Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: LG L1770H - FlatpanelsDK

Test: LG L1770H

|


Indledning:

LG L1770H er en af skærmene i LGs nye innovative række af produkter baseret på DFC (Digital Fine Contrast), der dynamisk skal forbedre kontrasten på skærmen. L1770H hører ydermere til LGs Slim linje, som er ultratynde skærme med et spændende design.



L1770H følges senere af en række nye produkter, som også har DFC teknologien integreret. Vi ser frem til at se, hvad LG kan tilbyde.



Produktet er venligst udlånt af LG




























































































































































































Panelstørrelse:17"
Opløsning:1280x1024
Responstid:8 ms
Overdrive:
Kontrastforhold:1600:1
Lysstyrke:300 cd/m²
Farveunderstøttelse:Op til 16.2 Millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):160°/160°
Dotpitch:0.264 mm
Panelnummer (Type):TN
  
Strømforbrug:35 W
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD): 36.9cm x 37.7cm x 23.6cm (med fod)
Vægt3.9 kg.
  
Justeringsmuligheder

 

· Tilt (180°)
· Swivel
· Højde
· Pivot
  
Indbyggede højttalere:
  
Indgange 
· VGA
· DVI
· Audio (type)
· SCART
· S-VHS
· HDMI
· Andet  
  
Medfølgende kabler  
· Strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
  
Medfølgende software:

Driver CD, forteManager

Pixelgaranti:ISO 13406-2 Klasse 2
Diverse:Manual, Garantipapirer, Vægophæng


Pris og forhandler:

target="_blank">



De første indtryk:



LG L1770H er som sagt en del af LGs Slim serie, der udmærker sig ved tynde rammer, hvor strømforsyningen typisk kommer som en separat lille boks. L1770H er en flot skærm, men de minutiøse designdetaljer er ikke lige så prangende, som på den tidligere testede L1980Q.





Foden er udført i et gråt plastik og danner et fint stabilt grundlag for rammen. Bagerst på foden kan inputstikkene isættes. Her finder man blandt andet en DVI og D-SUB indgang. Det er også her den eksterne strømforsyning tilsluttes. Stikket for strømforsyningen sidder godt fast og strømforsyningsboksen kan sagtens hænge ned bag bordets kant uden stikket i skærmen falder ud.





På ergonomisiden kan L1770H tiltes frem og tilbage. Den kan også hæves på samme måde, som L1980Q kunne hæves. Det fungerer ved, at et afstivet, aflang stang, som er fastmonteret bagerst på foden, enten kører frem mod dig eller væk fra dig. Højdejusteringen er ret begrænset, men absolut værd at nævne.

Skærmen kan ikke drejes eller sættes i pivot.







Knapperne sidder under rammen nede i venstre hjørne. Knapperne er ikke berøringsfølsomme ligesom på L1980Q, men til gengæld godt gemt af vejen. En af knapperne styrer den såkaldte F-engine, hvorfra der kan vælges fire profiler; text. movie, user og normal.





OSD er pænt og overskueligt. Det er det samme, som jeg fandt på L1980Q, så der er ikke så meget nyt at berette om. Man kan justere de mest almindelige funktioner, som brightness, kontrast, RGB værdierne og farvetemperaturer. Der er også en gammaindstilling og mulighed for at indstille clock og fase, hvis man anvender D-SUB forbindelsen.



Skærmen kan også foldes sammen, så den let kan transporteres.





Forud for testen:



Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Radeon 9800 Pro.



Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra hjælpeværktøjet her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.




Farver, kontrastforhold og lysfordeling:



Som udgangspunkt er billedet flot og balanceret. På de to tidligere LG skærme var gamma'en indstillet en smule for lavt, hvilket betød, at de hvide og lysegrå nuancer var for intense og billedet blev en smule ubalanceret overordnet set. Der er ikke tilfældet på L1770H.



Hvid har en lidt blålig nuance, men jeg vil mene det bare er et spørgsmål om, at sænke blå en smule Der er naturligvis en smule farveafvigelser, men ingen som virkelig springer i øjet. Der er lidt dithering noise på helt sort, men jeg vil mene det kommer af en lidt forkert kontrastindstilling.



