Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fatbass
Hej har lige fået mit nye 3d panasonic ind af døren men:
super cool tv,men har sat 1 blu ray afspiller, 1 parabol hd boks, 1 ps3 og 1 xbox 360, alle disse har dolby digital, så har sat hdmi direkt til tvet og ført et optisk
kabel fra tv til surrend sound, men lyden er kun pro logic, kan man få digital lyd igennem på den måde?

og har læst THX mode skulle være bedst men billedet er meget meget mørkt

hpber i kan hjælpe

mvh
kristian
fatbass skrev:Hej har lige fået mit nye 3d panasonic ind af døren men:
super cool tv,men har sat 1 blu ray afspiller, 1 parabol hd boks, 1 ps3 og 1 xbox 360, alle disse har dolby digital, så har sat hdmi direkt til tvet og ført et optisk
kabel fra tv til surrend sound, men lyden er kun pro logic, kan man få digital lyd igennem på den måde?

hpber i kan hjælpe

mvh
kristian
Kort og godt, nej.
DR HD med dvb-t antenne er undtagelsen, her er lyden dts 5.1.
Hver enkelt af dine enheder, skal lydmæssigt, tilsluttes din surround receiver/forstærker.
Af Crax
MigSelv skrev:Kort og godt, nej.
Hver enkelt af dine enheder, skal lydmæssigt, tilsluttes din surround receiver/forstærker.
Er det en begrænsning for netop dette TV eller er det en generel 'feature' for digital lyd og nutidens TV?

Er det pga en begrænsning i HDMI? Hvis nej, burde det så ikke være muligt for producenterne 'bare' at videresende lyd signalet direkte til receiver, uden behandling?

Og lige en forespørgsel, nu hvor det formentlig er nødvendigt at forbinde hver enkelt enhed med receiveren... Hvad gør man, når ens receiver kun har én optisk indgang - findes der ordentlig optiske swtichere (der ikke koster en mindre formue) ?
Brugeravatar
Af MigSelv
Gadeberg87 skrev:Ang THX mode, så er den bedste indstilling for billedet "out of the box". Men du burde kalibrere det efter Rasmus' anmeldelse af tv'et.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1274367182

Indstillingerne er ca halvvejs nede på siden. Det burde give et bedre billede.
Hej
Ikke altid en god ide, at kalibrere en plasmaskærm, med data fra et andet panel. Der er forskel fra panel til panel, kør det ind, få det derefter kalibreret af fagmand.
Den næstbedste indstilling efter individuel kalibrering, er den medleveret THX mode fra fabrikken.
Crax skrev:
Er det en begrænsning for netop dette TV eller er det en generel 'feature' for digital lyd og nutidens TV?

Er det pga en begrænsning i HDMI? Hvis nej, burde det så ikke være muligt for producenterne 'bare' at videresende lyd signalet direkte til receiver, uden behandling?

Og lige en forespørgsel, nu hvor det formentlig er nødvendigt at forbinde hver enkelt enhed med receiveren... Hvad gør man, når ens receiver kun har én optisk indgang - findes der ordentlig optiske swtichere (der ikke koster en mindre formue) ?
Hej
Har dine komponenter coax lyd ud? Hvis, så brug disse, giver bedre lyd.
Hvor mange HDMI indgange er der på receiver? Er der også HDMI monitor out?
Forbind alt du kan med HDMI til receiver, forbind derefter receiver med HDMI til tv.
Crax skrev:

Hej
Ikke en begrænsning for lige netop dette tv, vil tro, at dette gælder alle producenter.
fatbass skrev: og har læst THX mode skulle være bedst men billedet er meget meget mørkt
Billedet i THX profilen skulle ikke ligefrem være "meget, meget mørkt", men plasma TV har generelt en relativ lav lysstyrke, og hvis du før havde et LCD TV som kørte med indstillingerne fra fabrikken, så vil billedet på VT20 nok umiddelbart virke lidt 'dunkelt' i sammenligning. Du kan evt. læse lidt om lysstyrken på plasma TV i tråden "cd/m2 på plasma?" i kategorien "Panelteknologi".
fatbass skrev:Hej har lige fået mit nye 3d panasonic ind af døren men:

hpber i kan hjælpe

mvh
kristian
Det er vigtigt at vi lige holder æbler og pærer adskilt.

