Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på udkig efter et stort fladskærms TV, går efter 50".

Vi sidder sådan set kun ca. 2,5 m fra skærmen, så tænker på om det egentlig er for meget?

Men er det ikke mere bare en vanesag, eller kan det godt blive alt for stort?

Til computer bruger jeg en 27" skærm, og det går rigtig godt. Prøvede med et billigt 32" Full HD TV en overgang, men det var for stort, når man sad lige opad på skrivebordet - så lidt bange for det samme med stuens TV også.

Er der nogen der erfaring med at sidde tæt på en 50" eller gode råd i den forbindelse?
Af trykkertor
50" til 2.5m er supert.
Du vender dig hurtig til størrelsen.
Har selv 63" som er 3.8m fra sofaen.
Men når jeg gamer eller ser film alene, trækker jeg min gamerstol frem så jeg sidder 2.5m fra min 63".

Så 50" fra 2.5m lyder perfekt.
Af Mysen
Det kommer også an på kvaliteten af de 50". Hvis du køber noget billigt lort, er det nemmere at se alle fejlene.
2,5 meter til min skærm passer meget godt. Jeg sidder selv 3,5 meter fra 50" som regel, men hvis jeg rykker frem på hjørnesofaen passer det faktisk lidt bedre. Så sidder jeg 2- 2,5 meter væk.
Af Thuekr
Hvad vigtigere er end kvaliteten af TV'et er kildematerialet. At glo på TV2 (SD) signal er ikke nogen fornøjelse så tæt på. At glo på en god Blu-ray film er skæppeskønt.
Af Mysen
TV2 er i langt de fleste tilfælde fint nok til 50" ca. 2,5 meter væk. Hvis kildematerialet gælder en eller anden amerikansk serie, så er det måske lige stort nok, men i de fleste tilfælde er det passende. Ved blu-ray må det helst ikke blive mindre...