Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wlsg
Jesper, dit panel fejler ikke noget. Du skal gøre dig selv en tjeneste og sætte den på varm2 og 14 dage til 3 uger vil du takke dig selv fordi du gav det en change. Jeg havde det på præcist samme måde som dig. Jeg synes hvis var gulligt og alt blev generelt mere rødligt at se på, men som eksperterne siger er det fordi at man er blevet vænnet til at skulle kunne se alle detaljer og alt skal være kniv skarpt, bare fordi man, med den nye teknologi.
Detter er ikke svaret på det mest realistiske og mest virkelighedstro billede, det bla. derfor man sætter skarpheden ned, for netop at få et billede der er så virkelighedtro som hvis du så det i virkeligheden med dit eget øje.
Når du sætte instillingerne på "normal" i stedet for "varm2"
Vil farverne ikke være som at se dem med sine egne øjne.
Du kommer til at vænne dig til at se et mere naturligt og mere nøgagtigt farve gengivelse når du har haft den sat på "varm2" efter et par uger. Herefter vil du synes at hvis ikke længere er hvid og alt generelt er meget kunstigt at se på hvis du prøver at sætte den tilbage på "normal"

Gi det en change. :)
Af JesperAndersen
wlsg skrev:Jesper, dit panel fejler ikke noget. Du skal gøre dig selv en tjeneste og sætte den på varm2 og 14 dage til 3 uger vil du takke dig selv fordi du gav det en change. Jeg havde det på præcist samme måde som dig. Jeg synes hvis var gulligt og alt blev generelt mere rødligt at se på, men som eksperterne siger er det fordi at man er blevet vænnet til at skulle kunne se alle detaljer og alt skal være kniv skarpt, bare fordi man, med den nye teknologi.
Detter er ikke svaret på det mest realistiske og mest virkelighedstro billede, det bla. derfor man sætter skarpheden ned, for netop at få et billede der er så virkelighedtro som hvis du så det i virkeligheden med dit eget øje.
Når du sætte instillingerne på "normal" i stedet for "varm2"
Vil farverne ikke være som at se dem med sine egne øjne.
Du kommer til at vænne dig til at se et mere naturligt og mere nøgagtigt farve gengivelse når du har haft den sat på "varm2" efter et par uger. Herefter vil du synes at hvis ikke længere er hvid og alt generelt er meget kunstigt at se på hvis du prøver at sætte den tilbage på "normal"

Gi det en change. :)
Hej William; jeg hører (læser) hvad du skriver, omend jeg synes at det virker underligt at man først skal vænne sig til en "kunstig varme" før at det opleves som "naturligt" - men når du har haft samme oplevelse af at "hvid ligner gult" som jeg, og alligevel er blevet begejstret for "varm2" efter tilvænning, har jeg besluttet at give det en chance.
Tak for dit input/gode råd!
Af Mysen
Det handler jo også om, hvad der er det korrekte. De fleste folk vænner sig hurtigt til det blålige billede, når farvetemperaturen er høj. - så meget, at et neutralt billede vil virke rødligt. Man kan ikke gå 100 % efter Rasmus' test, men de ting du ændrer er i teorien skadeligt for billedet. Dermed ikke sagt, at det ikke passer fint til dig.
Det er rigtigt, at man hurtigt vænner sig til det varmere og mørkere billede, men at nogle vælger, at ignorere anbefalingerne er som så fint nok, hvis det gør dem mere glad for billedet.

På et B&O tv kan du ikke komme af med det blålige billede, med mindre du hyrer en professionel til at kalibrere det. De mener nemlig ikke at referencen på 6500 kelvin giver et godt billede.
Af bantam
På forhånd undskyld off-topic...

Min opfattelse er ikke så meget at B&o ikke synes at D65 (~6500K) ikke ser godt ud - de lader sig blot styre af, hvad kunderne bedst kan lide og dermed, hvad der sælger bedst - og det er desværre en højere farvetemperatur, som giver et indtryk af et skarpere, og mere kontrastfyldt billede. De ( B&o ) er nok nødt til det, da brugernes præference er blevet flyttet af det "farvetemperaturræs" som vel egentligt blev startet af S*n*, og som de andre TV-apparatproducenter måtte følge efter for at kunne imponere i butikkerne.

