Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af arsukfjorden
Davs alle sammen.

Jeg har endnu ikke noget TV(Ja jeg har slet intet...), men jeg er ved at lave lidt research. 3D skal jeg have, men jeg er typen der vil have de fleste ting samlet i et mediecenter. Nu er min computer ikke lige just bygget som et mediecenter, men som en maskine med massere af power, men det er underordnet.

Hvordan står det til med muligheden for at afspille 3D film fra en computer af? Både hvis man har et 3D blu-ray drev i maskinen(hvis den slags drev eksisterer endnu?) eller endnu bedre direkte fra en fil på computeren. MKV. kunne jeg forestille mig.

Jeg er selvfølgelig klar over at det kræver et 3D tv, et grafikkort med hdmi 1.4 udgang og et hdmi 1.4 kabel samt sandsynligvis en CPU med tilstrækkelig regnekraft.
Jeg ved at Nvidia er klar med noget 3D software, så man kan smide 3D op på sit TV, men det er så vidt jeg husker kun spil og ikke film. AMD skulle være også være på vej med noget software?

Men vil det overhovedet være muligt at afspille 3D blu-ray eller tilsvarende filer igennem computeren? Og hvis det er muligt med filer, hvor meget vil de så fylde. Hvis vi antager at det er 1080p og 3D selvfølgelig?
Af trykkertor
Om du er villig til at gå via en PlayStation 3, kan det hele løses.

Mit opset.
1. PC i hjørnet, med alle mediafiler (bilder, musik, film)
På PC kører et program der hedder PS3 Media Server.

2. PS3 under tv.
HDMI op til TV.

3. Mit 3D Tv.

Med denne løsningen ser jeg ALT.
Ja ALT af film.
En blu-ray disc går blot direkte i min PS3. Men den kan også afspilles via stream fra pc.
Jeg ser 3D film. Jeg ser 3D mkv filer.
Jeg ved ikke hvor meget jeg skal nævne udover at denne løsningen gør at jeg kan se det hele. Hvad det skulle være.

Så i stedet for at smide penge i et blu-ray drev, og et HDMI 1.4 grafikkort. Så smid penge på en brugt PS3.
Og det hele kører bare som det skal.
Af arsukfjorden
Jo det er jo en mulighed, men jeg ville jo netop uden om invisteringen af en blu-ray afspiller(herunder også PS3, da det jo nok ville sådan en jeg købte hvis jeg endelig skulle have en BD3D afspiller).

Jeg er ganske computer interesseret, så jeg ville ikke have noget imod at købe et nyere grafikkort. MIt HD5850 klare det hele indtil videre, men jeg ville ikke have noget imod et HD5970 eller et GTX560/570.

Men ikke destomindre er det faktisk stadig en interessant ide du kommer med. Skal jeg forstå det sådan at du bruger din PS3 som et mellemled mellem din computer(som jo så nærmest fungerer som ekstern harddisk) og TV'et.

Forbindelsen mellem computeren og PS3'eren foregår over husets netværk. Altså enten trådløst eller kabel?
Af trykkertor
Det er korrekt.
PC er harddisk.
PS3 er brugerinterface

Og trådløst vil jeg ikke anbefale.
1080p film krever så pas med båndbredde at over WiFi vil det give problemer om du vil spole i en film, eller springe 30 minutter fremad.

Så jeg har en netværkskabel fra min pc til PS3.
Af Bliss
Jeg har lavet en masse indlæg under HTPC om emnet, altså hvordan man sætter det op.

Du skal bruge minimum et nVidia GTX470, et almindeligt blu-ray drev minimum 2x, sharks codec pack og PowerDVD 10 ultra mark 2 så kan dit 3D-ready tv vise 3D-film

ATI 6870 kan også gøre det, men tro ikke der er noget software som understøtter det endnu.

Se mine indlæg for opsætning af mediacenter. Må hellere advare om at det tager en del tid at få det hele til at spille sammen.
Af arsukfjorden
Ja Bliss jeg opdagede faktisk dine indlæg efter jeg havde oprettet min egen tråd. Jeg havde bare ikke kigget under HTPC delen af forumet.

Jeg har selv et HD5850, som jo så ikke er tilstrækkeligt. Men heldigvis koster et HD6870 jo ingenting i dag. Mit eget HD5850 gav jeg 2.500kr for. Det var så også en lidt mere luksuriøs version end de refrence HD6870'ere man kan finde på edbpriser. HD6850 burde vel også virke til 3D, men jeg gider ikke gå ned i ydelse.

Men hva med GTX460? 460'eren er nyere end 470'eren og bygger over en modificeret GF100 chip, så den burde vel også undersøtte 3D. 460'eren er jo også nede i vanvitige 1.300-1.400kr.
GTX470/480 er i mine øjne ikke interessant. Dårligt OC potentiale, høj TDP, høj temp, for meget støj og for dyre. Første generation af GF100 var ikke nogen succes.

Men jeg har læst på dine tråde og det ser rigtig nok ud til at det er lidt fnidret, men jeg skal nok få det til at virke.

Men virker din metode også hvis du har rippet BD3D skiven(håber ikke vi kommer ud i alt muligt pirateri og ulovligt snak)? Jeg foretrækker nemlig at have ALT på computeren:)
Af Bliss
GTX 460 bør også kunne gøre det, eneste grund til at jeg ikke anbefaler det er fordi jeg ikke ved med sikkerhed hvor godt det virker da jeg ikke har prøvet det.

Er helt enig. De kort egner sig ikke til media center, de larmer alt for meget, men ATI har ikke noget modspil d.d. HD6870 skulle som sagt understøtte 3D-film, men tror godt vi kan regne med at der går lidt tid før det kører lige så godt som nVidia.

nVidia har dog den fordel at det er en del mere brugervenligt, ved ikke hvorfor, men AMD-designerne tænker altså bare ikke som almindelige mennesker, der er alt for mange mærkelige ting i deres CCC som ikke er logisk og derfor bliver det uoverskueligt. Skal lige siges at jeg har brugt AMD grafikkort i 6 år så havde vænnet mig til det.

Har faktisk ikke prøvet at rippe, men kan ikke forestille mig at det virker som ægte 3d-Blu-ray, alt hvad jeg har set på nettet er rippet som side by side. Forbandede HDCP, stoler producenterne ikke på os :P

Det er faktisk ikke så besværligt som det ser ud. Meget af det skyldes jo at jeg vil have det til at køre i windows media center. Hvis du bruger et andet program kan man typisk vælge lyd og sprog osv i programmet.