Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
Jeg checkede lige det tilsvarende testbillede på DVE HD Basics - og her er det beregnet til BT.709 (Rec.709). Det er et andet klip på skiven, der viser forskellen med BT.709 og BT.601 (NTSC) - så det er nok det samme på HD DVD-versionen.

Problemet med farvefiltrene er, at de er designet til at lade lyset komme igennem på en relativt specifik måde bestemt af filtrenes spektral egenskaber (med den begrænsning der nu engang er i forhold til produktionsmetoder etc.) - og samtidigt er lysudsendelsen fra forskellige paneler og panelteknologier meget varierende i deres spektrale sammensætning, og derfor er det ganske usikkert, om filtrene og panelerne matcher hinanden.

Derfor kan der sagtens være forskelle i hvor godt de tre grundfarver passerer igennem de respektive filtre og dermed hvor godt et billede de tegner af farvedekodningen. I og for sig bør man have samme forbehold overfor colorimetre, som også er baseret på farvefiltre modsat et spektrumradiometer, der måler den reelle spektrale sammensætning (hvor nøjagtigheden/opløsningen naturligvis afhænger af instrumentets konstruktion). Man kan forøge colorimeterets nøjagtighed ved at profilere op mod et spektrumradiometer før anvendelsen (pr. panel).

Mht. hvidbalancen: Der kan være synlige forskelle mellem apparater - og specielt vil der alt andet lige kunne være forskelle som funktion af drifttiden, da de tre fosfortyper (R, G og B) ikke ældes lige hurtigt.

Der kan laves automatik, som trinvis forsøger at justere hvidbalancen på plads som funktion af drifttiden (det er angiveligt det Panasonic gør) eller som funktion af afsat energi (som Pioneer efter sigende gjorde). Justeringen kan ske i større eller mindre doseringer.

For ikke at forvirre andre læsere, er det lige nødvendigt at notere sig, at det viste testbillede ikke kan bruges til at justere hvidbalancen - det er beregnet til justering af farvedekoderen og evt. farvestyrken (TINT/HUE/COLOUR).

Det er umuligt at sige, om du har ramt rigtigt mht. hvidbalancen uden måleinstrumenter - og justering af G-gain/cut var også kun ment som et eksperiment, da man oftest vil justere på R og B frem for G, hvor det er muligt (man kan sige, at en nedjustering af G svarer til en samtidig opjustering af R+B).

Mht. banding-problemet er det svært at sige, hvad der er galt, når det er alle kilder, der driller. Man _kan_ forestille sig en meget skæv justering af hvidbalancen kan indsnævre dynamikområdet og medføre en form for klipning og dermed banding - men så er vi ude i noget mere avanceret kalibrering. Tilbage står naturligvis også muligheden af, at du er mere opmærksom på problemet end de fleste, som du selv er inde på.
Af THM
jeg ser også banding på mit G20, men det er kun indimellem når der kommer et billede hvor en farve ændre sig gradvist, det kan f.eks. være en lygte under vand hvor den blå farve rundt om lygten bliver gradvist mørkere. det er dog ikke noget der genere mig i daglig brug...
Af Saltefanden
Tak for forklaringen Bantam :) Det er jo tit sådan at når man først har fået øje på et problem, kigger man jo også konstant efter det. Det må jeg hellere vænne mig af med :p

Jeg har dog fået fat på nogle settings fra AVForums som jeg synes forbedrer det meget. Jeg poster dem lige nedenunder så andre så andre med samme bekymringer kan prøve dem af:

Gamma: 2,4

Whitebalance: RGB-gain (-14, -11, -2), RGB-cutoff (-6, -5, 0)
Colour management: RGB-hue (0, 0, 0), (0, 0, +1)

Meget bedre end hvad jeg selv er kommet frem til, og jeg må sige at de forbedrer en hel del!
Af maskus
[quote=[...]

Gamma: 2,4

Whitebalance: RGB-gain (-14, -11, -2), RGB-cutoff (-6, -5, 0)
Colour management: RGB-hue (0, 0, 0), (0, 0, +1)

Meget bedre end hvad jeg selv er kommet frem til, og jeg må sige at de forbedrer en hel del![/quote]

Godt du fandt en god løsning, hader selv, når tingene ikke er helt rigtige... og fedt at du poster "din løsning". Det kan hjælpe andre.
Brugeravatar
Af MigSelv
Banding på min model, opleves kun yderst sjældent, og kun på sd signaler hvor optagelsen i forvejen har været middelmådig udført.
Hvis jeg ikke husker forkert, var fænomenet større i "tilkøringsfasen".
Af Omfufu
Jeg oplever slet ikke de problemer med min vt20.

Jeg har lavet en profesionel1 med indstillingerne fra Rasmus guide/Test, og derudover har jeg lavet en profesionel2 med settings til 3d, og det fungerer fantastisk.

Edit: disse indstillinger jeg PT bruger til 3D, har ikke fundet andre som er bedre lige PT.

http://www.digitalworldz.co.uk/253504-j ... -vt20.html
Af maskus
Jeg oplever faktisk også banding på mit 50G20, især i ansigter, hvilket er mega irriterende. Har endnu ikke kunnet indstille mig ud af det... da jeg ikke helt ved, hvilke indstillinger jeg skal skrue på.
Af Lars_ZK
Jeg kan se, at det ikke er blevet bedre. Det nævnes endda i testet af GT30. Måske skulle man bare holde fast i min LG PQ6010. Den klarer det sgi udemærket endnu. Den mangler dog 3D, men nu vil jeg vente spændt på at læse tests af LG's Cinema 3D og se om det kunne være et alternativ.