Jeg har prøvet at måle skærmens farvegengivelse uden at justere på noget:





For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:



Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).



  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.



    Farvepræcisionen er overraskende god og gamma'en er mere balanceret end på L1980Q og L1932P. Der står 2.4 på grafen, da måleudstyret angiver den højest gamma, der er målt. Den gennemsnitlige for hele forløbet fra sort til hvid er nærmere 2.3 og her er vi tæt på idealværdien på 2.2.



    Farverne gengives mere korrekt end, hvad jeg er vant til på TN paneler og det var også mit første indtryk da jeg satte skærmen til. Der er ingen kritiske afvigelser og alle farver ligger under en deltaværdi på 5. Det er et flot resultat for en TN baseret skærm.



    Sort måles til 0,6, hvilket er meget typisk for TN paneler, men det giver ikke et kontrastforhold, som er tilnærmelsesvis tæt på det specificerede 1600:1. Tværtimod snakker vi om et kontrastforhold på 272/0,6 = 453:1 (+/- 50).

    Jeg går nærmere ind i DFC (Digital Fine Contrast) efter kalibrering af billedet.



    Jeg har prøvet at kalibrere skærmen herunder:





    Farvepræcisionen er god og alle værdier er under 2. Jeg var i stand til ramme en farvetemperatur på 6500K ret præcist, hvilket betyder, at hvidpunktet gengives ved den rigtige temperatur. Gamma'en er også indstillet betydeligt præcist nu, men det var heller ikke et stort problem før indstilling.



    Jeg sænkede brightness til en del under halvdelen, primært fordi der er tre andre lysprofiler i F-engine systemet, som kan bruges når man eksempelvis vil spille eller se film, hvor en højere lysstyrke er at foretrække. Jeg blev ydermere nødt til at hæve grøn og blå få skridt, mens jeg sænkede rød nogle skridt.



    Jeg nævnte kort før måling af"out-of-box", at der var lidt dithering noise på en mørk baggrund. Efter finjustering af kontrast oplever jeg ikke dette længere og det var ganske rigtigt bare et mindre indstillingsproblem.



    Sort er efter indstilling målt til 0,3 cd/m2, hvilket er et fint resultat. Det giver et reelt kontrastforhold på 172/0,3 = 573:1 (+/- 80). Men ikke tæt på det specificerede på 1600:1.



    Lad os prøve at kigge lidt nærmere på angivelsen. De 1600:1 er angivet ved noget LG kalder DFC (Digital Fine Contrast). Navnet råder over en række underteknologier kaldet"Auto Contents Recognition (ACR)","Digital Contrast Enhancer (DCE)" og"Digital Contrast Mapper (DCM)".



    ACR analyserer billedet der vises på skærmen, og determinerer hvordan der skal reageres på det. ACR tager også højde for, hvilken profil man har valgt i OSD: I"movie mode" intensiveres det generelle lys på skærmen for eksempel, mens man i"picture' mode" prøver at forøge intensiteten af farvegengivelsen.



    DCE varetager niveauet for sort, og hvordan teknologien dynamisk skal kontrolleres.



    DCM er styreenheden for sammensætningen af de to ovenfornævnte og sørger blandt andet for, at kontrasten gengives optimalt.



    En beskrivelse er naturligvis en ting, mens praksis er en anden. Jeg har prøvede derfor at udføre en række tests for at se, hvordan DFC rent faktisk virker. Det blev nemlig ret hurtigt klart, at den målte kontrast med LaCie enheden ikke svarede til den specificerede.



    Jeg udførte en række tests. En af de tests, som bedst afslørede noget om funktionen, var faktisk den mest simple. Jeg åbnede monitorTest, kørte homogenitetstesten og valgte den helt sorte baggrund. Jeg prøvede at flytte cursoren ud af billedet og jeg så med det samme, at sort blev dæmpet en del. Hvis jeg førte musen tilbage over den sorte baggrund blev lyset intensiveret, fordi cursoren er helt hvid. Hvis jeg førte den væk fra billedet igen, blev sort intensiveret igen osv.



