Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket 3DTV til PS3?

Mit gamle Sony KDL-40W4000 blev sjålet ved et indbrud, og har derfor brugt de sidste par uger på at læse herinde og spekulere mens jeg venter på penge fra forsikringen.

Jeg bruger typisk mit TV alle de timer jeg er hjemme (aften+weekend), men aldrig til at se TV på. ca. 75% af tiden er enten PS3 eller Xbox tilkoblet hvor jeg ofte streamer SD&HD via DLNA eller spiller, og resten af tiden er min MacBook tilkoblet hvor jeg streamer diverse e-sport udsendelser fra internettet (desværre ikke youtube baseret).

Jeg er ret stor fan af 3D og vil gerne have muligheden for at spille fx Wipeout, GT5 og Killzone 3 i 3D, samt se Blu-rays i 3D via PS3.

Min stue er mørk, og jeg har normalt kunstigt lys fra sparepærer om dagen også, så lysstyrke eller reflektioner er ikke et issue. TV'et er placeret på et møbel og dermed er bagudrettede stik også et non-issue.

Jeg er kommet frem til følgende tre kandidater men vil også gerne høre om der er nogen jeg har overset: Sommetider kan jeg blive opslugt af et spil, og spille i mange timer i streg (14-20 timer), og da jeg så følgende indlæg TX-P50VT20E eller LG 50PX950N? omkring gaming+plasma, tænkte jeg at mit valg måske allerede var truffet. HX800 skulle jo eftersigende være en af de bedste LCD/LED 3DTV på markedet nu (HX900 er bare urimeligt dyrt).

Hvor alvorligt skal jeg tage problemerne med burn-in og retention i forhold til gaming i længere tid?

Jeg er også kendt for at falde i søvn foran TV'et med en risiko for menu'er m.m. fra PS3/Blu-rays der kører i loop.

Derudover går jeg lidt op i at spare på strømmen, og da mit TV ofte er tændt i lange perioder betyder det noget for mig hvor meget strøm det bruger, men det skal ikke være en afgørende faktor da kvaliteten er vigtigere.

Korrekt understøttelse af Blu-rays 24p er vigtigt. Derudover er input-lag og opdaterings frekvenser naturligvis vigtigt i forhold til gaming. Anmeldelserne for de tre modeller er alle sammen positive, men hvad siger i med modellerne i forhold til hinanden?

Det sidste punkt jeg er bekymret for er 1:1 pixel mapping. Det har jeg jo være vant til er nemt med mit gamle Sony LCD. Full-pixel settings på alting, og det mappede perfekt på både PS3 og PC/Macbook. Hvordan fungerer dette i praksis med plasma på ovenstående modeller, er det lige så nemt/godt som på LCD?

Set i forhold til at TV'et primært skal anvendes sammen med en PS3 til gaming, blu-rays og dlna streaming, samt tilkobles PC/MacBook, hvilket TV vil i så anbefale?

På forhånd tak.

Edit: Tilføjet LX900 efter Fona har sat den på tilbud.
Senest rettet af cypres 1. mar 2011, 09:26, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Weissbier
Normalt ville jeg anbefale plasma, fordi det generelt giver den bedste billedkvalitet, men fordi du spiller, har jeg valgt Sonyen. Lad være med at tage chancen med plasma.
Brugeravatar
Af MigSelv
Weissbier skrev:Normalt ville jeg anbefale plasma, fordi det generelt giver den bedste billedkvalitet, men fordi du spiller, har jeg valgt Sonyen. Lad være med at tage chancen med plasma.
Enig.
Med det spillebehov du anfører, ville jeg ikke turde at bruge et plasma tv.
Sønnen har just investeret i et 46HX800, et yderst fornuftigt tv.
Kritikpunkter herfra, menuer er langsomme ( i forhold til mit Pana ), og som så mange andre led kantbelyste tv, er der overbelysning, her i nederste højre hjørne ( kan selvfølgelig forekomme andre steder ).
I forhold til plasma, ses der mere crosstalk, men lysstyrken ved 3D er derimod i top, i forhold til det noget mørkere 3D billede ved plasmateknologi. På denne Sony model, kan der endda vælges hvor meget lys i 3D mode. Husk dog på, at briller og transmitter er tilkøb ( omkring 2500 kr. ).
Af loberg
Plasma er vejen, du for meget mere for pengene, og burn-in burde ikke længere være et problem.

