Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af hightower
Hej alle. Jeg har efterhånden haft en hel del fladskærme, lige fra den første som var en 17" viewsonic med TN, til 19" S-IPS og P-MVA, og så nu en TN igen (19" wide), så nu måtte 22" prøves. Triste, udvaskede farver og backlight bleeding der får min Mirai (måske har jeg fået et super eksemplar? jeg tvivler dog) til at fremstå som et pragt eksemplar (sat op ved siden af). Jeg har prøvet at lege med instillingerne et par timer, men det hjalp ikke meget. Hvordan folk kan rose denne skærm, begriber jeg ikke. Er de forblændet af kvantiteten og glemmer kvaliteten? Hvis denne skærm sætter standarden for TN i 22", så skal jeg aldrig have en større TN end min 19" wide. ;;)
Af mknudsen
Jeg stod sådan set og var på vej til at købe denne skærm da jeg blev beordret ind på denne side for lige at se om der nu skulle være nogle kloge folk som synes anderledes, og så falder jeg over dit indlæg, kan du prøve sådan lidt mere grundigt at forklare mig hvorfor skærmen er så dårlig som du siger?

Jeg har desuden fået øje på en Dell model, som de har 20% rabat på lige for tiden, den hedder: Dell UltraSharp 2007WFP, er det et bedre køb i dine øjn?
Af mknudsen
Jeg står forresten overfor mit fladskærms køb number uno, og havde før en Sony GDM F520, så det skal være en skærm der minimum vise et ligeså godt billede og lugter af samme kvalitet.

Jeg er en meget allround bruger, dvs. skærmen kommer til at vise film, spil og til tider bare lidt surfing.
Brugeravatar
Af hightower
hmm svært spørgsmål, for det er jo meget individuelt hvad man synes... og måske har jeg fået et dårligt eksemplar. men det er og bliver en TN skærm. du har aldrig haft en fladskærm (dette forstår jeg ikke, for alt andet lige har de til en hver tid kunnet slå en trinitron skærm mht skarphed...) jeg tror du skal ha' en skærm der kan vise ordentlig sort og gode farver, og til det er Dell 2007wfp noget af det bedste. alternativt samsung 215tw...
Af mknudsen
Når du siger det er og bliver en TN skærm, er det så fordi TN er dårligt?

Hvilket panel sidder i Dell'en, og er det bedre og hvordan er det sammenlignet med andre top klasse skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
hightower skrev:hmm svært spørgsmål, for det er jo meget individuelt hvad man synes... og måske har jeg fået et dårligt eksemplar. men det er og bliver en TN skærm. du har aldrig haft en fladskærm (dette forstår jeg ikke, for alt andet lige har de til en hver tid kunnet slå en trinitron skærm mht skarphed...) jeg tror du skal ha' en skærm der kan vise ordentlig sort og gode farver, og til det er Dell 2007wfp noget af det bedste. alternativt samsung 215tw...
Ahhh... Sort er vel næppe det S-IPS panelet er bedst til. Kontrastforholdet har altid været akilleshælen for S-IPS paneler, hvor S-PVA giver en betydeligt mørkere sort gengivelse.
Brugeravatar
Af hightower
Mig bekendt er de da startet på at smide S-PVA paneler i Dell 2007wfp (udover den absurde pris på at returnere en skærm så deltager man også i et panel lotteri.. tsk) jeg har idag set et andet eksemplar af samsung 225bw og blev imponeret over dens backlight; der var næsten ingen bleeding. så det er åbenbart et lotteri hvad det angår, men farverne, de er og bliver ikke spændende. mknudsen: læs her på siden om de forskellige paneler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du andre kilder en den ene gut fra Dells eget forum, der beretter om et S-PVA panel?
Brugeravatar
Af hightower
http://www.hardforum.com/showthread.php ... ight=s-pva

"Dell released the 2007wfp with S-IPS. They are just now switching to PVA (PVAs seen in Austrailia, Asia and North America.)."

