Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Min tur til et langt indlæg..:

Først og fremmest, så er det den rigtige holdning Rumleskaft, for det er et ganske godt tv.

Samtidig så synes jeg på ingen måde, at Trykkertor er selvhævdende på nogen negativ måde, som Jesper skriver. Der er bare nogen, der går mere op i tingene end andre, og at kigge på forums er bestemt en af måderne at blive den type. Det gør ham til ekspert i at finde fejl andre ikke ser, men jeg tror det er en egenskab, han hellere ville have været foruden.

Jeg er selv rimelig ny indenfor "entusiast" folket, og jeg er nok derfor mere blot interesseret end entusiast som så. Når det er sagt, så er det netop pga. forums, at jeg idag er begyndt at finde flere irritationsmomenter ved mit tv, jeg ikke tidligere har tænkt over. Jeg har ikke økonomien til et setup som Trykkertor, og klarer mig derfor med en middelmådig forstærker til lyden. Den har gjort det godt for mig, men den er altså bare ikke god nok, hvilket er noget jeg erfaret blot ved at begynde at tænke over det. Samtidig kunne jeg godt bruge en soundbar til alm. tv, men jeg er ikke lydentusiast nok, til at acceptere, at den vil få min stue til at fremstå grimmere i mine øjne. Og jeg får alligevel aldrig overtalt min bedre halvdel til, at vi mangler både forstærker og soundbar.
Jeg ser ikke linebleed, men det er muligvis fordi jeg ikke er tæt nok på skærmen, og jeg vil altså ikke lede efter det, der hvor jeg kan mærke varmen fra skærmen. Til gengæld er retention begyndt at irritere mig mere og mere, selv om det ikke er blevet værre, end da jeg købte det. Når tv'et kører med minimum lyd kan jeg endda høre den smule buzz, der er på mit tv, og det har heller aldrig irriteret mig. Men ved at være opmærksom på, at den er der, kan jeg slet ikke lade være med at høre det, når tv'et kører med lav volume. Det er altså noget, jeg først er begyndt på for nyligt, og det skyldes alene, at jeg er blevet mere interesseret i kvaliteten af mine ting.
I starten synes jeg, at lyden var overraskende god i forhold til tykkelsen af tv'et, og jeg kunne sagtens nøjes til alt andet end musik og film. Nu har jeg så fundet min gamle Harmony One frem, for jeg gider ikke længere nøjes med lyden i tv'et.

Hvis jeg ikke havde oprettet en profil herinde, ville jeg nok have købt et Samsung LED, og så havde jeg misset den (efter min mening) LANGT bedre billedkvalitet, og jeg havde misset de 4 ekstra tommer. Til gengæld havde det nok kun været størrelsen, jeg havde irriteret mig over ved den LED, for de andre ting, der er galt ved disse modeller, ville jeg nok ikke bemærke, hvis jeg ikke kendte til billedkvaliteten på PS modellen.

Trykkertor skriver, at man absolut aldrig må lede efter fejl, og det udsagn vil jeg støtte. Jo mere bevidst man er, over hvad man skal lede efter, og jo mere man leder, jo mere finder man. Intet tv er perfekt, og der er ingen grund til at lede efter noget, der vil nage en, hver gang man ser det. Jeg sidder og kigger efter retention, der hvor underteksterne er i en film, for jeg ved, at den retention kommer på et eller andet tidspunkt, mens jeg ser filmen, afhængigt af hvor meget tale der er. Der er fanme for dumt, men sådan gør man, når først man er begyndt at bemærke det, og der ikke noget at gøre ved det.

Folk der sidder i timer, 20 cm fra tv'et og søger efter døde pixels, ujævnt lys, linebleed og retention på ensfarvede billeder fra en USB-stick er uvidende om, hvor skadeligt og dumt det er. Fair nok, hvis man stadig har fortrydelsesret, så er det da en god idé at kigge efter tingene, men jeg mener stadig ikke man skal lede efter dem fra 20 cm's afstand. Man skal lede efter dem ved normalt tv-brug, for hvis man ikke ser dem der, bør det ikke være et problem. Og er det ikke et problem, skal man iøvrigt glemme, at nogle har disse problemer, for så vil man heller ikke blive generet af de samme ting på sit eget tv, selv om det er minimalt.

Jeg tror, jeg har samme tv, som det Rasmus testede. Han nævner både retention og buzz, men at det på ingen måder er kritisk. Det er samme tilfælde for mig, og det får altså stadig en TopAnbefaling fra både ham og mig, for man skal bare lære at leve med de ting, eller endnu bedre, ignorere dem. Så har man et super tv med super billede.
Af BimBam
Fedt at se, hvordan tråden har udviklet sig med en masse gode indlæg, som jeg ikke havde regnet med.

Det viser jo bare at flatpanels.dk er det rette sted at søge ekspertviden.

Jeg kom til at tænke på en anden ting i aftes, da jeg sad og zappede forgæves efter noget spændende på mit gamle Samsung 32M61B, som faktisk har gjort det helt godt. Det der nok irriterer mig mest ved den skærm er fjernbetjeningen. For det første er den tudegrim, men det er nu hvad det er, men det værste er, at skærmen reagerer ret sent, når man trykker på knapperne på fjernbetjeningen. Er det noget, Samsung har forbedret her, eller har de stadig ikke formået at få bugt med det?
Af Mysen
Den har en rigtig god infrarød forbindelse. Det er ikke bluetooth, men du skal ikke sigte særlig præcist. Og så er menuer og hurtige. Det tage 17 sekunder at zappe 10 kanaler. Det bliver ikke meget hurtigere med digital tuner.

Fjernbetjeningen er pæn, men af plastic. Den har kun brugbare knapper, og mangler ikke nogen ønskelige knapper. Til gengæld er det svært at ramme uden at se ned.
Af trykkertor
Fjernbetjeningen til PSC7705 er den pæneste jeg har.
Den er relativt god, men som Mysen skriver, nødvendig at se ned på.
Var i HiFi-klubben og såg der et af Samsung sine tv-er med den touch-remote.
Fedt nok i udgangspunktet, men jeg ville aldrig byttet den mod min betjening.
Det var let for at ramme forkert knap på touchskærmen. Og en har ikke umiddelbar tilgang til alle knapperne.
Så behøver jeg til en betjening der viser det hele, og har lidt taktil feedback til mine fingre.