Det er iøvrigt en skam, at B&o ikke tilbyder en indstilling, der tillader ejeren af TV'et selv (altså uden at ringe efter en ekspert) at vælge om TV'et nogenlunde skal opfylde kravene til farvegengivelse iflg. standarderne.
Af JesperAndersen
bantam skrev:På forhånd undskyld off-topic...

Min opfattelse er ikke så meget at B&o ikke synes at D65 (~6500K) ikke ser godt ud - de lader sig blot styre af, hvad kunderne bedst kan lide og dermed, hvad der sælger bedst - og det er desværre en højere farvetemperatur, som giver et indtryk af et skarpere, og mere kontrastfyldt billede. De ( B&o ) er nok nødt til det, da brugernes præference er blevet flyttet af det "farvetemperaturræs" som vel egentligt blev startet af S*n*, og som de andre TV-apparatproducenter måtte følge efter for at kunne imponere i butikkerne.

Det er iøvrigt en skam, at B&o ikke tilbyder en indstilling, der tillader ejeren af TV'et selv (altså uden at ringe efter en ekspert) at vælge om TV'et nogenlunde skal opfylde kravene til farvegengivelse iflg. standarderne.
Bantam; hvis jeg så må prøve på at bringe dit ott-topic ind i topic ( :) ); vil en indstilling til "varm2" f.s.v. angår Samsung bringe TV'et tættest på D65 ? - for jeg tænker umiddelbart IKKE..?...
Af bantam
Normalt er det Warm2 eller Warm1, der ligger tættest på D65 for samsungs TV. Nogle gange er Warm2 lidt for lav og Warm1 lidt for høj i farvetemperaturen. Normalt ville man nok blot vælge film-tilstand og derefter indstille hvidbalancen - og evt. gamma-equalizeren.

Jeg *har* desværre ikke nogen målinger på C7705 plasma-TV'et (jeg har målt på et C6505), selvom om jeg et par gange har efterlyst ejere til en uformel (= meget, meget, meget billig) kalibrering, såfremt de var indenfor en fornuftig afstand fra Viborg eller Aalborg.

Iøvrigt: Det, der er interessant med Samsungs CMS er, at der anvendes RGB-kontroller til at ramme den ønskede gamut. Det kan godt nok være svært med de gængse målemetoder og software-værktøjer (der bruger hue/tint, luma og mætning i stedet) - men med lidt snilde er det ultra-let at ramme korrekt, såfremt det aktuelle TV *kan* ramme standarden mht. farvegengivelsen.
Af Steen Bay
bantam skrev:Det er iøvrigt en skam, at B&o ikke tilbyder en indstilling, der tillader ejeren af TV'et selv (altså uden at ringe efter en ekspert) at vælge om TV'et nogenlunde skal opfylde kravene til farvegengivelse iflg. standarderne.
Jo, det er mildest talt "en skam", og det kunne måske diskuteres hvorvidt f.eks. BeoVision 10 med en fastlåst farvetemperatur på 9978 Kelvin egentlig har gjort sig fortjent til en 'Top Anbefaling Award'.
Af Mysen
Netop det at man ikke selv har muligheden for at justere dette, vurderer jeg til, at de selv mener, at en så høj farvetemperatur giver det bedste billede. Det er selvfølgelig også præget af, at kunderne foretrækker det blålige billede.
Det er helt apple-agtigt, at man er så arrogant i sin overbevisninger, at kunden ikke får chancen for at justere til egne præferencer. Det kræver jo en jailbreak at personliggøre sin iPhone, og det kræver en ekspert, at justere billedet på et tv.
Af kruga
bantam skrev:Normalt er det Warm2 eller Warm1, der ligger tættest på D65 for samsungs TV. Nogle gange er Warm2 lidt for lav og Warm1 lidt for høj i farvetemperaturen. Normalt ville man nok blot vælge film-tilstand og derefter indstille hvidbalancen - og evt. gamma-equalizeren.

