Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej rødder.

Så blev jeg enedelig ejer af et fladskærms-tv. Jeg har købt et PS50C7705, og er glad. Problemet er, at jeg SLET ikke fatter, hvordan komaakvariet skal opsættes. Jeg har pillet det direkte ud af kassen, og har ikke gjort andet end at smække antennekablet i fjernsynet, og at lave kanalsøgning. Det er åbenbart ikke måden at gøre det på, for jeg kan ikke finde HD-kanalerne. Derudover er billedet på de analoge kanaler ligeså triste som på mit nyligt pensionerede billedrørs-tv. Skal den digitale tuner aktiveres, eller hvad? Det er måske et tåbeligt spørgsmål, men jeg er helt rookie, når det kommer til digitalt tv. Jeg kan ikke rigtigt finde hjælp i brugsanvisningen.
Det skal lige indskydes, at jeg har Stofa.
Jeg håber, I kan hjælpe, for jeg vil meget gerne se lækkert tv...

Hilsen Dueholm
Brugeravatar
Af Jonas B
Følger lige med her :)
& Tillykke med dit nye tv!
Af Dueholm
Du skal være velkommen, Jonas B :)
Og tak (i lige måde?)
Brugeravatar
Af Jonas B
Dueholm skrev:Du skal være velkommen, Jonas B :)
Og tak (i lige måde?)
Tak! ;)
Skulle gerne hente mit imorgen :) Så håber de har det klar til mig! :p
Af trykkertor
Jeg ved ikke hvilket signal du har, men min situation er:

Får PS63"C7705 hjem.
Op på tv-bænk. Strøm stik i væggen, antænnestik i tv.
Tænder for fjernsyn. "Velkommen, til lykke bla bla"
Kanalsøg.
(Har kun en rådden gammel tagantænne der står inde på loftet. Kabelet ned i stuen er nok 10-15 år gammelt og klart for udskiftning)

Efter 10-15 minutter søg viser tv DR1 som kanal.
Almindelig DR1 fra loftsantænnen.

WOAW! Inspektør Barnaby kører over skærmen.
Jeg bliver helt chokeret. Billedet er KANON. Sort er dybt sort, billede knivskarpt på vores 63" og jeg kan ikke tro at det er andet enn HD. Men det er altså den almindelige SD kanal.

Jeg er meget tilfreds med de billeder vores 63" giver fra loftsantænnen.

Med til historien hører også at vi har IP-TV fra SydEnergi.
Fiber ret i væggen og med signal til en boks under tv-bænken.
Og de samme kanalerne fra IP-TV står MEGET dårligere på fjernsynet end de fra loftsantænnen.
Og IPTV-boksen er koblet med HDMI.

Så det kommer nok også an på hvilken slags signaler du fordrer dit fjernsyn med. Men det vores loftsantænne præsterer på 63" trodde jeg rent ud ikke var mulig inden jeg købte fjernsynet.
Af Dueholm
Jonas B, nu fandt jeg ud af det.
Den digitale landeindstilling skal sættes til Finland, når du laver kanalsøgning. Spørg mig ikke hvorfor, men sådan er det.

Nu mangler jeg bare at kallibrere tv'et, for billedet er dælenfisemig grimt!
God fornøjelse med dit tv.

Dueholm
Brugeravatar
Af Jonas B
Dueholm skrev:Jonas B, nu fandt jeg ud af det.
Den digitale landeindstilling skal sættes til Finland, når du laver kanalsøgning. Spørg mig ikke hvorfor, men sådan er det.

Nu mangler jeg bare at kallibrere tv'et, for billedet er dælenfisemig grimt!
God fornøjelse med dit tv.

Dueholm
Super! Så må jeg lige hjem og lave en ny kanal-søgning :)
Modtager du DR HD nu så?
Haha ja det har du ret i. Det er ikke de bedste indstillinger der er til at starte med :p

God weekend Dueholm! ;)
Dueholm skrev:Hej rødder.

Så blev jeg enedelig ejer af et fladskærms-tv. Jeg har købt et PS50C7705, og er glad. Problemet er, at jeg SLET ikke fatter, hvordan komaakvariet skal opsættes. Jeg har pillet det direkte ud af kassen, og har ikke gjort andet end at smække antennekablet i fjernsynet, og at lave kanalsøgning. Det er åbenbart ikke måden at gøre det på, for jeg kan ikke finde HD-kanalerne. Derudover er billedet på de analoge kanaler ligeså triste som på mit nyligt pensionerede billedrørs-tv. Skal den digitale tuner aktiveres, eller hvad? Det er måske et tåbeligt spørgsmål, men jeg er helt rookie, når det kommer til digitalt tv. Jeg kan ikke rigtigt finde hjælp i brugsanvisningen.
Det skal lige indskydes, at jeg har Stofa.
Jeg håber, I kan hjælpe, for jeg vil meget gerne se lækkert tv...

Hilsen Dueholm
Jeg har nøjagtig samme tv og i starten be'r den dig om et netværksid, har du skrevet det rigtige ind der.

Fjernsynet skal indstilles ved hjælp af følgende indstillinger:
Frekvens: 346 Mhz (346000 kHz)
Symbolrate: 6900
QAM: 64
NetværksID: 0

Ovenstående er snuppet fra:
http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=33 ... tv%E6rksid

For mit vedkommende har alle kanalerne stået knivskarpt lige fra jeg tog skærmen ud af kassen, og så snart jeg har kørt break in helt fædig, så skal jeg også have det kalibreret, så det forhåbentlig bliver endnu bedere. :-)