    Jeg har prøvet at optage en film af funktionen herunder, hvor du tydeligt kan se, hvad der sker:



    Video af DFC

    Det stod nu også klart for mig, at vi snakker om en dynamisk funktion, der udfører en række beregninger i forhold til billedet på skærmen. Hvis der ikke kræves meget lys i billedet, sænkes lysintensiteten, så sort og mørke gråtoner gengives mere præcist, mens der sker det omvendte, hvis billedet på skærmen er lyst.



    Det forklarer også hvorfor jeg ikke kunne måle en dybere sort under målingen af kontrastforholdet. Mit måleprogram kører i et vindue på skrivebordet. En del elementer i programmet og på skrivebordet er ret lyse, så derfor sænkedes lysintensiteten ikke da jeg målte den mørkeste sorte farve.

    Jeg satte nu en ekstra skærm til, forlængede skrivebordet og kørte mit testprogram på den anden skærm. Jeg placerede imidlertid måleenheden på en helt sort baggrund på L1770H, så jeg kunne måle den dybeste sorte, mens programmet blev afviklet på den anden skærm. Det betød også, at L1770H ikke øgede intensiteten, men gengav sort, lige så dybt, som når jeg flyttede cursoren ud af skærmbilledet i videoen.



    Her målte jeg sort til at være 0,1 cd/m2, hvilket meget sjældent ses på fladskærme. Det giver et dynamisk kontrastforhold på 172/0,1 = 1720:1.
    Jeg vil gerne fremhæve, at en gengivelse af sort på 0,1 cd/m2 er et utrolig flot resultat for en fladskærm. Til sammenligning ligger de bedste målinger fra andre af de testede skærme på 0,3-0,4 cd/m2.



    DFC er altså det man kalder en dynamisk kontrastforbedrende teknologi. Den er imidlertid ikke fremmed for os, og sådanne metoder har været brugt i LCD-TV i lidt tid. Det er blandt andet også derfor de nyeste Samsung og Philips LCD-TV har kontrastangivelser på helt op til 5000:1 og 6000:1.



    DFC metoden har potentiale. Jeg siger potentiale, fordi metoden stadig ikke er helt perfekt. Der er nogle analysemæssige aspekter, som jeg mener, kan forbedres, plus styringen af baggrundsbelysningen. Jeg vil ikke gå ned i de små detaljer her, men den type fluorescerende baggrundsbelysning, som på nuværende tidspunkt sidder i alle LCD monitors og LCD-TV kan kun reguleres overordnet. Det vil sige, at hvis man reducerer intensiteten af lamperne, reduceres hele billedets intensitet.

    Hvis man i stedet integrerede LEDs, ville man få mulighed for at styre udvalgte dele af panelet, og det kan give en række fordele for dynamisk kontrol af billedet.
    Algoritmerne, som styrer kontrollen af baggrundsbelysningen, kan også forbedres. Du så f.eks. hvordan en lille cursor medførte, at en helt sort baggrund blev intensiveret en del. Hvis man kunne tage højde for at størstedelen af billedet fortsat var sort, og den lille cursor kun udgjorde en meget lille del, kunne man lade biledet forblive mindre lysstærkt for at give en bedre gengivelse af sort.



    Der ligger naturligvis en række avancerede funktioner bag, og dem skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg prøver blot at illustrere, at metoden fungerer i praksis, men at der også er plads til forbedringer. Man skal ikke udelukkende fokusere på det højere kontrastforhold, men også se det lidt i perspektiv.



    I praksis kan det f.eks. have en positiv effekt i mørke spil. Det kunne være Doom 3 for at give et eksempel.



    Det blev en lidt lang afklaring af DFC teknologien, men teknologien er jo også ganske spændende. Vi glæder os til at se, hvad LG får ud af teknologien i kommende produkter.



