behov?
Af netfors
irma_n skrev:Hej

Jeg har indstillet min ps63c7705 efter de kaliberings indstillinger i anmeldelsen her på siden. Men synes bare at når jeg ser mkv filer fra min mac mini at billedet er for mørk. Jeg kan god lide lidt lysere billede så tingene kan ses..

Men kan bare ikke finde den rigtige indstilling så billedet er lys nok samtdig med at billedet også er i god kvalitet - har i forslsg til indstillinger der passer til mit behov?
Har du husket at indstille for hver indgang du bruger? Altså "TV", "hdmi1" osv.?
Du kan også prøve med indstillingerne fra Dennis Thomsen's hjemmeside.

http://dennisthomsen.dk/2010/08/samsung ... 8000-test/
Af irma_n
Hej
Ja det har jeg gjort - en indstilling pr hdmi. Og har prøvet hans indstillinger - hjælper lidt men det er som om den sorte farve er stærkere[/img]
Af netfors
Er det kun når du film fra din mini mac billedet er mørkt? Eller er det også på alm. tv billede, på dvd blu-ray osv.?
Jeg har selv 50" modellen af dette tv. Og når jeg ser en mkv fil med min popcorn hour, er billedet helt fantastisk. :) Jeg bruger også indstillingerne fra Dennis Thomsen's hjemmeside!
Af plasmaoskar
netfors skrev:Er det kun når du film fra din mini mac billedet er mørkt? Eller er det også på alm. tv billede, på dvd blu-ray osv.?
Jeg har selv 50" modellen af dette tv. Og når jeg ser en mkv fil med min popcorn hour, er billedet helt fantastisk. :) Jeg bruger også indstillingerne fra Dennis Thomsen's hjemmeside!
lidt off the topic men hvorfor bruger du popcorn hour og ikke den indbygget afpiller i tv'et ? (har selv en 7705)
Af irma_n
Ja det er kun når jeg ser det fra mac mini. Minis indstilling er 50hz - skal det evt ændres til 24? For det er det som er gældende når jeg afspiller fra min blu Ray afspiller ?

Og hvad er popcorn hour? :-)
Af Mysen
Du kan skrue op for cellelys. Det skulle vist give et skævt gamma især i de helt lyse farver, men ødelægger til gengæld ikke sortniveauet.

Det er aldrig godt for billedet, at rykke for langt væk fra de anbefalede kontrastindstillinger, men nogle mennesker har måske vænnet sig lidt til det meget stærke lys fra et u-indstillet LCD billede, og føler derfor at plasmabilledet er for mørkt.
Jeg synes også det linkede billede virker meget mørkt ifht hvad jeg er vant til, men det kan selvfølgelig være kameraet, der snyder.
Af bantam
Er din Mac Mini udstyret med HDMI (indbygget) eller har den en en HDMI-adapter på?
Af irma_n
der er en mini-dvi adapter mellem macmini --> hdmi --> tv

og prøver med cellelys
Af bantam
OK - jeg har set problemer med konvertering til HDMI på f.eks.. en Macbook. Om det kan oversættes til din Mac Mini er ikke 100% givet - men afspillerne i Mac'en (med de adaptere jeg har set), har en tendes til at klippe shadow details, hvorved billedet bliver meget kontrastfyldt og farverne bliver overmættede. Jeg har ingen løsning, hvis dette er tilfældet. Man kan kun skrue lidt op for LYS på TV'et for at mindske effeken af klipningen.

Du kan bruge en kalibrerings DVD med en fininddelt gråtoneskala til at afgøre om der klippes i shadow detail.

(problemet har jeg ikke set på de nye Mac Mini'er med HDMI med Windows 7 Mediacenter - men om det er galt i Mac OS stadig ved jeg ikke helt - kan ikke huske, om jeg har testet det)
Af irma_n
hvor kan man købe sådan en dvd?
Af irma_n
tak for det - må lege lidt med det her i weekenden :-)