TV signaler: Her burde lyden kunne overføres fra dit TV til din receiver som det nu engang modtages, hvis du sætter antennestikket direkte i TV'et. Nu ved jeg ikke hvordan det ligger for satellitkanaler, men over kabel TV er der flere og flere HD kanaler som sender dolby digital 5.1.

TV via boks: Her vil det være bedre at sende signalet, enten både billede og lyd eller i hvert fald lyd direkte til receiveren. Herved undgår du at lyden nedgraderes af TV'et.

Andre enheder: Slut aldrig disse direkte til TV'et! TV kan meget sjældent videresende andet end stereo fra tredje parts kilde, så du vil gå glip af enhver form for surround fra DVD/Blu ray.
Af fatbass
tak for alle svarene :-)

har snakket med panasonic, og man kan ikke få lyden igennem tvet

billedet har jeg vendede mig til, havde et panasonic 42 plasma før som var 5 år gammelt og aldrig kalbiret på samme måde :-)

men et nyt spørgsmål, der er usb indgange på både tvet og bluray afspilleren, har prøvet at ligge en film over på et usb stick og det virker fint. Men tænkte på om man kunne gøre det samme med en usb harddisk har prøvet med ville ikke finde den, noget bestemt format man skal formater den i? eller?
Brugeravatar
Af MigSelv
fatbass skrev:tak for alle svarene :-)

billedet har jeg vendede mig til, havde et panasonic 42 plasma før som var 5 år gammelt og aldrig kalbiret på samme måde :-)

men et nyt spørgsmål, der er usb indgange på både tvet og bluray afspilleren, har prøvet at ligge en film over på et usb stick og det virker fint. Men tænkte på om man kunne gøre det samme med en usb harddisk har prøvet med ville ikke finde den, noget bestemt format man skal formater den i? eller?
Hej
Hvis HDD skal virke på TV, skal TV formatere den, alt indhold slettes derved. Efterfølgende vil HDD ikke virke på PC, før ny formatering er foretaget.
Din HDD vil derfor ikke virke på TV, hvis den er PC formateret og med filer.
Et mediecenter med film osv. på HDD, vil virke tilsluttet en HDMI port.
En TV formateret HDD, vil virke som HDD optager ( videooptager ), med ganske overbevisende kvalitet.
Af fatbass
ok :-(
og det sidste søgte lidt på nette med media server, og fandt ud
af at panasonic anbefaler twonkey, sener har så læst at mange
har fået en lince med deres tv, gælder det også for danmark, for syns
ikke jeg har set noget?
Af AndersA
Ellers så brug din ps3 som mediaserver? :P Du kan hente programmet ps3 mediaserver, virker upårklageligt.
Af Præsten
MigSelv skrev:
fatbass skrev:tak for alle svarene :-)

Hej
Hvis HDD skal virke på TV, skal TV formatere den, alt indhold slettes derved. Efterfølgende vil HDD ikke virke på PC, før ny formatering er foretaget.
Din HDD vil derfor ikke virke på TV, hvis den er PC formateret og med filer.
Et mediecenter med film osv. på HDD, vil virke tilsluttet en HDMI port.
En TV formateret HDD, vil virke som HDD optager ( videooptager ), med ganske overbevisende kvalitet.
Sådan fungerer det hvis du vil bruge USB harddisken til at optage på. Hvis man nu blot vil afspille de film der allerede ligger på en USB-hdd, burde det så ikke kunne lade sig gøre? Svjv må disken ikke have flere partitioner, hvorfor jeg ikke har prøvet på min egen G20 endnu.

mvh

Præsten