"2007 WFP A03 - Panel code PM330: S-PVA Samsung LTM201M1: Strong evidence)"

der er flere beretninger og billede-sammenligninger i tråden. spørgsmålet er så bare om man kan være så 'uheldig' at få en med S-PVA i europa...
Af DaWillie
Jeg har lige erhvervet en 225bw og er enig med hightower i at den er noget skuffende. Jeg havde tidligere 19'' mirai, og farverne er i den grad kedelige som default, har dog mere tiltro til at de bliver bedre ved justering, for det var også nødvendigt på mirai'en. Backlight bleedingen er krafig på mit eksemplar, i alle sider dog værst i bunden. Jeg var også uheldig nok til at få en med pixelfejl :(. Det er dog kun en hvid, der sidder midt i fanebjælken, så den ligger man kun mærke til når det er meget mørke farver.

Jeg havde håbet at for de ekstra hundrede denne skærm koster mere end de helt billige 22'' at der ville være lidt mere guf. Men det er vist kun muligheden for at dreje den, og at der ikke er indbygget højtaler man skal være glad for. Dog efter et par minutter med 22'' wide har man vænt sig til det, så jeg beholder skærmen, men vil ikke opfordre andre til at købe denne model.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu skal jeg ikke fortælle dig hvad der er bedst for lige netop dig, men er det ikke trist at gå på kompromis, når der nu er så mange punkter du ikke er tilfreds med? En død pixel er én ting, men hvis der også er groft backlight bleed og dårligere farver, så ville jeg nu anbefale dig at smide den retur inden de 14 dage og finde en anden model. De 100 kr. det koster at returnere den er vel godt givet ud hvis du kan få en anden skærm du bliver mere glad for?
Af DEVIL_DK
Har også købt mig en 225bw de første par dage var jeg vildt glad for den forde jeg syntes det så godt ud.

så lavede jeg den fejl at sætte min gamle LG L1910s op ved siden af den
også kunne man virkelig se hvor dårlig den er til farver.

Så jeg vil have en anden skærm mellem 19-22"
den skal være god til farver og rigtig god i spil.

nogle der tør nævne skærmen der ville være optilmal her.
Af DaWillie
Jeg gik en tur ned til fona for at se på deres model. Butikken er selvfølgelig anderledes belyst end mit værelse, men skærmen virkede ikke til at ha' samme kraftige backlight.

Jeg har prøvet at ta' billeder af det, hvilken enhver der har prøvet at ta' billeder af en skærm kan sige at det ikke er lige til. Billedet er grumset fordi det er min k800 3MP kamera, men synes det gengiver rimeligt situationen. Skræmen viser kun sort i flatpanels.dk testmonitor program, men uden blitz bliver det til blåt.

[img]http://bp2.blogger.com/_D27rMI6P83g/Ra5 ... C00066.JPG[/img]

Da jeg halvofte ser film på skærmen, har jeg besluttet mig for at sende den retur, for portoen er kun en lille del af samlede pris.

Så jeg står igen og skal vælge en 22'', og er åben for forslag. Mit bugdet er 3000,- og jeg er heldigvis tilfreds med TN paneler (sikke et held da 22'' pt. har TN)

edit: Billedet bliver ikke vist? skulle man være interesseret kan man kopiere link'et eller besøge min blog på dawillie.blogspot.com
Brugeravatar
Af hightower
Så er vi 3 der ikke er tilfredse. Men hele problemet er, hvad er alternativerne? På stort set alle 22" skærme jeg har læst om, er "washed out colors" og "backlight bleeding" været noget som er gået igen og igen - lige fra Acer til Mirai til Viewsonic. Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det - sådan er 1 generation af 22" TN paneler. Måske den kommende LG 22" er bedre, men jeg tvivler. Ellers skal man til en 21" Samsung 215TW med S-PVA panel, men input lag gør at jeg ikke vil have den, og så er vi ellers nede i 20" hvor der er en del udvalg, men jeg synes at 1680x1050 er for højt til en så lille skærm (for lille dot pitch simpelthen - der er 22" god), men her får man dog valget mellem P-MVA og S-IPS/PVA. Summa sumarum; jeg venter til de forbedrer 22" panelerne.