Jeg *har* desværre ikke nogen målinger på C7705 plasma-TV'et (jeg har målt på et C6505), selvom om jeg et par gange har efterlyst ejere til en uformel (= meget, meget, meget billig) kalibrering, såfremt de var indenfor en fornuftig afstand fra Viborg eller Aalborg.

Iøvrigt: Det, der er interessant med Samsungs CMS er, at der anvendes RGB-kontroller til at ramme den ønskede gamut. Det kan godt nok være svært med de gængse målemetoder og software-værktøjer (der bruger hue/tint, luma og mætning i stedet) - men med lidt snilde er det ultra-let at ramme korrekt, såfremt det aktuelle TV *kan* ramme standarden mht. farvegengivelsen.
Jeg har et nyt plasma c7705, bor 30 km fra Aalborg, hvad er det du gerne vil?

Måske vi kan finde ud af noget, får dog nok skiftet panel om en 10 dages tid..
Af Fredtoft
bantam skrev:Normalt er det Warm2 eller Warm1, der ligger tættest på D65 for samsungs TV. Nogle gange er Warm2 lidt for lav og Warm1 lidt for høj i farvetemperaturen. Normalt ville man nok blot vælge film-tilstand og derefter indstille hvidbalancen - og evt. gamma-equalizeren.

Her er hvidbalancen for en godt indkørt PS50C7705 i Film-indstilling på henholdsvis Varm2 (standard) og Varm1. Alle yderligere indstillinger er helt OOB.

Varm2 har et synligt rødstik hele vejen, hvilket en del ejere har bemærket.

[img]http://www.av-blog.dk/wp-content/upload ... _Varm2.jpg[/img]

Varm1 er efter min ovebevisning det bedste kompromis af de to, hvis man ikke foretager yderligere tilpasninger.

[img]http://www.av-blog.dk/wp-content/upload ... _Varm1.jpg[/img][/img]

I begge tilfælde kan hvidbalancen dog passes meget præcist ind på D65 hele vejen med 10-punkt justeringsmuligheden.

Som altid, YMMV, der er tale om et godt indkørt panel af V4 typen, det vil givetvis se anderledes ud med en helt ny skærm.

Edit: For dem det måtte interessere, havde pågældende skærm et sortniveau på 0,11 cd/m2 ved 24/60/96 Hz, og 0,18 cd/m2 ved 50 Hz.
Af bantam
kruga skrev:
bantam skrev:... selvom om jeg et par gange har efterlyst ejere til en uformel (= meget, meget, meget billig) kalibrering, såfremt de var indenfor en fornuftig afstand fra Viborg eller Aalborg.
Jeg ville oprindeligt gerne have lavet en relativt grundig analyse af skærmens performance ligesom jeg f.eks. gjorde for Panasonic's G20 (http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... PID=776302) og VT20 (http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... thp50vt20e).

Jeg må nok erkende, at hvis jeg skal prioritere min tid, er dette års modeller (uanset mærke) nok mere interessante at kaste indsatsen efter.
Af bantam
@Fredtoft: Jeg er enig i din vurdering (og tak for måledata).

@Andre: Det er interessant at bemærke, at WARM1 (i Fredtofts målinger) faktisk ligger med en estimeret farvetemperatur på ca. 6500(+) Kelvin. Det er netop det, der er interessant ved begrebet "farvetemperatur", som ikke er entydig. Hvis man i standard gamut'en trække en linie fra magenta til grøn vil punkterne på denne linie have en farvetemperatur på 6500K - men farvegengivelsen er ikke korrekt, da D65 ikke er ramt.
Af kruga
bantam skrev:
kruga skrev:
bantam skrev:... selvom om jeg et par gange har efterlyst ejere til en uformel (= meget, meget, meget billig) kalibrering, såfremt de var indenfor en fornuftig afstand fra Viborg eller Aalborg.
Jeg ville oprindeligt gerne have lavet en relativt grundig analyse af skærmens performance ligesom jeg f.eks. gjorde for Panasonic's G20 (http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... PID=776302) og VT20 (http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... thp50vt20e).

Jeg må nok erkende, at hvis jeg skal prioritere min tid, er dette års modeller (uanset mærke) nok mere interessante at kaste indsatsen efter.
Det er sgu ærgerligt at jeg er så sent på den :)

/kruga