Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af trykkertor
Det står i brugervejledningen hvordan man skifter fra butiksmodus til hjemme, og omvendt.
Vigtig, for hvis du har den i butiksmodus hjemme får du et rimelig dårligt hjemmebillede.
Af trykkertor
Ellegaard74 skrev:Ja, det tager jo lidt tid... :)

Trykkertor>> Har du kørt ruller på dynamisk profil eller hvad har du brugt.?
Nej, de ruller synes jeg ikke er noget særlig til break-in.
Kjørt alsidig film 24/7 der dækker hele skærmen.
Brugt mest Planet Earth fra BBC der er næsten 10 timer med fantastisk HD-materiale.
Når jeg ser fjernsyn zoomer jeg og skubber billedet til logo er udenfor rammen.

Kørte de første 50 timer i film-modus, og de resterende 150 i dynamisk.

Nej, der er ikke timetæller i servicemenuen.
Jeg har en liste på mit skab hvor jeg skriver hvor mange timer jeg har kørt fjernsynet.
For det meste 23 timer hvert døgn.
(Slukket når vi spiser måltider sammen).

Grunden til at jeg synes rullerne er noe pis til break-in er at det er unaturlig brug og alle cellerne eldes ens.

Lad os nu sige at man har fået burn-in på en logo i starten.
Da har cellerne i logoen eldes hurtigere end de andre cellerne. Ved at køre rullerne, så eldes alle celler ens. Det vil sige, de celler der var i logoen forbliver altid noget ældre end de andre.
Bare man har en indbrænding efter stopler fra film, så vil rullerne være med til at hjælp mod problemet. Men igen, rullerne er for sterile, og kører skærmen helt statisk.
Da foretrekker jeg at køre dynamsike livlige billeder der bruger skærmen som i normal brugersituation.
Af maritza
Ellegaard74 skrev:
Gavin skrev:
NintendoB skrev: Det valg fik jeg heller ikke så mon der er et sådan valg i det hele taget ?
Det er der, for jeg fik det. ;)
Hmmmm... ;;)
Nå, finder jo ud af det hvis den ikke gemmer mine indstillinger... ;)
Jo man får valget. Skærmen starter op i Plug and Play mode og det er der man vælger: Butik eller privat (som jeg husker det, hmm håber det er rigtigt). Vi har haft vores skærm i ca. mdr. og brugt det inden for normal området: alm. Tv kikkeri, BD film og lidt Wii. Har sjælden set logoer sætte sig, men mere sorte bjælker efter film. De fjernes dog hurtigt når der skiftes til en fuld skærm udsendelse eller ruller. Jan
Af bantam
trykkertor skrev:Grunden til at jeg synes rullerne er noe pis til break-in er at det er unaturlig brug og alle cellerne eldes ens.

Lad os nu sige at man har fået burn-in på en logo i starten.
Da har cellerne i logoen eldes hurtigere end de andre cellerne. Ved at køre rullerne, så eldes alle celler ens. Det vil sige, de celler der var i logoen forbliver altid noget ældre end de andre.
Tricket er, at cellerne ældes med forskellig fart i det eksempel du nævner, da de "aldersmæssigt" ikke er ens og dermed ikke befindes sig samme sted på ældningskurven, der er stejlest i starten.

Dermed ældes de "yngste" celler mest og aldersmæsigt nærmer cellerne sig hinanden (selvom de i praksis aldrig bliver helt lige gamle - men forskellen bliver så lille, at man ikke kan se forskellen).

Det er derfor, at det er vigtigt at vaske evt. burn-in væk i starten, da ældningskurven netop er stejlest dér. Senere hen flader kurven ud, og det vil derfor tage meget længere tid for cellerne at nå samme alder.

Men du har ret i, at man kan bruge et vilkårligt andet billedemateriale - bare der ikke er for mange statiske objekter i det.
Af trykkertor
Det er jeg enig med dig i Bantam, men jeg tror stadig dynamisk almindelig brug er det bedste.
Som når jeg skal køre en motor til.
Så lader jeg ikke den køre på 2.500 rpm konstant til den er tilkørt.
Den har godt af at variere og tilpasse sig den brug den er ment til at arbejde under.
Af trykkertor
Her er løsningen på butikmodus.
Åbenbart ikke særlig mange der læser brugervejledningen til sit fjernsyn. For det står allerede på side 7.

Brug touch-knapperne på selve fjernsynet. (ikke på fjernbetjeningen.

Tryk en gang på "volume"-knappen.
- Tryk og hold inde "Menu"-knappen i mindst 5 sekunder

Tv viser nu "Butiksmodi" hvis den stod i "standard".
Og tv viser "Standard" hvis den stod i "butiskmodi".

