Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Senic
MigSelv skrev:Ved tilkøring sikrer du dig, at fosforen ældes ens, over hele skærmens areal. Det er også i de første par hundrede timer eller så, at fosforen er nemmest at påvirke, både til den gode og dårlige side ( burn in ).
Tilkøring med ens belastning over hele skærmen, er et frit valg. Denne metode sikrer blot, nul risiko for burn in samt ens ældning af fosforen.
Burn in risikoen vil altid foreligge, men risikoen er langt mindre, når fosforen har "sat" sig.
Burn-in er risikoen er den samme - uanset 200 timer eller ej. Tror du mener retention istedet, som måske kan mindskes en lille smule. Ser du "normalt" tv tror jeg fosforen ældes pænt jævn. Hvem sætter lige grænsen 200 timer ? tvivler stærkt på det ifht. v/vt20
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et faktum, at fosforens ældningskurve er stejlest i de første par hundrede driftstimer. I denne periode vil du altså miste lysstyrke i cellerne hurtigere end ellers, så hvis du ikke sørger for at have noget vekslende materiale på skærmen (eks. undgå kanallogo i toppen), så vil du hurtigere skabe fastbrænding. Især VT20 har vist sig at være offer for dette fænomen - sandsynligvis pga. det mere lysstærke panel, som man bruger til 3D.

Det hele handler om at få ældet fosforen homogent, så du kommer ned på et mere fladt stykke af ældningskurven på samme tid for alle områder af skærmen. Når du først har ramt den mindre stejle del af kurven, så vil det tage længere tid at udligne forskellen i lysstyrke, hvis dele af skærmen er ældet hurtigere grundet stationære elementer i billedet. Se grafen herunder for en illustration
Billede

Det er meget forkert, at påstå at en plasmaskærm er lige modstandsdygtig overfor burn-in i hele sin levetid.
Af Senic
OK Yakken - jeg tror jeg formulerede mig forkert. Facts er facts og jeg skal ikke påstå at fosforcellerne ikke er mere modtagelige i de første 200 timer - det viser din graf jo, men spørgsmålet er jo så om det gør så meget ? Det kan godt være de er mere modtagelige i starten - men ifht. hvad ? Det betyder jo ikke at du efter 200 timers indkøring kan sidde og game 5-6 timer hver dag - skærmen bliver ikke kureret af indkøringen, men risici for burn in mindskes - men med hvormeget ?

Jeg forsøger "bare" at nedtone den trend som jeg synes er fremme om at pas nu på din plasma skærm - hvis du ikke "indkører den" så risikerer du burn in med det samme... Du risikerer burn in uanset - det handler om sund fornuft og som jeg skrev alm. tv kigning - så sker der intet.

Ang. modstands dygtighed overfor burn in er det vist et fact at dagens plasmaskærme er blevet betydeligere stærkere. Og jeg skrev også at man skulle indstille skærmen efter jeres foreskrifter - dvs. ikke pangfarver og "knald" på kontrasten.
Husker tydeligt for 5-6 år siden at vi på jobbet fik en overvågningsskærm - en pioneer plasma...hmmm var ikke et smart valg ;O) Og gør lidt ondt i hjertet idag at få en så god/dyr skærm ødelagt (heldigvis blev den stjålet)...nå..

Så jeg ser absolut ingen grund til indkøring - hvis man ellers bruger lidt sund fornuft.
Det er ikke for at træde dig over tærene eller noget, men snakker udelukkende af erfaring med. bl.a. min V20 og hvordan jeg har oplevet det.
Jeg betvivler ikke din erfaring for den er lang større end min.

Venligst Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som nævnt så er VT20 faktisk et skridt tilbage ift. sidste generation ( eller bare de andre 2010 modeller). Min graf er en illustration af hvordan lysstyrken i skærmen ser ud som funktion af tiden - ikke en måling. I virkeligheden er der lidt bølgegang i kurven, men den første del er netop ekstra stejl ift. "resten".
Af Senic
Ved du hvordan grafen ser ud for V20 ? Det er jo et andet fosforlag i denne ? Har hørt fra flere at der er mere retention i vt20 end i v20.