Har selv Plasma og gamer ret meget PS3 bla gt5 og selv efter et par 24 timers løb, har jeg endnu ikke oplevet retention eller burn-in

Så ville ikke være betænklig ved og købe plasma igen
Af cypres
Jeg endte med at købe et KDL46HX800, mange tak for jeres input. Jeg tænkte jeg ville følge op på købet her 2 uger efter.

Det er en kraftig forbedring over mit gamle Sony, så meget er sikkert. Dens 2D gengivelse er helt fantastisk, og mens clouding er til stede, er det slet ikke noget jeg ligger mærke til, selv i meget mørke scener i mørke rum. Pixel-mapping, upscaling osv. virker perfekt, så videooutputtet fra PCen er super.

3D oplevelsen er ikke helt så gnidningsfri, dog. Transmitteren er meget lille og diskret, men brillerne er for stramme. De er ganske simpelt ikke behagelige for mit hovede, og jeg ser ingen årsag til at de skal stramme så godt fast, man skulle næsten tro de var lavet til sport. Håber de løsner sig lidt med tiden.
Jeg vil sige at cross-talk er meget synligt. Jeg har desværre intet sammenligningsgrundlag, da jeg kun har set 3D i biografen, og i butikkerne, men det er klart et problem. I praksis er problemet dog knap så stort, da fokus området i film typisk ligger på en neutral 3D dybde, og begge øjne derfor ser det samme. Når først filmen er i gang, så lægger man kun sjældent mærke til det.
Jeg nyder dog virkelig at se 3D film, og spil som Wipeout, GT5 osv. i 3D. Det er imponerede hvor meget godt 3D gør for et racerspil. I hvert fald når man får indstillet det rigtigt. Muligheden for at se 3D materiale derhjemme er klart investeringen værd, men det er også et punkt hvor jeg ser frem til forbedringer i de kommende generationer.

En ting som jeg syntes flatpanels ikke har nævnt tilstrækkeligt er 3D understøttelse via Half-SBS (side by side) eller Over-Under, hvor der sendes et normalt 2D signal til TV'et, med billedet opdelt i to halvdele (et til hvert øje), hvor man ved at aktivere 3D-menuen på TV'et kan få det til at kombinere de to halve til ét 3D billede (ved halv opløsning). Dette gør det muligt for fx Black Ops at levere 3D på Xbox, og for en PC/Mac at vise 3D film, fx lagret i MKV formatet. Her skal man dog være opmærksom på at de kan være nødvendigt at justere dybden, dvs. punktet hvor billederne kombineres alt efter indholdet, men default virker til det meste (black ops skulle have -2). Det er ikke så godt som rigtigt 3D via Blu-ray eller PS3 selvfølgelig, men det åbner op for mere 3D indhold, og kompatibilitet med gammelt udstyr.
Af mhca
Kief skrev:Der er en som sælger en LX900 her.. måske kan du gøre en god handel?

http://www.baboom.dk/html/mar_vis.asp?MarID=607653
Det var en fesent lille 40" skærm. Det er ikke meget værd i 3d, medmindre man vil sidde tæt på.

Cypres, hvor meget arbejde har du gjort i at justere 3d indstillinger? Er det mest rettet mod Half-SBS eller har du også justeret 3d for PS3 gaming?

Jeg har ikke leget så meget med det, kun lige testet Black Ops kort på min nye Samsung. Ved ikke om jeg gider bruge det til så meget pga. crosstalk og dæmpet lysstyrke.