Og med overnævnte procedure kan man gå fra butiksmodi til standard, og tilbage igen.

Min påstand er, hvis man ikke fik det her valg da fjernsynet blev startet første gang, så kan man have fået et fjernsyn der har været startet tidligere. Måske et fjernsyn der har stået i butik, eller en fortrydelsesvare.
Af bantam
trykkertor skrev:Det er jeg enig med dig i Bantam, men jeg tror stadig dynamisk almindelig brug er det bedste.
Som når jeg skal køre en motor til.
Så lader jeg ikke den køre på 2.500 rpm konstant til den er tilkørt.
Den har godt af at variere og tilpasse sig den brug den er ment til at arbejde under.
Jeg tror nu ikke der er tænkt over deignet på den måde. En ruller vil også motionere de enkelte pixels. Men lad nu det ligge - det er statiske elementer, der er problemet. Jeg har netop set et 63C7705 med burn-in i dag - men det var som følge af hård behandling (estimeret 350+ timer med (angiveligt) samme PS3-spil i dynamisk mode (det er ikke dynamikken, der er "farlig" - men lysstyrken), og set i den sammenhæng var det egentligt ikke overraskende - nærmere var det overraskende, at det ikke var værre.
Af Mysen
Jeg kan slet ikke holde ud at se tv med dynamisk profil... Plasmastøjen er helt urimeligt højt på den indstilling, og det er ellers ikke noget der normalt generer overhovedet med lidt mere rolige billeder i film-indstillingen
Af Ellegaard74
trykkertor skrev:Her er løsningen på butikmodus.
Åbenbart ikke særlig mange der læser brugervejledningen til sit fjernsyn. For det står allerede på side 7.

Brug touch-knapperne på selve fjernsynet. (ikke på fjernbetjeningen.

Tryk en gang på "volume"-knappen.
- Tryk og hold inde "Menu"-knappen i mindst 5 sekunder

Tv viser nu "Butiksmodi" hvis den stod i "standard".
Og tv viser "Standard" hvis den stod i "butiskmodi".

Og med overnævnte procedure kan man gå fra butiksmodi til standard, og tilbage igen.

Min påstand er, hvis man ikke fik det her valg da fjernsynet blev startet første gang, så kan man have fået et fjernsyn der har været startet tidligere. Måske et fjernsyn der har stået i butik, eller en fortrydelsesvare.
Har nu også selv fundet det i brugsforvirringen.. ;)
Men der er jo ingen grund til at skifte frem og tilbage når nu den står i standard.... Så skal jeg jo hen og indstille alt igen...

Tror nu ikke mit har været i brug, intet af kasse, poser etc bar præg af at være åbnet. Der er stadig film på alle kanter af tv'et og i nederste højre hjørne en lille seddel med noget kvalitetssikring tror jeg, det er på noget tjekkisk så ved ikke helt hvad der står ;;)
Af dr0zie
Se nu spørger jeg sikker super dumt,

Jeg har lige tændt mit tv, valgt hjemme funktionen,
hvor finder jeg rulle tingen så jeg kan køre break in, der går alligevel 7 dage inden jeg skal bruge mit fjernsyn så kan lige så godt lade det være tændt 24/7 og køre dette, så jeg undgår indbrænding.
Af trykkertor
Tryk "Menu" på fjernkontrollen.
Billded -> Billedindstillinger -> -> Skærmbeskyttelse - > Ruller

"Billed" = Øverste fanen når du trykker "Menu"
"Billedindstillinger" er langt nede i "Billed"-fanen.
"Skærmbeskyttelse" er langt nede i "Billedindstillinger".
Så ser du valget "Ruller" midt på skærmen.
Af dr0zie
Mange tak,
men tvet slukker efter ca 12 minutter?
Har prøvet at slå autobeskyttelses tiden fra, men det hjælper stadig ikke?
Af trykkertor
Jeg har ikke prøvet rullerne selv, så hvordan de virker ander jeg ikke.
Ej heller hvorfor den slår sig af.
Selv bruger jeg dvd/blu-rays der fylder hele skærmen. Så kører jeg dem på repeat, natten og dagen igennem.

Eller tænd for en almindelig fjensysnkanal. Zoom ind billede så tekst og logo kommer udenfor skærmen.
(Bare husk at have en kanal der sender hele døgnet, for ellers får du burn-in af programoversigt eller prøvebillede om natten.)
Af Ellegaard74
dr0zie skrev:Mange tak,
men tvet slukker efter ca 12 minutter?
Har prøvet at slå autobeskyttelses tiden fra, men det hjælper stadig ikke?
Mine ruller slukker ikke og kan fortsætte indtil du rører fjernbetjeningen
Mon ikke det er noget øko eller elsparefunktion du har slået til...?