3. feb 2011, 18:00
Bare som en (lang) kommentar.
Ja, det er solgt mange af det her tv.
Men her inde er vi en gruppe mennesker der går en hel del mere op i billedkvalitet og ydelse.
Derfor er der mange af os der kikker tv efter, meget mere end de almindelige danske hjem.
Jeg må sige at jeg synes linebleed er noget lort.
Så er de merkelig at jeg ser linebleed på min, på de 2 modellerne der stod i min hifi-klub, på den modellen jeg har set i Elgiganten og på den modellen jeg så hos Saturn i Tyskland.
For at sige det sådan.
Jeg til dags dato ikke set en PSC7705 der ikke har haft linebleed.
Så at de flæste solgte tv-er tilsyneladende ikke har det, kan hænge sammen med at dem der har tv, ikke ved hvad det er. Ikke lader sig genere af det, eller er totalt uvidende om hvad vi snakker om.
Jeg har selv haft en kammerat med for at kikke på fladskærmer i en forretning. Han var stort set supertilfreds med billede på dem alle sammen. Men efter en kort intro til hvad han skulle kikke efter når der kommer til detaljer, skarphed, farver etc, så kunne han 5 minutter senere skille dem bedre fra hinanden. Så kunne han sige sig enig i hvorfor den ene var en del bedre en den andre.
Så her inde vil en typisk læse om flere "fejl" end hvad danskerne bemærker.
Jeg er sikker på at om mange af os kører rundt i biler med "småfejl". Ikke helt centreret rat, en lille smule skev hjulstilling. En lidt dårlig vægtfordeling. Men vi aner ikke hva vi skal føle efter, og synes bilen er top.
Så kunne en gå ind på et bil/race-forum og diskutere nettop vores bile, og en ville få en liste med småfejl erfarne racere kunne påpege.
Jeg har lært hvordan jeg bedømmer en skærms billedkvalitet. Hvad jeg skal kikke efter. Derfor kan jeg også påpege flere fejl, selv om skærmen er aldrig så god.
Jeg kan IKKE smage forskel på en vin til 25,- og en kvalitetsvinner til 250,-
Det vil sige, jo forskellen mærker jeg. Men jeg er ikke trænet i at bedømme hvilke kvaliteter der gør en vin god eller dårlig.
(Jeg drikker sån set aldrig vin, og derfor min store mangel på vinkundskab.)
Men jeg har bøvlet med hjemmebiograf i ca 10 år nu, og begyneder at forstå gamet.
Poenget mit med den her post er at det bliver for let at sige der findes nogle få dårlige skærme der ude, og resten er ok.
Jeg tror mere det er nogle af os der kan spotte mere en andre.
Jeg er overbevist om at jeg kunne komme hjem til en der synes hans PSC7705 er perfekt, og se/høre flere af de fejl jeg ser på min.
Jeg er overbevist om at der er nogen der ude der mener de ikke har et buzz-tv, men at jeg nok kunne høre buzz på lige præcis deres apparat.
Det handler om kompetence og "know what to check for".
For at sige det sådan.
Om jeg ikke havde tilbragt 10 år på diverse forum omkring skærme, lyd og hjemmebio, så ville jeg hellere ikke kunnet spotte halvdelen af "fejlene" jeg har på mine apparater.
Jeg har også en dyr projektor i loftet hvor jeg ser en del fejl, som andre ikke ser.
Jeg kan spille af en film her hjemme på hjemmebiografen, og gæster kan ikke høre at de har glemt at tænde for venstre og højre højttaler. (De kører via en egen effektforsterker).
Altså ser de film med center, sub og baghøjttalere.
Jeg spotter hurtig om sub ikke er på, om sidehøjtalerene ikke er på, eller om der er noget galt justeret. (Prologic vs ægte surround).
Det er en træningssag.
For at afslutte.
Det dummeste en gør er at købe et tv, og så begyned at kikke efter fejl. I hvertfald hvis fortrydelsesfristen er gået ud.
Så bør en hellere nyde sit produkt.
Så jeg har slået mig til ro med min linebleed, buzz, retention, døde pixel og beskidte skærm. De får nu hellere bare være der. Det er ikke kønt i en reklame med ensfarvet baggrund og med logoer. Men i filmsammenhæng generer det mig ikke.