    Lyshomogeniteten på panelet er ikke helt perfekt. Der slipper lidt lyd igennem i bunden, hvilket også sås i videoen. Jeg beskriver betydningen af dette i afsnittet om film og betragtningsvinkler. Jeg har taget et billede herunder:





    Panelet har ingen pixelfejl.



    Responstid og spil:



    Før kalibrering oplevede jeg en anelse rødlig nuance på sløret i overgange fra hvid til sort eller omvendt. Jeg prøvede at justere det væk ved blandt andet at sænke rød, men det var ikke umiddelbart muligt. Det er ikke et kritisk aspekt, men fordi slør bliver mere synligt, når det får en farvenuance, vil flere af de seriøse gamere sikkert også bemærke det. Nu er skærmen ikke rettet mod det mest hardcore gaming publikum, og er heller ikke den bedste skærm til de allerhurtigste spil, men til mere casual gaming er skærmen god.



    De fleste spil som f.eks. Need For Speed Most Wanted, Fifa 2006 og strategispil i almindelighed, gengives fint og uden helt store problemer.



    I testen fra monitorTest kunne jeg se, at rise tiden var en anelse længere end fall tiden. Man kunne også ane en smule slør i CS testen, men testen med den scrollende tekst blev til gengæld afviklet fint.



    På flere områder minder L1770H om den tidligere testede L1980Q. Den er muligvis en anelse hurtigere, men vi snakker marginaler. Til casual gaming er skærmen fin, men de mest hardcore gamere bør nok kigge efter de lidt hurtigere skærme.



    Film og betragtningsvinkler:



    Film gengives med en anelse mere video noise end jeg så på de to tidligere TN baserede LG skærme. Jeg skal ikke kunne sige om det har en relation DFC systemet, men det kan meget vel være, at de dynamiske beregninger bidrager en smule til fænomenet.
    Forstå mig ret, det har ikke en iøjefaldende sideeffekt på gengivelsen af film, men video noise er blot en smule tydeligere end, hvad jeg tidligere har set.



    Derudover gengives film dog fint og flydende. Der er ingen kritik af responstiden. Der slipper en smule lys igennem i bunden af skærmen, men ikke nok til, at jeg synes det tæller ned i bedømmelsen.



    Betragtningsvinklerne på L1770H er meget lig betragtningsvinklerne på L1980Q. Der er ikke sket forbedringer, men som jeg ser det, var vinklerne på 1980Q gode nok til det meste brug. Betragtningsvinkler ligger såldes i den gode ende for TN baserede skærme.

    Der er stadig lidt farveforvrængninger ved mindre synsvinkler, men først ved store betragtningsvinkler falder farveintensiteten og kontrasten markant.



    Jeg har taget nogle billeder herunder:






    Og nedefra.





    Alle TN paneler har stadig problemer med betragtningsvinklerne nedefra.



    Konklusion:



    L1770H minder på flere punkter om den tidligere testede L1980Q. Blandt andet betragtningsvinkler og hastigheden af panelet, kan sidestilles med førnævnte.



    Farvegengivelsen var god fra start af og L1770H ligger klart i toppen blandt TN baserede paneler. Kontrastangivelsen kan muligvis virke overdrevet på papiret, men DFC metoden bidrager rent faktisk med en bedre kontrast - specielt i mørke scener.
    Sort blev eksempelvis gengivet ved 0,1 cd/m2, hvilket jeg ikke tidligere har set på en TN baseret skærm. Det giver en god dybde i f.eks. mørke spil og mørke scener i film.



    Designet og ergonomien er ikke helt i toppen. Der er ikke lagt lige så meget vægt på de små detaljer, som på L1980Q, men L1770H er bestemt ikke en grim skærm.



    L1770H henvender sig fortrinsvis til allroundbrugerne. Den vil ydermere egne sig fint til casual gaming, men de mere seriøse spillere bør nok kigge efter et af de lidt hurtigere alternativer.



    L1770H fås også en en 19 tommer version kaldet L1970H.



    ---



    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser, henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=4551


  • Flere anmeldelser

    Test: Canvas

    31 May 2024 |

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |